|
(18.12.2003 21:32:32) Seznam literatury a pomůcek, které používáme my:
Brigitte Sindelarova: Předcházíme poruchám učení. Portál, 1996. (Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Diagnostické testy.) Tohle se nám opravdu osvědčilo!
Gordon Serfontein: Potíže dětí s učením a chováním. Portál, 1999. (Dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie. Hyperaktivita a nesoustředěnost. Impulzivnost a nemotornost. Metody terapie.) Tohle je hezky a jednoduše psané, zdůrazňuje to vstřícný a laskavý přístup k dětem, zejména v problémových situacích (třeba při učení). Od diagnostikování LMD u syna se při přípravě do školy a vypracovávání cvičení NIKDY nerozčilujeme, nezvyšujeme hlas, a Ondra je v pohodě, postupně odboural odpor k učení a psaní a je snažší ho MOTIVOVAT.
Šimonovy pracovní sešity. Portál. (Řada pracovních sešitů zaměřených na jednotlivé dovednosti.)
Dr. Feuerstein: Just a Minute… Let me think! (Neverbální cvičení – pozornost, syntéza, získání "nadhledu". Dítě pracuje vždy na jednom listu, má na něj limit jednu hodinu. Lze mu radit.) Můžu poslat poštou.
Cvičení pozornosti – tři listy, cvičení se dají přizpůsobit i věku dítěte. Můžu poslat poštou.
"Čtverečky" – další cvičení pozornosti.. (Dělá se každý den ve stejnou dobu, asi tak 10 minut, na dítě se celou dobu mluví o něčem úplně jiném – tak, aby bylo nuceno zpracovávat sdělované (například počítat zadávané příklady), a současně pracovat na grafickém úkolu). Můžu poslat poštou.
Doporučují se také OSMISMĚRKY, KŘÍŽOVKY, HRA KRIS KROS NEBO AMOS. Nějaké tipy na osmisměrky a křížovky můžu poslat mejlem.
Dobrý kontakt na místo, kde můžou hodně pomoct: www.dyscentrum.cz
Někdo přede mnou tu doporučoval tuhle literaturu, takže to jen kopíruju:
J. Novák: Dyskalkulie specifické poruchy počítání; další: Nauč mě počítat (Portál) Od roku 1994 vychází každý rok sborník Specifické poruchy učení a chování (např. ve sborníku z r. 1997 je o hypoaktivitě) Matějček Z.: Dyslexie, specifické poruchy učení + Vývojové poruchy čtení Zelinková O.: Poruchy učení + My body + Čtení mě baví + Cvičení pro dyslektiky (lze objednat na Zelinkova@mymail.cz) Trein A.: Specifické poruchy chování a pozornosti Pokorná V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení Riefová S. F.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole Sindelarová B.: Předcházíme poruchám učení Serfontein G.: Potíže dětí s učením a chováním Canfield J, Wells H. C.: Hra pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků Hermová S.: Psychomotorické hry Kirbyová A.: Nešikovné dítě, Dyspraxie a další poruchy motoriky Lokšová, Lokša: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole Smutná, Novák: Předpoklady k učení u dětí dyslektických a dysortografických Smutná J.: Děti s vývojovými poruchami učení a co o nich víme
Jinak "kvýtí" od "bylina" mě fakt dostalo:-)))
Tinas, mně to s tou MartinouS došlo (koneckonců moje jméno tady je založený na stejným principu, akorát jsem je nemusela zkracovat:-) ).
Báro, Tinas, pokud budete chtít něco poslat poštou, kopie těch cvičení a tak, tak mi pošlete na mejl adresu, jo? Zkusím se zítra vydat do školy za paní ředitelkou a vytáhnout z ní kopie, co mi ještě chybí.
No a jinak fakt doporučuju tu Sindelarovou, Předcházíme poruchám učení - je to moc fajn a je na tom vidět, jak se dítě zlepšuje. Tak ať se Petříkovi a Martince (a vůbec všem dětem) daří:-)
|