| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Motivace k učení

 Celkem 34 názorů.
 Blanka, syn 


Motivace k učení 

(26.11.2003 15:21:51)
Poradí mi někdo, jak namotivovat 9-letého školáka - třeťáka, aby ho škola zase začala bavit? Dva roky téměř problémy nebyly, měl jen jedničky a dvojky a na školu si stěžoval jen v pro mě únosné míře. Jenže letos... Došlo k přerozdělení tříd, některé děti šly do jazykové třídy a asi tady je zakopaný pes... Má nové spolužáky a novou paní učitelku, působila na mě na první pohled velmi sympaticky, ale... začaly problémy. Je jich ve třídě jen 17, ale neustále poslouchám, že je nepozorný, hraje si, nedává pozor, nosí domů poznámky... Škola ho zákonitě nebaví, úkoly nechce dělat, do školy nechce vstávat, je to začarovaný kruh a už nevím, jak z toho ven... Na čtvrtletním hodnocení se toho mnoho nezměnilo, ale opět ...nepozorný, houpe se na židli, zajímá ho jen Lukáš Říha (kamarád). To mi na oficielní hodnocení přijde dost silné kafe, že se na něm nenašlo taky něco dobrého, co by stálo za zmínku... Připravovali se na vystoupení, měl zpívat písničku Beskyde, Beskyde, těšil se na to, doma jsme to spolu zpívali, zná to už leta. Ve škole si nemohl vzpomenout na 2. sloku a paní učitelka dala písničku zpívat někomu jinému a na něho zbylo držet papírové sluníčko!!! A má další prohru na svém štítě...Jinak je to normální kluk, který občas zlobí, ale není to žádný grázl, který by se nedal zaujmout...Už 5.rokem hraje na flétnu, chodí do skauta, tam nikde problémy nemá, jsou to věci, které ho baví...ale ta škola, to je naše noční můra...
 Lidka 
  • 

Re: Motivace k učení 

(26.11.2003 23:35:00)
Tak to by mě taky zajímalo. Poznámky máme na denním pořádku - baví se, mručí, nemá nachystané věci na hodinu, Je nepozorný a zmatený, atd...atd....
 Šárka 
  • 

Re: Motivace k učení 

(27.11.2003 13:38:13)
Jitko, Lidko,
tak ráda bych vám poradila, ale neumím. Třetí třída (nebo věk s ní související) je asi pro kluky nějak zlomový. I u nás (u syna) se vyvinula v průběhu třetí třídy obrovská nechuť ke škole, zapomínání se také objevilo, i pár poznámek se vyskytlo včetně "napomenutí třídního učitele" (což jsem omylem celá nešťastná a bezradná považovala za třídní důtku, ale nebyla, prý to byla obyčejná::)) poznámka, jak mi sdělila třídní). Taky měl celkem sympatickou třídní, ale bohužel i několik dalších méně sympatických účitelek, takže to jsem považovala za zdroj nechuti. Čtvrtá třída to nijak nevylepšila, poznámky sice nebyly (asi tři za rok), ale nechuť utěšeně rostla.
Zapomínání jsem přičítala tomu, že děti ve třetí třídě už jsou "mazáci" a přestávají brát školu vážně (hlavně kluci, kteří mají spoustu svých zájmů jiných). Zapomínání jsme řešili pomocí "kalendáře na odměny" - za dny bez zapomenutí byla odměna (nikoli nutně hmotná), za dny se zapomenutím "trest" - vše předem dohodnuté se synem, takže se jenom sčítalo (je to metoda, kterou jsem vyčetla v jedné moudré knize,ale už si pamatuju jen to, že odměna bylo delší čtení večer, ale co byl trest, nevím, rozhodně nic dramatického - možná tři minuty sedět o samotě v ložnici na židličce bez hraček, nicméně metoda fungovala a odstrnili jsme s její pomocí několik "zlozvyků" - samozřejmě odměny a tresty se měnily.
 Blanka, syn 


Re: Re: Motivace k učení 

(27.11.2003 14:30:06)
Jedna poznámka byla, že Štěpán přelezl z klučičího WC na holčičí a někdo to na něho bonznul...Pak
se doma přiznal, že mu stejně klouzaly boty, tak nikam nepřelezl...Co na to
říct, když se taková nebo podobná poznámka objevuje v žákovské...Nebo měli napsar jména a příjmení spolužáků - jedno příjmení nevěděl(jsou spolu až od září) - byl to kluk, co sedí za ním, tak se ho potichu zeptal a dostal poznámku, že ruší při hodině - jak já to mám řešit? Asi nijak.Ale povznést nad to se mi zatím nijak nedaří. jen mě trochu potěšilo, že to asi není nic nenormálního. Mám jen tu smůlu, že já byla tiché a bezproblémové dítě v tomhle věku, takže ze školy tyhle "vzpomínky" nemám...Postupem doby jsem se naučila, že si nemůžu nechat všechno líbit ani od pedagogů či vedoucích, ale to už je jiná kapitola...
 Blanka, syn 


Re: Re: Motivace k učení 

(27.11.2003 14:49:39)
Jo, odměny a tresty, to mi přijde dobrý - jen musím vymyslet ty, co opravdu zaberou.Letos toho zapomněl už tolik, co za ty předchozí roky dohromady nezapomněl. Už si připadám jak četník, jak pořád sleduju, že zas nemá čepici, boty, pastelky, pero, hodinky....Naštěstí většinu těch věcí nakonec najde, ale je to někdy o nervy. Pořád si říkám, že bych se na to měla vykašlat, že jsou to jeho věci, že by to jeho mělo mrzet nejvíc, ale ... všechno je to i o penězích...ty ale naštěstí neztrácí. Takže když se mu chce a připadá mu, že to za to stojí, tak si pozor dá...Taky by nejradši šel rovnou do práce, nechce si nechat vysvětlit, že každý, kdo pracuje, většinou do 3.třídy chodil a vychodil ji. I když s jakým výsledkem, to už je diskutabilní...Dnes ráno hlásili v rádiu, že dělali průzkum mezi politiky, jak ovládají český pravopis a např. Gross prý neodpověděl ani jednou správně. No a řekněte to dítěti, vyvodí si z toho, že nic se nenaučila dělá ministra...A my ho nutíme do vyjmenovaných slov a podbných "zbytečností"!
 Corra 


Vši 

(27.11.2003 20:11:17)
Nemáte někdo zkusenosti s prevenci proti vším?dcera chodí na školu,kde od zaří je "epidemie"už po třetí.Zatím je sice domu nepřinesla,ale zaveškovanou domacnost bych nectela i kvuli zviratum co mame,protože by se to znich špatně dostavalo.Dik
 Lidka 
  • 

Re: Vši 

(27.11.2003 22:33:14)
Jo tak to je každá rada drahá. Ale třeba na psy je šampon, a ten působí i preventivně. Tak snad i ten šampon pro lidi má preventivní účinek. Máme ho někde doma, loni se našemu synátorovi podařilo ze školy vši přinést, brrrrr..nikomu to nepřeju. Byl to pro mě šok, když jsem je objevila!!! Už nikdy více! Hlavně kontrolovat hlavu každý den, aby se chytla zavčasu a né až budou rozmnožené....Jinak musím říct, že je nikdo kromě syna nedostal.
 Corra 


Re: Re: Vši 

(27.11.2003 23:47:07)







Ahoj Lidko.Mužete mi prosim napsat nazev toho šamponu pro lidi?Koupila jsem Diffusil H ale ten bohužel na prevenci není a v lékárně mi nedokázali poradit.Dík
 Lidka 
  • 

Re: Re: Re: Vši 

(28.11.2003 21:38:14)
Tak šampon už jsem vyhodila, ale měli jsme i Jacutin /gel/, jenže to je už i na vši a vajíčka a potom je ještě tři týdny /asi/ chrání před dalším napadením. TAkže nevím jestli to jde i přímo preventivně. Letáček z Jacutinu jsem taky vyhodila, takže píšu co si pamatuji...Hlavně, když budete kupovat čepici doporučuji nezkoušet!!!
 Corra 


Re: Re: Re: Re: Vši 

(29.11.2003 19:32:58)
Dik Lidko.Z čepic to není.Hlavy jim kontroluju dvakrát denně.Kamarádova dcera si přinesla vešky ze školy od začátku záři(3 měsíce)už 3 krát.A až je tam šel seřvat tak se teprve oběvily upozornění v žákovkách.Doufám že už se vši konečně zlikvidují.Ve školce nikdy takové problémy nebyly a na stejnou školu jsem chodila taky a nepamatuju si že by se tam vši vyskytovaly v takolvém množství.
 Lidka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Vši 

(29.11.2003 21:23:41)
No tak třikrát, toje síla. Náš synátor je měl, aniž by něco měli v žákovkách. Ale je fakt, že tak 14dní předem si kupoval čepici, kterou zkoušel. Tak možná i z toho. Nevím...Ale volala jsem učitelce, ať to napíše děckám, aby je rodiče zkontrolovali,protože už jsem ho měla odvšiveného, a když by to měl ještě někdo ve třídě /prý ne, ale tomu nevěřím, asi to rodiče zapřeli, nebo nic nenahlásily poněvač se styděli - taky mi to nebylo příjemné/, tak by to zase dotáhnul zpátky, což už bych psychicky nepřežila...Myslím, že stačí když budeš kontrolovat hlavu jednou denně, když děcka přijdou ze školy.
 Corra 


Re: Re: Re: Re: Re: Vši 

(11.12.2003 21:56:35)
Ahoj Lidko.Tak odvšivovače jsme nepotřebovali,zato máme "příjemnější"neštovice:-)
 Nikola, dcera 2.třída 
  • 

První nezdary 

(17.12.2003 9:22:39)
A je to tady. Dosud jsme školou proplouvali bez potíží, dcera se doma vůbec nemusela učit, protože šla do 1.třídy s jistotou čtoucího, píšícího a počítajícího dítěte. Najednou začali ve škole probírat sčítání a odčítání pod sebou ve sloupečku a je zle, sešity se skví 3 a 4. Doma to spočítá všechno bez problémů, rychle a bez chyby, ale jak přijde matematika ve škole, je zle. Dokonce už nám oznámila, že po vánocích se už do školy nevrátí. Přitom mají hodnou paní učitelku a prima kolektiv, ale nějak neunasla první nezdar. Poraďte, co dělat. Trestat ji nechci, kroužky zakazovat také ne. Děkuji a přeji všem hezké vánoce.
 Blanka, syn 


Re: První nezdary 

(17.12.2003 10:39:33)
Chce to trpělivost, trénovat doma, co se dá. Vymýšlet různé pomůcky, jak k výsledku dojít, aby si to mohla ve škole vybavit.Holčička je možná trochu nervák (znám to, taky jsem byla taková), má trému, že to nezvládne a je to....jiná rada je drahá... Rozhodně netrestat, nemůže za to...Nás tohle postihlo až letos ve 3.třídě - synek sice nenosí 3,4, ale škola ho zoufale nebaví a na každém kroku to dává najevo.Např.vyjmenovaná slova už skousnul(po těžkých bojích), ale každý úkol chce mít co nejrychleji hotový,aby ho to neotravovalo a tím pádem mu tu a tam chybí tečka nad i, háček...Vzteká se, taky už prohlásil, že to do prázdnin (vánočních!!!) nevydrží, že do školy nepůjde.
Držím nám všem palce, aby se nám to podařilo překousnout, třeba se tomu jednou zasmějeme...to byl blbý vtip...
 Šárka, syn skoro 13 let 
  • 

Pro Nikolu a Blanku 

(17.12.2003 16:15:35)
Nikolo,
jestli smím radit, tak bych vsadila na povzbuzování a hoooooodně trpělivosti a ještě víc chvály za každý malý úspěch ve škole. Nevypadá to, že by nechápala princip, když doma je vše v pohodě, je to jen úzkostí ve škole, viď? Nemůže za tím být nevhodné jednání učitelky – to, že se učitelka chová hezky k rodičům, nemusí ještě znamenat, že se stejně ohleduplně a příjemně a nejízlivě chová i k dětem ve třídě. Co říká malá sama o hodinách matematiky? Je dcerka hodně ctižádostivá a záleželo jí na tom, aby byla výborná ve všem, co dělá? Pomohlo by jí, kdybyste dali najevo, že na známkách zase tak moc nezáleží? Že je důležitější, jak dobře umí příklady spočítat (doma) – třeba by se trochu té úzkosti zbavila. Je to určitě chytrá holčička, zkuste jí vysvětlovat, proč se takové příklady musí naučit počítat. Nešlo by s učitelkou domluvit, že dcerce třeba týden nebude příklady známkovat, aby se malá trochu srovnala? Co vůbec tomu náhlému „zhoršení“ učitelka říká?
Víš, můj syn měl dost značné štěstí na učitelku v 1. a 2. třídě, a ta teprve ve 2. pololetí 2. třídy jemně upozornila na třídní schůzce, že už opravdu bude muset některým dětem začít dávat i horší známku než dvojku, aby odlišila ty, kteří se ani nesnaží pořádně řešit cvičení – do té doby asi snad horší známky nedávala, prostě asi horší výkony neznámkovala, aby dětem nebrala sebevědomí.
(Zato ve škole, kam začal syn chodit do první třídy, ale kam chodil naštěstí jen necelých 6 týdnů, tam vyfasoval třetí týden - v 1. třídě!! - čtyřku ze psaní čtyřek, protože je psal způsobem, jak je uměl z hodin – jako je máš na klávesnici – a ne tak, jak paní učitelka chtěla, „psacím způsobem“. Mimochodem, byla to škola vyhlášená jako dost kvalitní, proto jsem jej tam zapsala, zato ta, kam potom přešel, je označována za sídlištní – pejorativně – a přesto tam zažil nejen v první a druhé třídě skvělé učitele/ky. )

Blanko,
už jsme si několikrát psali, že? Taky znám ze třetí třídy tu bezbřehou nechuť ke škole (tedy od syna) – myslela jsem tehdy, že je to kombinací učitelů, měli jich celkem asi 5, na některé předměty se to ještě během roku změnilo, někteří byli zvyklí na větší děti a jedna byla taková typicky „stará škola“ – když se nám představovala, uvedla jako nejdůležitější, že má třicetiletou praxi (ale z tonu mi bylo hned jasné, že to v jejím případě nebude přednost). Známky byly sice dál hezké, ale získaná nechuť ke škole byla čím dál větší, ve čtvrté třídě se snad ještě prohloubila (celkem nebylo divu, pani učitelka byla vzorná z pohledu shora a chodily k ní i praktikantky z PF, ale děti měly poněkud jiný názor). Naprosto skvělá třídní v 5. třídě už dokázala jen tu nechuť trochu zmírnit (pro své hodiny, ne pro školu jako celek). Je to pro ty dětičky těžké, když mají tolik hodin denně vydržet v prostředí, které jim tak nesedí. My můžeme podat výpověď a najít si jiné místo, ale oni musí snášet prostředí, kam je vsadíme a ještě máme občas řeči, že to či ono se fakt musí naučit, protože je to potřeba i v životě, nejen pro školu ::)).
 Nikola, dcera 2.třída 
  • 

Pro Šárku a Blanku 

(18.12.2003 9:28:41)
Díky za názory, máte asi pravdu. Naše dítko je trochu ctižádostivé, ale spíš zvyklé, že to vše jde tak nějak samo. Naše paní učitelka je hodně náročná. Jak jsi, Šárko, psala o vašich prvních týdnech v 1.třídě, tak u nás to bylo to samé. Sice nezačala tak brzy sázet špatné známky, ale už ve 2.čtvrtletí začali některé děti dostávat hlavně za psaní 3 a 4. A na konci 1.třídy dostal jeden klouček dokonce 3 na vysvědčení. Dodnes sice dává místo 5 vykřičník, ale špatné známky rozdává celkem velice často. Když jsem se jí ptala, co se to děje v matematice, řekla mi ať to nechám v klidu, že se to spraví.
Mám pocit a i vyprávění ostatních maminek to může potvrdit, že už toho mají děti asi dost, jsou strašně unavené a tenhle předvánoční čas asi nepřispívá ke zvýšenému soustředění a chuti do školy. Takže, Blanko, třeba se nám ti naši drobečkové po prázdninách zase začnou do školy těšít.
Přeji všem hezký předvánoční čas bez spěchu a stresu.
 Blanka, syn 


Pro Šárku 

(18.12.2003 11:33:42)
Ty to umíš vždycky tak hezky rozebrat a popsat, že jednomu srdce plesá a hned se mu jde do boje "lépe".Už jsme si psaly několikrát...a možná ne naposled...Mne tvoje rady vždycky moc povzbudí...ba i vyjmenovaná slova jsme už "překousli" - inteligence zřejmě přeci jen přemohla tu hroznou nechuť a najednou to jde...Taky díky Tvé zkušenosti si nedělám zbytečné iluze, že by chodil do školy s nadšením, ale snad u toho časem nebude tolik řečí...
 Šárka, syn skoro 13 let 
  • 

Re: Pro Šárku 

(18.12.2003 12:59:54)
Milá Blanko,
děkuju za pochvalu, kterou si ale vůbec nezasloužím. Já prostě už skoro 13 let pozoruju se zájmem tu klučičí duši svého syna a snažím se jí porozumět (a občas to dopadne tak, že na syna řvu jak zběsilá a občas házím flintu do žita a říkám si, že stejně moje snaha nemá smysl). Moc mi pomohlo, když tady někdo psal, že i malí kluci jsou typicky chlapští v tom, že nejsou schopni dělat dvě věci najednou (vyprávět něco a oblékat se např.). Do té doby mne vůbec nenapadlo, že by něco takového mohlo existovat (a téměř jsem podezírala syna, že má nějakou poruchu ::))).
To je skvělé, že jste zvládli vyjmenovaná slova (jen počkej, jak je zase brzy zapomene ::)). Ale pokud kluci hodně čtou, tak píší i/y správně, i když vyjmenovaná slova odříkat neumí.
Pro pobaveni: Když začal syn probírat vyjmenovaná slova ve třetí třídě, šla jsme za učitelkou na konzultaci pro vysvětlení, proč musí být tolik slov po b, které jsou jasně odvozené od být, jestli to jako má nějaký význam (za mne se učilo „by, být, bystrý, dobytek, bylina, kobyla, babyka ,býk , Bydžov, Přibyslav“ a žádný obyvatel, byt, nábytek, a nevim co dalšího). Vysvětlení není, prostě se to tak při inovaci ČJ rozhodlo, ale ani učitelé nevědí, jaké důvody k této změně vedly. Zato Přibyslav cvičí i dnes přičinlivě v každém diktátě, jako by to byl pupek světa (nechci se dotknout nikoho, kdo má úzké vztahy k tomu místu, ale víte někdo, kde to je a proč je to významné – kromě toho, že nějaký postobrozenec tuto obec zařadil do vyjmenovaných slov????)
A když brali vyjmenovaná slova po l, tak se mne syn zeptal „jaké i se píše ve slově mlít“? Já bez váhání odpověděla „měkké“ , a pak jsem s velkým přemýšlením dodala, že ale opravdu nevím, proč, když mlýn je ve vyjmenovaných slovech a ve všem od mlýna se píše tvrdé. A synek s lišáckým úsměvem povídá: „No, protože to je vyjímka, víš.“ A byl moc spokojený, že ví něco, co já ne (zdůvodnění, že je to vyjímka, jsem fakt už za těch skoro 40 let od mojí třetí třídy zapomněla ::)), ale hlavně, že správné i ne.
Kluci jsou prostě skvělí a musíme si cenit toho, že pokud je něco zaujme, pak si to zapamatujou hned a prakticky natrvalo. Pokud je ale něco nezaujme, tak většinou usoudí, že je to úplná zbytečnost a nebudou se zatěžovat (aby si snad nenamohli mozek:)).
 Blanka, syn 


Re: Re: Pro Šárku 

(18.12.2003 14:56:21)
To jsem ráda, že nejsem cvok, který se pozastavoval nad tím, proč je tolik vyjmenovaných slov po B,když nám i na VŠ stačila ta, co jsi citovala a chyby neděláme. NIKDO mi to nevysvětlil...
Ale taky jsem se poučila od synka:BABYKA je druh javoru -doteď jsem to nevěděla, sand ani nikdy než v nějakém diktátu jsem to nepsala...
Pozn. na okraj :mně Štěpán SÁM řekl, že nemůže přece dělat nic jiného, když mluví!!!Taky jsem si myslela, že je nemocný...nebo neschopný...až tady jsem se dočetla, že to je běžné i jinde v rodinách...mám kamarádky, co mají většinou holčičky, tak asi proto...
 Šárka, syn skoro 13 let 
  • 

Pro Blanku 

(18.12.2003 15:47:19)
Tak to má Štěpán vzdělanou učitelku, já sama si pamatuju jen, že jsme se dozvěděli, že to je "nějaká rostlina".
Jak jsem teď zběžným zapátráním (díky tvé inspiraci) zjistila, jmenuje se "ta rostlina" Javor babyka (Acer campestre, anglicky field maple nebo common maple). Má zřetelně zakřivenou korunu ve tvaru shrbené stařenky, takže jeho jméno je prý odvozené od babičky, ale nějací zlovolní jazykozpytci rozhodli, že se to bude psát s tvrdým y (už hoooodně dávno, protože moje mamka se někdy v roce 1930 už učila slovo babyka mezi vyjmenovanými - a ani ona nevěděla, co to je a nikdo jim to už tenkrát nevysvětlil, dozvěděla se taky jenom, že je to něco zeleného ::))). Taky jedno z těch superužitečných slov, které jsem kromě diktátů nikdy nepotřebovala (a určitě nejsem sama).
Ale stejně je mé "oblíbené" slovo Přibyslav, protože uz za mne je někteří moji - vyjmenovanými slovy zdecimovaní a totálně zblblí - spolužáci psali s tvrdým y po ř a totéž se stávalo i synovým spolužákům. Chudáci děti! Ne, že bych byla proti tomu, aby lidi uměli spisovně mluvit a psát (známí mne upozorňují, že mluvím spisovně i v běžném životě::)), ale bazírovat na slovech, která pak za celý svůj další život neupotřebíš a ani nevíš, co znamenají, by snad přece jen nebylo třeba.
No, přiznejte se, kdo z vás užívá slovo vížka (to jako malá věž, věžička)? Já úplně zapomněla, že toto slovo existuje, a při prvním spatření v synově sešitě jsem mu vynadala, že tam má špatně prostřední souhlásku i i (soudila jsem, že měl napsat "výška"). A on se bránil, že to je dobře, vysvětlil, co to je, a já se smála (až chechtala) a synovi se omlouvala za výtku.Typické diktátové slovo - v diktátech pořád, v životě nikdy.
Učenosti zdar.
 Lidka 
  • 

Vyjmenovaná slova 

(18.12.2003 23:53:49)
Když tu tak probíráte ty vyjmenovaná slova - zbytečná, tak naše paní učitelka si ještě přidělala některá navíc. Jsou ty normální, a oni mají ještě jako vyjmenovaná třeba po P - Chropyně, po B - Vydžov,Zbyněk, po L - vlys,a mnoho dalších už si je nepamatuju. TAkže on se pak bude s někým hádat, že to JE vyjmenované slovo, ale nebude vědět, že nemá pravdu...No což naděláme...Umí je vždycky jenom první týden, když se zkouší a potom je zapomene...TeĎ ve čtvrté třídě už je neumí odříkat vůbec...
 Lidka 
  • 

Re: Vyjmenovaná slova 

(18.12.2003 23:57:21)
Oprava místo Vydžov má být samozřejmě Bydžov.
 Blanka, syn 


Re: Re: Vyjmenovaná slova 

(19.12.2003 12:56:51)
To nám přibylo do vyjmenovaných slov spousta vesnic a zapadlých Lhot...ani si je nepamatuju...vydalo by to na encyklopedii zeměpisu...pochybuju, že některými z těch míst někdy budeme jen projíždět, ale hlavně, že dětičky budou vědět, že se tam píše tvrdé YYYY.Krásné vánoce!!!
 Lidka 
  • 

Re: Re: Re: Motivace k učení 

(27.11.2003 22:31:29)
Jo to já taky říkám, proč mi píše do žákovské, že nemá nachystané věci na hodinu!! Copak já mám každou půlhodinu jezdit do města, abych mu o přestávce připoměla,aby si nachystal věci? To je snad její úkol, ne? Nebo, že se baví.Já mu to doma řeknu Nebav se, ale víc už je snad na učitelce...
 Šárka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 9:21:14)
Lidko,
taky jsem si na konci třetí třídy vyslechla, že můj syn nemá vůbec základní školní návyky, protože na konci přestávky nemá nachystáno vše potřebné na další hodinu na lavici. Tehdy jsem odpověděla, že s tím nemohu nic dělat, školní návyky ho jaksi z principu doma učit nemohu, protože doma nemáme školu ale domov.
Oni to ti učitelé taky nemají lehké, ale někdy je těžké pochopit motivaci k některým poznámkám.
 Šárka, syn skoro 13 let 
  • 

Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 9:13:53)
Blanko,
pokud chceš tu metodu odměn a trestů zkusit, tak si udělej takové tabulky po týdnech, kam se počet odměn a trestů zakresluje, aby dítě samo mohlo kontrolovat, zda se zlepšuje (a pozor, trénovat se může jen jedno konkrétní nežádoucí chování v daném čase, např. zapomínání pomůcek, ne nějaké vágní "být hodný"). Jestli chceš, zkusím doma podrobnější popis této metody vyhledat (snad najdu příslušnou knihu) a poslat. Ale jestli tě to uklidní (jak říkám, nic tak člověka nepotěší jako cizí neštěstí:)), tak já jsem asi před rokem (po 11 letech "výchovného působení" na syna)dospěla k závěru, že děti se vychovat nedají, a že - mají-li nějaké dobré způsoby - není to výsledkem našeho působení, ale výsledkem jejich sklonů a preferencí.
Pořád sice mám záchvaty výchovné aktivity, ale v hloubi duše vím, že je to zbytečné :::))).
K poznámkám: My jsme si od třetí třídy na konci roku žákovskou xerovali (děti ji odevzdávaly, prý k archivaci), abychom ty perly (poznámky) měli doma na památku.
Ano, taky jsem se zmítala mezi stavem "nechat syna být, at si zapomene vzít do školy třeba hlavu" a stavem "dohlédnout, aby vše bylo jakž takž v pořádku". Špatné je oboje, zlatou střední cestu jsem nenašla, vše se srovnalo samo.
To víš, politici nejsou ten správný vzor vzdělanosti (většinou) - zmíněný politik byl u nás doma odstrašujícím příkladem toho, jak to dopadne, když někdo neumí gramatiku a snaží se být za vzdělance a mluvit spisovně (Grossovo oblíbené "dvěmi").
Jestli tedy můžu dát jednu radu: Nesnaž se na malého kluka brát měřítka podle toho, jaká jsi byla ty - oni jsou úplně jiní (a báječní i ve své "zlotřilosti"). Těš se z toho, jak se projevy tvého syna liší od tvých projevů v daném věku, pozoruj, snaž se pochopit. Být nad věcí je těžké, ale pokoušet se to natrénovat můžeme každý den - vždyť naši drazí synáčci nám k tomu dávají dostatek příležitosti, že?
 Blanka, syn 


Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 12:45:34)
Ahoj Šárko,
moc díky za pocit, že v tom nejsem sama. Prostě cizí neštěstí potěší(ba ne, spíš sdělená bolest je poloviční bolest).
Poznámky typu, že nemá připravené učení,jsme ještě nezažili, ale že se houpe na židli, kouká z okna(asi pršelo) apod už ano. Proč si to s ním nevyřídí na místě? Stejně jako Ty nepřipravené učení, těžko já můžu kontrolovat, jestli nekouká z okna...Můžu domluvit, ale cenu to valnou nemá...
Loňská paní učitelka je posílala občas uklidnit na chodbu, nebo přerušila hodinu a něco si zahráli, popř. udělala přestávku dřív, když viděla, že jich bloumá mimo víc (nemají klasické zvonění,konec hodiny hlídá paní učitelka, jsou v malém pavilonku po MŠ). A to je možná jeden ze zakopaných psů, protože Štěpán říká, že letos leckdy mají hodinu delší na úkor přestávky - to si dokáže ohlídat a být důsledný - najednou. Ale má pravdu, pak se paní učitelka nemůže divit, že už nedává pozor, když už se viděl venku!
A tuhle místo pracovní činnosti měli 5. hodinu češtinu a místo 2 hodin tělocviku zas něco jiného (už nevím, co). To se teda nezměnilo ani trochu! To znám, ty diktáty a písemky z matiky místo tělocviku jako trest za to, ze jsme nešli do tělocvičny jako myšky apod.
 Šárka, syn skoro 13 let 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 14:12:27)
Blanko,
nechci shazovat učitele (oni to fakt s některými dětmi nemají lehké), ale nejlepší by bylo, kdybychom se dokázali k poznámkám postavit tak, jako manžel mé známé:
V druhé třídě hned v září přinesl Hynek poznámku "Ve škole nedává pozor". Jeho tatínek pod to připsal "Doma nejí mrkev". A další poznámky v daném školním roce už nebyly.
A ještě k té motivaci: Vím, že když kluky něco zaujme, tak si to na jedno poslechnutí či podívání vryjou do mozečku velmi dokonale. Ale řeči o tom, co by měli / neměli, a proč by měli / neměli, jsou úplně zbytečné (aspoň u nás, pročež moc neřečním - tedy pokud nevypěním, to mám pak řečí mraky:::)).
A to, co se učí ve třetí třídě, asi moc zajímavé pro ně není - copak někomu mohou připadat vyjmenovaná slova přitažlivá??? Takže pokud učitel není genius (a těch je mezi učiteli stejně málo, jako v kterémkoli jiném vzorku populace), aby takové učivo oživil, neni se co divit, že pozorování mouchy na stropě či kapek deště stékajících po okně poskytne takovému mladému muži ve třetí třídě daleko intenzivnější intelektuální zážitek než doplňování i/y.
Musíme mít pro ně pochopení, oni pak díky svým (ve škole neoceňovaným) vlastnostem a schopnostem třeba něco vynaleznou nebo objeví (nebo aspoň budou třeba umět opravit to, co už existuje::)).
 Jája (3 děti) 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 14:45:29)
Ahoj Blanko a Šárko,
poznámky v žákovské knížce(deníčku)typu zapomínání jsem řešila s mladší dcerou - nyní v 5. třídě tak, že jsem si musela chystat věci do školy podle rozvrhu na stůl a čekat, než je půjdu zkontrolovat. Tahle metoda však platila a platí jen na Terku, synátor je úplně jiný. Zapomínání u něj je normální jev. Kolikrát lituji paní učitelku, protože jak ho něco zaujme, tak neposlouchá. Kouká na mě, že mluvím, ale myslí na kdoví co. Takže jsme měli v notýsku poznámku "Kouká do roku místnosti a neposlouchá, že je vyvolán". "V matematice mi donesl sešit a nechce počítat dále." (na matiku je dobrý, takže všechno vypočítal a chtěl jít domů na oběd.
No, je toho víc. Ahojky Jája
 Blanka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 15:20:55)
"Nejí mrkev",to je dobrý, to mě dostalo, ale asi bych to nedokázala.
 Lidka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(28.11.2003 21:47:50)
ahojte Šárko, Blanko, Jájo...
Takže zakládáme klub poznámkářů a snílků? "nejí mrkev" to je fakt super. Ale taky bych neměla tu odvahu!My jsme měli ještě poznámku /na tři řádky/, že nedává pozor, je zmatený a dezorientovaný, neví co se děje ve třídě....A co já s tím? Mám mu říct "nebuť zmatený", nebo jak si to představuje? Jediné čeho tím paní učitelka docílí je to, že poznámka pro něho nebude nic hrozného, ale normální jev. Takže jako poznámka ztrácí smysl.
No taky doufám, že třeba budeme mít vynálezce. Maximálně napíše vináles s měkkým I a se S na konci slova....Ale podle toho jak pořád nad něčím přemýšlí a je "mimo", tak to bude něco hoooodně velkého!
 Blanka, syn 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(2.12.2003 15:18:05)
Náš ambiciózní šéf dnes kolegyňce napsal do mailu "...až to budeš mít, tak se mi OZVY...." Přemýšlely jsem, podle jakého vzoru to je!!! A pak vysvětlujte dětem, že se to potřebují naučit, aby z nich nebyli takoví analfabeti.Šéf to prý používá v mailech běžně...
 Šárka  
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(3.12.2003 12:38:07)
Jo, Blanko, to je problém - politiky (ne všechny, ale spoustu) si nemůžeš brát jako vzor vzdělanosti pro své dítě, šéfové (někteří) nevyhovují, kde hledat, viď? Na mého syna platí "negativní" motivace: "Abys nebyl takový nevzdělaný blbec jako ....."(doplň dle momentální potřeby).
Ve vyšších třídách zase celkem zabírá: "abys rozuměl světu kolem sebe a nenapálil tě kdejaký dealer s papírkem na měření čehokoli".
A když už opravdu nedokážu u nějaké informace vymyslet, k čemu že by bylo dobré se ji učit (třeba rozloha státu v Africe), tak používám argument o vytváření spojů v mozku: "S každým naučeným faktem se ti vytvoří nové spoje v mozku a čím víc propojení, tím snáze se vstřebávají nové informace - ber to jako trénink mozku, ještě budeš nové spoje potřebovat"
 Šárka  
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Motivace k učení 

(3.12.2003 12:38:35)
Jo, Blanko, to je problém - politiky (ne všechny, ale spoustu) si nemůžeš brát jako vzor vzdělanosti pro své dítě, šéfové (někteří) nevyhovují, kde hledat, viď? Na mého syna platí "negativní" motivace: "Abys nebyl takový nevzdělaný blbec jako ....."(doplň dle momentální potřeby).
Ve vyšších třídách zase celkem zabírá: "abys rozuměl světu kolem sebe a nenapálil tě kdejaký dealer s papírkem na měření čehokoli".
A když už opravdu nedokážu u nějaké informace vymyslet, k čemu že by bylo dobré se ji učit (třeba rozloha státu v Africe), tak používám argument o vytváření spojů v mozku: "S každým naučeným faktem se ti vytvoří nové spoje v mozku a čím víc propojení, tím snáze se vstřebávají nové informace - ber to jako trénink mozku, ještě budeš nové spoje potřebovat"

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.