Co jsme se tu po tři dny tak bavily o možnosti či nemožnosti tento systém změnit k lepšímu, jsem si jednu možnost vybrala a zaprezentovala na hřišti před místními maminkami, s nimiž se scházíme. Mezi nimi jsou jak ty, které už děti v MŠ mají a ty které letos neuspěly a trápí je to, právě ve vztahu nemožnosti návratu k práci.
Rozebíraly jsme tu možnost, že by se platilo větší školkovné a co by z toho jak pro MŠ nebo pro samotné maminky vyplynulo.
Jednak jsme se bavily o tom, co by zvýšené školkovné přineslo samotné MŠ (šlo o částku 3-4 tisíce za dítě). Došly jsme k tomu, že by to přispělo třeba k rozšiřování prostor, protože by bylo z čeho šetřit. Nebo k lepšímu vybavení, nebo k možnosti mít i kdyby o jednu učitelku více.Samozřejmě na začátku jsme se shodly na tom, že částka 3-4 tis na dítě odpovídá tomu, co MŠ dítku zajišťuje po celý měsíc (strava, hlídání, aktivity), protože částka mezi 500-800 Kč je neúměrná nákladům, i když budeme počítat, že na děti MŠ přispívá i stát, či obec.
Pak jsme se pozastavovaly nad tím, co to přinese maminkám. Jak jsem tu zmiňovala... přijmout dítě MŠ ze zákona "musí" pouze tehdy, jde-li o předškoláka. Ostatní kriteria pro přijetí ostatních tvoří samotná MŠ. I když se někomu mohou zdát jasná, ne vždy se tím MŠ řídí a upravují si to dle svého, tak jak uznají za vhodné. Samozřejmě v důsledku nedostatku míst, ale některé z nás vědí, že nám výběr připadá často nelogický. Ostatně pár z nás na tom hřišti by o tom mohla hovořit
.
Tak tedy, jak vypadala naše malá soukromá anketa o počtu 8 maminek, které buď mají děti ve školce (další mladší doma) a maminek kterým děti do školky přijaty nebyly.
Přednost předškoláků, byla bez diskuze. Jednak to ukládá zákon a druhak dítko by se mělo dostat rok před školou do MŠ aby si zvyklo na kolektiv a na režim jako takový. Tudíž děti ve věku 5 a 6 let jsme měly vyřešeny.
Jak ale dál, zbývají nám 3 a 4 leté děti, které z nich mají dostat při zápisu přednost?...pořadí vzniklo takovéto:
§ děti maminek, jimž končí 3 nebo 4 letá varianta a nastupují do práce (ať už musí nebo prostě jen nechtějí o práci přijít)
§ děti maminek, jimž končí 3 nebo 4 letá varianta, práci nemají, ale musí si ji najít a nastoupit do ní (tíživá fin. situace)
§ děti maminek, jimž ještě třeba nekončí 4 letá varianta, ale musí si začít přivydělávat, protože je k tomu nutí finanční situace (tj. 4 hodiny denně pobytu dítěte ve školce jim vyhovuje)
§ děti maminek, s jakoukoli z 3-4 letých varian, které jsou doma s mladším dítkem a starší potřebují umístit, kvůli uvolnění času, třeba i jen na ty čtyři hodiny denně
§ ostatní děti maminek, kterým nekončí ještě žádná z variant a chtějí dítko dostat dokolektivu, nic je k tomu netlačí (práce, druhé dítě apod)
Děti jejichž maminky zvolily 2 letou variantu jsme nezahrnovaly záměrně. Jednak proto, že zákon ani neumožňuje školkám umístit dítě mladší 3 let. Navíc jsme předpokládaly, že maminka, která tuto variantu zvolila, počítala s jinými formami hlídání,než jí vznikne nárok dítko do MŠ umístit. TJ. hlídají babičky, chůva nebo využijí soukromé zařízení. Nebo se jedná o maminky, které pak nastoupí na druhou mateřskou s druhým dítkem.
Teď ještě jak jsme daly do souvislosti vyšší školkovné a tato kriteria. Nejdříve jsme to vzaly globálně. Na všechna dítka by se vztahovalo školkovné ve výši 3-4 tis/měs. S tím, že by musela existovat kriteria, která by umožňovala požádat o snížení platby, třeba v případě, že rodina takovouto částku platit nemůže. Ať už jde o ztrátu zaměstnání, nebo matku samoživitelku a pod. či příjmy kterých oba rodiče dosahují, neunesou tento výdaj.
Potom přišla na přetřes úvaha jiná. Předškolní děti tj ty 5 a 6 leté, by měly sníženou platbu jako doposud... už jen proto, že jejich přijetí ukládá MŠ zákon a tudíž i matka má zákonný nárok na jeho přijetí. Pak by se tedy zvýšená platba vztahovala na všechny ostatní děti, na které zákon nepamatuje a MŠ nemá zákonnou povinnost je přijmout.
Pak tu padla i úvaha nad tím, zda by nemohl stát pomoci nějakým dotačním příspěvkem na každé takové dítě, které platí zvýšenou sazbu. Možná v případě maminek, kterým by hrozila ztráta zaměstnání díky nepřijetí dítka do MŠ, by to bylo pro stát lepší než jim platit sociální dávky nebo podporu v nezaměstnanosti (což takováto maminka ani nechtěla). Otázkou je ale, jak by to bylo s příspěvkem na děti, jejichž maminky jsou stále doma a nic je netíží, krom toho, že potřebují ulevit den od staršího dítka, když mají doma mladší (ne zrovna 5 nebo 6 leté). To jsme opravdu už nevymyslely
Určité ale je, že maminky, které chtějí nastoupit do práce (nebo musejí) se nebránily tomu, platit vyšší školkovné, protože se jim to prostě vyplácí víc, než být na podpoře (nuceně).
Za další jsme se všechny shodly v tom, že ujednocení a zjednoznačnění kriterií by mnoha maminkám taky ulehčilo život. Na větší průšvih, který jsme ale narazily byl ten, že pokud se počty míst ve školce rozšiřovat nebudou, tak to povede k jedinému. Za pár let, budou školky plné předškoláků. Maminky, kterým letos a příští rok 3 nebo 4 letá dítka nepřijmou, tak za dva roky budou muset...jako předškoláky. Nakrásně se může stát, že MŠ tu už tedy nebudou pro děti od 3 do 6 let, ale pouze pro předškoláky neboť na nikoho jiného místa nezbydou. Tož teď mudrujte
Teď se to týká jen nás, ale za pár let se to bude týkat i vás, které jste teď starší dítko úspěšně umístily, ale to mladší už bude doma do 5 či 6 ti let
Změna je prostě nutná, jinak se tu z toho za chvíli opupínkujeme všechny
Na jednu stranu jsem to nedomyslela s tou tříletou variantou (protože kdo mohl vědět před třemi lety, že s tím nikdo nic neudělá), ale na stranu druhou děkuji, že mě cosi osvítilo a druhé dítko jsme odložili a plánujeme ho, až ta naše princezna bude předškolní. Mít dvě po sobě a nastat tento problém a muset být doma třeba sedm let i víc, tak si asi postavím školku vlastní