| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přešel někdo z hejného zpět ke klasice?

 Celkem 35 názorů.
 Levandulka+3 


Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 17:08:01)
Myslím se zdejších učitelek...Přecházet nehodlám, jen mám číl dál tím více výhrad...~a~.
Díky~x~!
 Senedra 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 17:42:53)
Učila jsem Hejného ve třídě, ve které paní učitelka nečekaně a dlouhodobě onemocněla. Tak jsem po ní převzala výuku. Dovedla jsem děti do 5. třídy a vrátila jsem se ke "klasice". ve výuce prvky a některé metody Hejného využívám ke zpestření výuky.

Metodu jako takovou nezavrhuji, ale úplně mi nepřirostla k srdci. Rozhodně ji nepovažuji za samospasitelnou, hlavně na 2. stupni ZŠ a na SŠ.
 angrešt 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 17:45:09)
Přecházení z Hejného či na Hejného se mě pracovně sice netýká, ale zaujalo mě, že máš čím dál více výhrad. Jakého druhu ty výhrady jsou?

Hejný mi byl totiž z jedné strany popsán jako vrchol českého pedagogického konstruktivismu, z jiné strany naopak jako totální parodie na opěvovaný konstruktivismus.

Prohlédla jsem si Hejného učebnice i metodické příručky, poslechla jsem si rozhovory s Hejným... a jsem z toho rozpačitá. Přijde mi to takové hrozně křečovité. Takový "Hejný pour Hejný". Že původně vznikl výborný nápad s vlastním odvozením si principu místo naučení se axiomu, ale - ten absolutisticky prosazovaný princip, že "každý princip musí býti odvozen Hejného cestou a běda, když odvozován není a je prostě sprostě intuitivně odhadnut nebo získán jinou cestou", mi v tom přijde neuvěřitelně rigidní.
 Senedra 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 17:50:56)
angrešte - mě třeba vadí málo "drilu" - píšu schválně do uvozovek.
Je hezké, že žáci v sedmé nebo osmé třídě odvodí a chápou ekvivalentní úpravy rovnic, ale nemají je téměř procvičené, včetně různých "špeků".

Jezdila jsem na semináře a letní školy a skupina učitelek kolem hejného mi kapku už připománaly sektu... je to smutné, ale takový osobní dojem jsem si odnesla.
 Tatramelka+3 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:25:36)
Ahoj,

nejsem učitelka, jestli neva.

Mé tři děti metodou prošly/procházejí. Nejstarší syn prosel až do 3 třídy s paní učitelkou, která byla realista, praktická (doma 4 děti a před pedagogickou praxi roky pracovala v businesu). Nepamatuji se, ze bychom se se synem matiku učili. Na přijímačky na 8-lety gympl synovi manžel pomáhal, ale většinu úloh zvládal sám odvodit. Dostal se na gympl se zaměřením na matiku a nemá problém. Používali na ZŠ mix. - nasobilka se proste musí nadrtit. ~d~
Prostredni syn dělal přijímačky letos. Jeho paní učitelka používá Hejného jen jako doplněk, ačkoli naše škola si celkem zakládá na alternativních metodách. Pani učitelka je ale tvrdaska a děti nadřela co do násobky, tak třeba geometrie. A synovi přišly přijímačky z matiky v pohodě (jak moc to bylo v pohodě teda ještě uvidíme).

Dcera jede jen Hejného metodu výhradně. Konči druhou třídu a neumí sčítat, odčítat a nasobilka je aktuálně katastrofální. Byla dlouho doma, tak pracovala po našem a nebyl problém. Ted je asi třetí týden ve škole. V hlavě naprostý chaos! ...včera nebyla schopna spočítat 36-32 moře vy vyplakala neb je to 14 (dala jsem jí kalkulačku i počítadlo, aby mi vůbec uvěřila) , 7x7 je 29 protože oni to ale takhle dělají~q~. Přiznávám, že jsem teď, co chodí zpět do školy trochu vydechla a kontrolovala jen úkoly a víc neřešila. V pátek ale přišel úkol z matiky a já se nestačila divit, co tam našvihala za kraviny. Chystám se do školy se na hodinu matematiky podívat, abych pochopila co se děje.
Líbilo se mi, že se děti učili trochu jinak než my. Ale zatím mám dojem, že umět množiny a násobilku je základ a pokud má dítě ambice na nějakou střední školu, musí být vedeno tak, aby bylo připraveno na event. zkoušky.
Jsem asi stará škola a nevím, jak Hejného metoda zachází s násobilkou. Dcerka to ted aktuálně hledá někde na zdi nebo kde. Neumí si to nijak odvodit. Nevím jestli je to chaos z té metody a toho co po ní chceme doma. Maji velmi mladou paní učitelku, tak jestli jim to třeba neumí vysvětlit. Před měsícem dítě počítalo normálně - 50 příkladů max 1 až dvě chyby. Ted""? ...včera 16 chyb.
 CisloPi 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:31:33)
asi to má "umět" takhle http://blog.h-mat.cz/blog/jak-na-nasobilku-aneb-co-jsem-rekla-profesoru-hejnemu ~:-D
 Senedra 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:37:28)
Tatramelko, má na to přijít a tak dlouho násobilku používat jako nástroj pomocí tabulky násobků, až se jí násobilka zautomatizuje a nebude tabulku potřebovat.

V Hejném ( ale i jinde) se násobilka odvozuje jako sčítání řady ( 4.3 = 3+3+3+3)
 Tatramelka+3 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:49:45)
No, já vidím podobně jako Delete. Pokud by děti nepsala čtvrtletní práce, za které od první třídy paní učitelka neváhá využít celou známkovací škálu, tak jsem s tím OK. Moje chyba je, že jsem nedohlédla tak daleko, když jsem děti na školu dávala, že po páté třídě musí někde pokračovat a tam na ně nikdo čekat nebude.

Metoda se mi moc líbí a věřím, že pokud někdo učí doma ponese své ovoce. Ja doma učit nemohu a v jistém období jsem byla ráda, že mám svou práci a děti svůj okruh přátel a parťáků. Našli jsme školu, kam se děti moc těší a chodí rády. Ale tohle s nimi budeme muset ještě probrat ~;)
 Delete 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 19:10:46)
Já si právě nemyslím, že je to metoda vhodná na doma. Její nedílnou součástí je vrstevnické učení, to se doma nahrazuje těžko. Nejde o to, aby si na všechno každé dítě přišlo samo, ale že na něco přijde ten a na něco onen, vzájemně si vysvětlí, případně ukážou různé způsoby řešení, myšlení. Mozky, které nejsou zkostnatělé zaběhanými způsoby dokážou neuvěřitelné věci. No a zároveň děti, kterým se až tak přemýšlet a vymýšlet nové nechce, je předloženo na výběr několik cest, z nichž některá tomu dítěti sedne nejlíp. A může ji pak používat podobně, jako část populace používá třeba trojčlenku. Prostě tohle dáme sem, tohle tam a tady je výsledek. V klasice se bohužel často předloží jedna cesta, a když ta někomu nesedne, má problém, protože sám jinou většinou nenajde a když, tak je za to leckdy penalizován.

To je jak s tou násobilkou. Kdo má dobrou paměť, dříve nebo později těch 200 příkladů v hlavě mít bude. Kdo s pamětí bojuje, musí mít jinou cestu, jinak je v háji. A nemusí to být zrovna tabulka násobků. Strašně málo se používají multisenzoriální metody, nehledí se na způsob žákova učení, většinou se nasadí jeden mustr na celou třídu a komu nesedne, má smůlu. Když se dá prostor skupině různých dětá, šance, že nakonec každý najde způsob, jak to zvládnout, se o dost zvýší. Hejného různá prostředí proti klasice umožňují si představu o počtu, čísle a vztazích vytvořit různými způsoby. Klasika jsou jen čísla, grafické značky, které paradoxně dětem s dobrou pamětí často zavřou cestu právě ke správnému vybudování matematického myšlení.
 byvala radka 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 10:41:50)
Klasika jsou jen čísla, grafické značky, které paradoxně dětem s dobrou pamětí často zavřou cestu právě ke správnému vybudování matematického myšlení.
já se učila klasiku a dělali jsme to různými způsoby, nejen značky, prostě knoflíky, bonbony, řady a tak...
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 10:51:59)
tak i klasika může být vhodná pro děti s logickým myšlením... je to zase jen o učitelích...
já dodnes blahořečím svou matikářku, která neměla potřebu mě nutit používat naučené postupy ze školy... jakožto sklerotický flákač jsem si nikdy nepamatovala vzorečky, ale tu základkovou matiku jsem prostě "viděla" (nemluvím teda o žádné úrovni malého génia, co si jen tak z prstu vycucá číslo pí ~;)) při řešení na tabuli mě nikdy nezastavila při první odchylce od "správného" postupu a počkala, k čemu dojdu a obvykle (pokud jsem nezkopala kupecké počty) jsem dospěla jsem ke správnému výsledku, což ocenila... občas se teda smála, že použitím vzorce bych si ušetřila nějaký čas, ale dokázala ocenit, že tu logiku jsem v tom měla správnou :-)
co jsem měla možnost vidět (jen zlehka) metodu hejného, myslím, že je k ní potřeba mít dobrou představivost a prostorové vnímání (a obávám se, že třeba mé dcery by strašně trpěly ~;))
 byvala radka 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 10:58:44)
jo, přesně, vždy nejvíc záleží na učitelce (učiteli)
 Delete 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 15:25:35)
"já se učila klasiku a dělali jsme to různými způsoby, nejen značky, prostě knoflíky, bonbony, řady a tak..."

Tak samozřejmě, tomu se říká učení s názorem. Ale to jsem na mysli neměla.

V Hejného matematice krokování, pyramidy, hadi, pavučiny, autobus i zvířátka dědy Lesoně jsou co do matematiky totéž. Ale každé to vypadá jinak a pracuje s jinou formou záznamu a provádění těch procesů. To umožňuje každému dítěti najít si svůj, ať už ve formě pohybu, liniového záznamu, plošného, představy procesu...Je to podobně rozdílné, jako když se někdo učí zpaměti tím, že si něco dokola čte, jiný raději poslouchá, další si píše, další má mnemotechnické pomůcky, další chodí na procházky a propojuje si slova s určitými místy, další kreslí pojmové mapy...

V klasické výuce matematiky se ale většinou uplatňuje jen jedna forma, a to záznam přes matematickou symboliku. Nejprve se vybuduje představa, co která značka (číslice, znaménko) znamená, a pak se s takto vybudouvanou představou pracuje. Násobilka se prostě naučí zpaměti, a pak se zpaměti učí pravidla pro součin součtu a součet součinu a jak vyřešit přímou úměrnost pomocí trojčlenky, až se dojde k mechanickému sestavování rovnic.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 15:40:01)
já jako dítě rovnice milovala ~f~ a ještě víc slovní úlohy, to byl vždycky malý příběh, něco jako malá pohádka ~t~
nedávno jsem synovi vysvětlovala řešení rovnic o dvou neznámých a znovu jsem úplně cítila, jak je to krásný, jak to vychází přesně a ta úspěšně provedená zkouška... navíc jejich rovnice jsou zatím vždycky celá čísla, má to výsledek, ta jistota, ten řád... nějak to na mou chaotickou bytost působí vyloženě blahodárně ~t~ (ach jo, asi jsem totální magor ~f~)
 Delete 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 15:59:10)
Rose,

tak slovní úlohy jsou příběhy, ale málokdo je tak vnímá. Pro mnoho dětí je horor ta slova převést do čísel (případně písmen) ~;).

Mě vždycky bavilo to řešení rovnic, ale sestavování jako takové moc ne. Víc mě baví vymýšlet, jak úlohu vyřešit bez rovnic. Vždycky si to zkouším na přijímačkách pro páťáky ~t~.
 Kaipa 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(14.5.2021 21:39:46)
Rose, nejsi. Taky jsem to milovala a na závěr jsem vždycky dvakrát razantně a definitivně podtrhla výsledek. ~:-D
 byvala radka 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(14.5.2021 14:25:05)
tak v tom případě jsme měli štěstí na učitelky:-)
jen nějaká mechanika a symbolika - to jsem nezažila ani já ani se svými dětmi
 1kulička 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 20:03:45)
Tatramelko, mám dceru taky ve druhé a jsem ráda, že nejsem sama, kdo má stejné dojmy!
Ale asi v tom dost hraje roli i povaha, dcera si vůbec nevěří, hlavně ve škole. Ale víc mne dere čeština, dnes přinesla 4 s testu na h/ch.
Jako dávat druhákům slova jako jih, pluh apod, vždyť ani neví, co to je. Navíc jich je taky správně, když tam není kontext....
 Tatramelka+3 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 20:28:31)
Kuličko, sebevědomí to je také kapitola. Napsala bych čím jsme si prošli s prostředím synem, ale nechci plevelit. Hodne nám pomohla PPP. Potkali jsme se se skvělou psycholožkou. Během roku velký obrat, ale pomohla tomu hodně i domácí výuka a že měl syn chvíli jinou paní učitelku, která ho respektovala.

Ad.zdvojené souhlasky. Také jsme včera řešily s dcerkou: obě - ď, ť, d, t. Tyto děti ještě nevidí ten rozdíl v obje, obě... . No, my jsme si tu udělali zábavnou hru s písmenky neb jsem měla včera volno a dcerka to myslím pochopila. Ale mi říkala, že to deti měly často špatně a ona to teda zrovna trefila dobře. Hodně čte a opravdu reflektuje jak je text psany.Jen zmínila, že to nechápe.

 1kulička 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 20:45:30)
Tatramelko, tak moje to chápe i ví, jak si to odvodit, ale klidně si odvodí hloch bez hlochu, když neví, co to je, já občas taky mívám zkraty, když je to slovo napsaný, tak mě napadají blbosti, co by mne nenapadly, když ho jen slyším. Na v/f měla jedničku, ale h/ch je pro ni těžký, hodně slov neznámých a pak klidně napsal roch místo roh ~t~
A ještě mi to vyčetla, že jsem ji přinutila jít dnes ráno do školy, když mají celý den jen český jazyk a že za tu čtyřku jí musím něco koupit! ~t~ má to holka nějaký popletený no ...
 Zd a tři 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(13.5.2021 10:15:42)
jen poznámku k češtině druháků.
Dcera psala písemku z definice podstatných jmen a sloves. Normálně ji napsat do sešitu...~l~~l~
 CisloPi 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:28:11)
"Hejný pour Hejný" - to je výstižné. Na jistou popularizační akci jsem chystala matematické aktivity pro různý věk dětí, a několikrát se mi stalo, že se dítě zeptalo, jestli na to má použít autobusy, Lesoně apod.
Dost hustý je ovšem třeba tohle https://i.ibb.co/tDjJSPZ/Leson3.png
Mnohde také v distanční výuce totálně selhal koncept "rodiče nic nemusí o metodě vědět", na vše přicházíme s dětmi ve třídě :-(
 Tatramelka+3 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:59:24)
No, to bude asi náš případ.

Pokud mi nejsou jasné nějaké úlohy v sešitu, volam kluky, aby dcerce pomohly.
Nasobilku jsme se učili tak, jak jsme byli zvyklí od předešlých dětí.

...no, to aby člověk dostal vždy i manual na jednotlivé metody učitele, na začátku roku. (Ale ja je stejne nestíhám čist😉). Co mají děti dělat v angličtině jsem třeba pochopila až z online výuky. První dítě prošlo třemi roky v mezinárodní skole, ale nikdy nemělo v Čechách jedničku z angličtiny na prvním stupni (hovoří plynule). Po roce doma se nám zadařilo, u třetího dítěte pochopit, co po nás celou dobu chtěli (teda po dětech, leč chlapci to jaksi nedokázali doma přetlumočit).
 1kulička 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 20:33:26)
Tak já jsem distanční výuce vděčná, že mne Hejného naučila, do nedávna jsem byla nepolíbená a jsem ráda, že už můžu dceři poradit. Ona ve škole špatně vnímá, takže nějaké vysvětlování ve třídě je pro ni právě naprosto kontraproduktivní.
 Levandulka+3 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 22:03:13)
Napíšu víc zítra, přišla jsem k PC až teď a jsem už zralá do postele~h~. Každopádně díky moc za reakce!
 Delete 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 18:39:19)
Nikdy jsem neměla možnost ani začít, užívala jsem si jen malý projekt pro druháky, kdy jsem měla možnost projít s tím samým tři paralelky.

Rozdíl byl v tom, že já jsem kontruktivista, takže mojí třídě bylo jedno, jestli jedu Hejného nebo klasiku, objevování bylo prostě na nich, já maximálně shrnovala, jinak vrstevnické učení, sdílení...nejen v matematice, ale ve všem. Pořád jsem nepochopila, jak někdo dokáže učit Hejného a zároveň třeba vyžadovat vyjmenovávání řad vyjmenovaných slov na známku.

Ve zbylých paralelkách to pak bylo o tom, že pro část dětí to byly prostě logické úlohy, které někdo zvládal a někdo ne, ale chyběla tam ta ochota zkoušet a dělat chyby. V jedné třídě extrémně, v jedné v jen u části těch, co byli zvyklí mít vždy vše první, správně, nejlépe.

A já obecně dost špatně přejímám hotové produkty, takže ani nevím, jestli bych dokázala Hejného učit tak, jak je vystavěný, jako celek. Nejspíš ne.
 Dari79 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 19:27:05)
Předesílám, že jsem chytrá matka chytrého dítěte. Já sama matematiku milovala (maturovala jsem z ní dobrovolně za 1...), čili jsem jistě netypický respondent.

Jedou v Hejného od první třídy, teď je ve čtvrté - já jsem v obraze neustále, protože jsem brzo pochopila, že jak nepojedu s ním, tak (až to bude těžší) nebudu se chytat, protože nebudu chápat principy.

Rozčarovaná jsem byla snad jen ve druhé třídě, pak jsem ale pochopila tu krásu a smysl toho konceptu. Je to prostě geniální... Ať si říká, kdo chce, co chce, ta metoda je skvělá, ta logika a promyšlenost...

Myslím, že to ale kazí jednak nějaké učitelky, které to "nevidí" a učí to jen proto, že to učit musí ... a jednak to, že je to jaksi časově nalajnované, čili těžko se v těch vyšších třídách dá jet stylem - každý vlastním tempem, až to pochopí, tak se posune atd. Možná, že pro méně matematicky nadané děti je to příliš "těžké". Nad řadou úkolů se hluboce zamýšlím i já, nad některými jsme seděli všichni (já, muž i už dospělý syn) :-).

Je fakt, že ta matika je potom "těžká" i pro chytré dítě... Máme bratránka na klasice a když měli home school a byli spolu, tak ten rozdíl byl hrozně vidět. Ta "primitovnost" běžné základkové metody (ať už to nazýváte jako dril nebo jakkoli jinak) x ta komplexnost Hejného... Bratránek je taky chytrý kluk a nadšeně dělal s naším malým úkoly z matiky, protože ta jeho je fádní a nudná. A to tu metodu jako takovou nezná.
 Okolík 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 20:40:26)
Dari, to není žádná jedna metoda. Sám Hejný o tom říká, že během života posbíral co vyhovovalo, jemu, jeho otci, kolegům.
Moje děti to minulo. Jiné děti v rodině ale podle Hejného pracovali v hodinách pro děti nadané na matematiku. Na 1.stupni. byly nadšené.
 Martina, 2 kluci 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 19:53:17)
Zažila jsem na pravidelném setkání matematiků ČR krásný "souboj" matematiků Hejný versus Půlpán, dva úplně odlišné přístupy. Přistupovali k sobě s velkou úctou, krásný zážitek to byl.
K věci - učím běžně, hodně intuitivně, odvozujeme vše, na co jim mozky stačí, sami objevují řešení (teď je hodně bavilo vytyčení Thaletovy kružnice v písku před školou, porýsovali potom celou příjezdovou silnici ke škole kružnicemi). Sama jsem nikdy neměla ráda " takhle to dělej, tak se to má a neptej se". Mám ale problém se ztotožnit s něčí metodou, jsem celoživotní objevitel.
Byla jsem den na škole, kde učí pouze dle Hejneho a bylo to jako všude - záleželo na osobnosti učitele a na skladbě třídy, metoda byla až v další řadě...můj názor.
 Senedra 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 19:58:23)
Martino, tesat do kamene...

 angrešt 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(11.5.2021 21:52:50)
Díky za informace, mně to totiž přijde jako - jako Napoleon :D
ze snahy zrušit zkostnatělou výuku/monarchii-království zásadní revolucí a mnoha svěžími myšlenkami to prolétne prudce inovací/republikou a pak se to překulí do ještě svázanějšího systému/rovnou monarchie-císařství ~:-D
Ale uvědomuju si, že do toho nevidím zas tolik a věřím, že prostě můžu něco zásadného nevidět.
 Dobra1 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 1:07:15)
Já takhle učím svoje děti doma.
Je to hlavně o tom najít, co komu nejvíc vyhovuje.
Pokud někdo jede Hejného ve stylu pořídíme jeho učebnice a všechny děti do nich nějak napasujeme, je to špatně. On sám to dal do kupy jako různé metody hledání logických souvislostí, vůbec nevadí, když se použijí i jiné, než jsou v těch učebnicích.
Co tu metodu taky zabíjí, je známkování. Ty úlohy jsou většinou koncipovány do několika podskupin od lehkých po těžké tak, aby učitel mohl nechat děti postupovat podle toho, co zvládnou. Takže by správně i ty děti měl oceňovat v rámci dané podskupiny a ne srovnávat mezi sebou.
Cílem je prostě dovést děti k jejich přemýšlení o cestě k cíli, ale neznamená to nechat je jít pořád blbou a dlouhou cestou, spíš nabídnout alternativy a nasměrovat je. Ideálně, když si alternativy najdou diskuzí sami mezi sebou. Podle mě se dá taky dobře kombinovat s různými Montessori pomůckami.

Pokud se z metody udělá metodika, uzavře se a jde do pryč. V podstatě už samo přemýšlení "klasika" vs "Hejný" je svým způsobem blbost.
 Dana 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 6:56:08)
Před takovými pěti lety jsem vůbec nevěděla, co je metoda Hejného. Moji kluci ji ještě neměli. Protože známé věděly, že se s jedním synem učím a mám celkem čas, začaly za mnou chodit, zda bych jejich dítěti nepomohla s matematikou. Že mají Hejného a vůbec tomu nerozumí. Tak jsem zjistila, o co jde, jako laik. Teď s odstupem času, a po té, co jsem několika dětem, které Hejného matematiku nedávaly, zjistila, že to je metoda pro chytré děti. Ty si skutečně na řešení problému přijdou samy a matematika je začne bavit, stoupne jim sebevědomí, jak jsou chytré a v klasických hodinách matematiky se pak nenudí. Těm méně bystrým to i vysvětlí, ale ti nepříliš matematicky nadaní se vyloženě trápí, protože to nechápou. Takže těm zase klesne sebevědomí a matematiku pak vyloženě nesnášejí. Přitom jsou to děti, kterým třeba jde násobilka, jak když bičem mrská a jednotky převádějí dobře a rychle. Ale chybí jim to logické myšlení. Samy na nic nepřijdou, musí se jim to ukázat.
 Dvoumama 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 10:03:15)
no, mame zkusenosti s obema detmi a nevim, jak je to s tou metodou "pro chytre deti". Mladsi syn 3. trida, matika ho moc bavi, prave prinesl diplom za 1. misto ve sk.kole klokana, ale metoda Hejnehou mu ne vzdy vyhovuje. Starsi syn (Hejny 1.-7.trida) nyni uz na 6G byl z metody Hejneho znacne rozhozeny, zejmena ve stresovych situacich (u prijimacek) si najednou neumel vybavit a pouzit ty intuitivni ci odvozovane postupy. Nemame ale vubec zkusenost s klasickou vyukou M, takze nemam srovnani.
 Vítr z hor 


Re: Přešel někdo z hejného zpět ke klasice? 

(12.5.2021 8:07:34)
Coby matka matematikou těžce zk(r)oušená (moje děti měly na prvním stupni prakticky jen základní početní operace, čili svého druhu pravý opak HM) bych Hejného metodu velmi uvítala vč. jejích případných nedostatků.

Pokud by tedy mé děti ve škole učili přemýšlet a pracovat s chybou, velmi ráda bych si je naučila ty základní početní operace a dotrénovala jejich použití.

Bohužel to bylo přesně obráceně a zatímco ty základní početní operace naučí děti kdejaká opice (nebo si vezmou kalkulačka), přemýšlení, logika, prostor, práce s chybou (vlastně nikdy v této oblasti nedostaly šanci, vždycky za chybu přišel trest – ať už ve škole nebo v ZUŠ) jsou na výuku nekonečně náročnější. A to jsem fakt neměla šanci nahradit (jednak jsem samouk, druhak jsem měla k dispozici materiál unavený ze školy, kde často sledoval nesmyslné filmy nebo videa, která pouštěli sociálně zdatnější spolužáci).

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.