...
První věty článku mě trošku vyděsily, ale v podstatě s článkem můžu souhlasit. Reforma školství je nedodělaná.
Na druhou stranu se spousta věcí k lepšímu změnila. Přesouvalo se učivo do vyšších ročníků, byla snaha o zavedení individuálního přístupu. Jenže ten se dělá těžko při vyšším počtu dětí ve třídě. Počet žáků ve třídách roste z ekonomického hlediska školy. Když škola dostane tolik a tolik peněz na platy učitelů, může se rozhodnout přijmout jednoho zaměstnance navíc, ale těm ostatním musí plat lehce pokrátit (mám na mysli spíš odměny, základní plat je pevný dle tarifní třídy, i když i s tou lze lehce hýbat). I tu možnost vzít si jednou týdně pouze polovinu žáků musí schválit (a zaplatit) ředitel, není to jen dobrá vůle a volný čas učitele.
Integrace různě znevýhodněných žáků je výborná věc do doby, než zjistíte, že peníze na integrovaného žáka na školní rok dostanete až v 2. pololetí. Tu dobu před tím řešit jak? Jsou potřeba pomůcky, zaplatit toho, kdo se žákovi věnoval navíc... (tento stav byl v jihomoravském kraji před 4 roky, možná je teď už i tohle vyřešeno lépe).
Nic není černobílé a když se chce, jde to řešit. Jen je zajímavé do některých problémů více vidět, potom člověk pochopí, že spousta nařízení omezuje i dobrou snahu učitelů.
Přes to všechno si myslím, že základem pro každé dítě je rodina. Pokud tam najde pochopení, útěchu z neúspěchu, pomoc, podporu a lásku, tak ho žádná škola nepoškodí. Tím rozhodně nemám na mysli souhlasné věty typu "ten učitel je ale blbec", ale třeba vysvětlení, že i učitel se může splést, hledání nového řešení popř. pomoc při prosbě o další šanci.
Mě osobně přijde spousta zbytečného učiva spíš na 2. stupni. Když jsem viděla, co všechno kolegové z 2. stupně řeší, docela jsem hleděla a upřímně jsem přiznala, že bych takovou písemku možná ani nenapsala. Při doučování češtiny žáka 8. třídy jsem mu musela poctivě přiznat, že větné členy pravděpodobně nikdy k ničemu v životě potřebovat nebude, ale teď je spolu natrénujeme, aby prošel. Prošel, ale několik vět bez chyby napsat neumí, věnovat čas raději základům pravopisu by bylo asi užitečnější. I když, však on mu to Word opraví...
Odpovědět