| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Řešení matematické úlohy

 Celkem 62 názorů.
 Bouřka 


Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:01:39)
Nedoneslo to moje dítě, ale doputovalo to ke mně od jinud s dodatkem ve smyslu "asi jsem úplně blbý". No my asi taky, protože se nad tím dohadujeme. Je mi jasný, že to celý asi moc přemýšlíme. Takže, co je podle vás správné řešení a proč. Podotýkám, že já odpověď teda nevím.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:02:05)
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:10:24)
Řekla bych, že C, tam jsou jenom kolmice a rovnoběžky. Ale jsem už dlouho ze školy.
 Inka ..|-.|-.-|.- 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:24:16)
Aha, tak jestli to není třída, kde se to ještě neučili.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:18:16)
Krajino, no právě, takže se točíme na tom, jestli klíč není v tom, co je dvojice.
 Mysterious 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:19:36)
Řekla bych, že otázka je divně položena. Dvojice různoběžek jsou na každém obrázku, ale na obrázcích A,B a C jsou ty dvojice navíc rovnoběžné, takže možná autor pokládá za správnou odpověď D.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:23:08)
za mne C
kolmice, ač jsou různoběžné, NAZÝVÁME kolmice :-)
 Martina, 2 kluci 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:30:16)
Kolmice patří do různoběžek, takže špatné zadání. Obvykle mi říkají člověk, ale též mi můžou říkat obratlovec, beru i savec.
Takže žádné různoběžky v sobě obsahuje žádné kolmice.
Jinak by s dalo říct, že na fotce se mnou není žádný savec, ani obratlovec, je tam pouze člověk...potažmo ani člověk tam není, protože je tam Martina.
Moji šesťáci by neuznali žádnou odpověď a ještě by dodali důvod.
 Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:32:29)
tak podle mne je to taky špatně zadané, jen jsem vycházela ze zadání, kde se ptají na to jak je nazýváme... ~d~
 Senedra 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:37:00)
Rose, ale pořád to jsou různoběžky...
 Konzerva 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:25:44)
Já bych řekla, že správný obrázek by byl ten, kde jsou jen rovnobězky, takže z nabídky nic.
 K_at 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:28:54)
C, s výhradou.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:56:35)
Mně se obrázek nezobrazuje ~7~.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:59:37)
Zkus otevřít přímo ten příspěvek nebo jít zpětně v tématu, když rozkliknu diskusi, tak se mi taky nezobrazuje.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:10:48)
Ha, díky, zkoušela jsem kdeco, ale jít v diskuzi zpět mě nenapadlo ~d~.
 Okolík 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 19:03:46)
To vypadá na tiskařské ho šotka. Poslední slovo mělo být rovnoběžné.
~d~
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 19:30:53)
Okolíku,

vzhledem k určené správné odpovědi (mám k nim přístup) nejde o šotka a záměnu slov.
 Okolík 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 22:18:20)
Delete,jo, je mi to jasné, už jsem dočetla diskusi. Je to smutné. Asi jako tu kdysi někdo popisoval, jak dítě v 1. třídě mělo špatně příklad 2-5=-3, protože správně je, že to nejde....
 Cimbur 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:25:36)
To je blbě zadaná otázka. Jak tu píšou všichni. Kolmice jsou taky různoběžky. Tyhle stupidně zadaný otázky mě deprimují, protože buď předpokládají naprostou debilitu řešitele, nebo prostě zadavetel není úplně odborník na svém místě...
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:32:24)
Cimbur, mně to přijde jako chyták. Abys něco bylo rovno nebo různo - běžka, tak to musí být implicitně po 2 ks. Takže dvojicí se míní 2x 2ks, čili 4 čáry.Na C jsou 2 páry rovnoběžek, ale jeden pár různoběžek.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:37:01)
Tak nic, mám to blbě, to by vyhovovalo i A.
 Monty 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:26:35)
Podle mě C.
Tam jsou jen rovnoběžky a jedna kolmice.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:27:18)
No já přemýšlím o C, protože tamní uskupení do pravého úhlu k sobě nemá druhé do páru a ty co jsou v páru jsou rovnoběžné.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:48:03)
Tak buď C, protože z nějakého divného důvodu kolmice nepokládají za různoběžky. Nebo je to překlep, mělo tam být rovnoběžné a pak by to bylo D. Skvělý úlohy toto.
 Rigel 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:49:36)
nejsou to polopřímky ?
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 13:54:35)
Polopřímky jsme taky zvažovali, ale naše dítě má v geometrii podobné obrázky s tím, že jsou to přímky. Polopřímka by měla mít vyznačený bod, to tu není.
 Vranice 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:07:08)
Úloha nemá řešení. Chtěla jsem napsat C, ale když jsou tam dvoje rovnoběžky navzájem nerovnoběžné, tak jsou to vlastně vzájemně různoběžky a těch je tam několik dvojic (i s tou kolmicí).
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:09:53)
Vranice, to je další možný přístup odvíjející se od toho, co je dvojice. Protože třeba na D to není tak jednoznačné jako jinde.
 K_at 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:12:47)
A komu to poslouží, ten úkol, aha?!!! Já bych to zrušila. Sčítání, vodčítání, procenta, obvod, obsah, objem. Stačí. ~t~
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:17:30)
Kat, zřejmě k vyvolání pocitu, že jsme úplně pitomý a je divný, že jsme ukončili ZŠ ~t~ Nebo jako důkaz, že to v životě vlastně nepotřebuješ, protože i s tím, že máš zmatky v různoběžkách a kolmicích to můžeš dotáhnout až na tvořitele matematických testů. Je to velmi rafinované ~k~
 K_at 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:31:02)
Bouřko, já JSEM hluboce vděčná, že na nás nikdo tyhle experimenty neprováděl. Jako matematický logiky neschopný blb bych asi skončila jako zametač kozích bobků v zoo koutku.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:36:42)
Tak řešení podle zadavatele už vím, ale jak už tu padlo, v obecném měřítku není správně ani jedno.

Je to test pro 5. třídu a evidentně se zde počítá s tím, že se páťáci učí rozlišovat rovnoběžky, různoběžky a kolmice. V šesté už se pak zmiňuje, že kolmost je speciální druh různoběžnosti, ale u těch páťáků se to "zjednodušuje".

Je to obecně problém zjednodušování obecností na nižších stupních. Pro ty páťáky je to většinou jasné, protože tu informaci, že kolmost je taky různoběžnost, většina nemá, napadne to z nich jen málokoho. Paradoxně pak na to ti nebystřejší ale mohou v takovém testu dojet ~l~.
 Marika Letní 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:47:07)
"Je to test pro 5. třídu a evidentně se zde počítá s tím, že se páťáci učí rozlišovat rovnoběžky, různoběžky a kolmice. V šesté už se pak zmiňuje, že kolmost je speciální druh různoběžnosti, ale u těch páťáků se to "zjednodušuje"......Paradoxně pak na to ti nebystřejší ale mohou v takovém testu dojet ~l~"

Přesně. Tohle zjednodušování je "skvělé" pro děti, co jsou napřed nebo se zajímají víc o danou oblast. ~a~
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:47:09)
Delete, děkuju za rozlousknutí. Prostě jedna z těch situací, kdy moc znalostí škodí, jak píšeš, taky jsem na to mockrát dojela. Akorát mám dojem, že to, že kolmice jsou vlastně různoběžky se u syna zmiňovalo už letos a to je ve 3. třídě. Mohlo to být teda navíc.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 14:59:21)
Já bych to při výuce asi taky zmínila.

Ale obecně to vnímám stejně, jako všechny ty úlohy pro páťáky, kde každý, kdo má za sebou alespoň 8. třídu ZŠ okamžitě nasazuje rovnice, zatímco pro páťáka je to úloha logická a dojde k řešení jinak.

Je to procvičování stavěné na určitou úroveň znalostí a odpovídá to tomu, jak to tu vysvětlovala Rose. Různoběžné přímy, které svírají úhel 90 ° se nazývají kolmice, zatímco o ty ostatní žádný speciální název nemají a jsou to různoběžky.

A ono i to, že tím, že jakoby končí v tom společném bodě, je to vlastně nepřesné, protože to vypadá, že mají určený počátek a jsou to tedy polopřímky.

Ale takhle prostě běžný páťák nepřemýšlí.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:02:25)
Ehm, tak zadání úlohy z pracovního sešitu Geometrie pro 3. třídu - "Rozhodněte, zda jsou různoběžné přímky navzájem kolmé." Pod tím obrázek 3 situací s různoběžkama.
Stavět úlohu na tom, že předpokládám, že řešitel něco neví, je nebetyčná pitomost.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:27:38)
Bouřko,

to jo, jde ale jen o procvičování, žádný oficiální test, takže to nestojí za rozčilování.

To, o tom předpokládání neznalosti, je spíš moje domněnka. Stejně tak může jít i o to, co tu psala Rose, čistě o ten název pro konkrétní vzájemnou polohu.

Nic to nemění na tom, že to mělo být zadané jinak, ale když už, tak je to aspoň dobré jako námět pro diskuzi do hodiny. Já na podobných případech vždycky ukazuju, proč je tak důležité vyjadřovat se přesně a zároveň jak snadné je udělat něco ne úplně správně.

Kdyby šlo o oficiální testování, bylo by to špatné.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:40:07)
Delete, jo, tady o nic nešlo. Ale moc dobře si vybavuju podobné věci z oficiálních testů. Jeden mě straší dodnes, bohužel už si nepamatuju přesné zadání a veškeré nabízené varianty :-).
 Rigel 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:43:37)
A je to zjednodušení? udělat z rovnoběžek a různoběžek - rovnoběžky , různoběžky, kolmice ?
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:54:22)
Rigel,

zjednodušení je v tom, že to jsou tři pojmy a k tomu vlastně jen tři situace s tím, že různoběžky mohou být různě rezevřené, ale ten vjem je pořád stejný.

V tom druhém případě se jde do dvou úrovní, nejdřív řešíš rovnoběžka x různoběžka, a pak ještě jestli jsou ty různoběžky kolmé nebo ne. To chce o fous vyšší úroveň myšlení.

Nemám teď po ruce ty učebnice, ale mám dojem, že první způsob byl obvyklý ve starších učebnicích, Alter, možná SPN, v nových už se to od začátku řeší jako speciální případ různoběžnosti. Zajdu se podívat, učebnice pro třetí třídu ještě nemám uklizené.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 16:12:59)
Tak jsem něco našla. V Alteru jsou skutečně vedle sebe od začátku stavěné tři pojmy, rovnoběžky, různoběžky, kolmice.

V SPN pro 3. třídu jsou rovnoběžky a různoběžky, takže pojem kolmice nejspíš přijde později, ale pak pro 5. třídu už se řeší jen rovnoběžné x kolmé a různoběžky z toho trochu vypadávají, asi proto, že je to vše o pravoúhelnících, tak prostě protější a vedlejší strany a tedy jen rovnoběžky a kolmice.

Už se mi nechce nahoru, ale někde tam mám i pracovní sešity, co jsme se z nich učili my, docela by mě zajímalo, jak to tam bylo ~;).
 Rigel 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 16:19:09)
Jejda, to sis dala práci. Já si teda vůbec nepamatuju, jak bylo pojato v dětství :-)
Je možné, že postup byl tehdy stejný, jen zpětně to člověku připadá složité.
Do třetí třídy jsem chodila někdy v roce 80
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 16:40:28)
Já o fous později.

Učebnice pro trojku mám vytažené z loňska, když jsem měla třeťáky ~;), ještě jsem neměla kdy je uklidit. Někde mezi nimi mám i ty "množinové", ale došlo mi, že pro třetí třídu mím asi jen jeden díl. Škoda, pro prvňáky a druháky mám komplet. Občas je to zajímavé "čtení".

Jo a ještě mám i početníky z doby poválečné, to mi tak došlo, že tam vlastně geometrie není, tehdy bylo nejspíš rýsování jako samostatný předmět.

Ještě tu mám knížku Geometrie pro děti z roku 1976, je tam vše od bodu, přes přímku, úsečku, úhel až ke kružnici a o rovnoběžkách a kolmicích ani slovo. Zato je tam vodorovný a svislý směr.

Já to teď učím šesťáky ve fyzice a ty dva pojmy jim dělají problém, pro většinu jsou opravdu na začátku šesté třídy nové.

Tohle by mě hrozně bavilo zkoumat, co se kdy jak učilo a proč ~;). Jinak mě dějepis fakt nebaví ~l~.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 17:33:16)
Delete, to by mě nenapadlo, svisle a vodorovně. Jsem se šla zeptat syna a fakt nevěděl.
 Senedra 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 18:08:05)
Delete, chodila jsem v 80. letech na ZŠ, byli jsme dvoutřídka. A když měli třeťáci rýsování ( a my druháci ne), tak jsme šli do školy o hodinu později a měli jsme volno...

A v osmičce jsme měli přímo rýsování, vím, že jsme měli i základy technického rýsování.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 18:28:00)
Senedro,

taky jsem chodila v 80. letech. Měli jsme geometrii i v první třídě normálně jako součást matematiky. A to až do osmičky, technické kreslení jsme neměli.

Ale jak mám ty staré učebnice, tak tam nikde žádné rýsování není, a vzpomněla jsem si, že jsem na nějakém starém vysvědčení viděla to rýsování napsané. Ale unikají mi roky...
 Rigel 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 20:25:58)
tady vidím náš pracovní sešit geometrie z třetí třídy :-)
https://aukro.cz/matematika-pro-3-rocnik-zakladni-skoly-retro-1978-iii-6986040790
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 20:33:15)
Tak tos mi neměla dělat ~l~. To zase bude drahé ~n~.
 Rigel 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 20:48:20)
~:-D
a tak o to asi nebude velká bitva
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 21:06:15)
Není třeba jít přes aukci, jenže už teď toho mám v košíku za 14 stovek ~n~.
 K_at 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 21:12:21)
Delete, jak já tě chápu.
 Senedra 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 18:13:20)
Rigel, ono není dobré ty kolmice učit jako speciální skupinu... Protože časem se řeší tzv polohové úlohy, kde se jen zjišťuje, jestli útvary mají nebo nemají něco společného. A když děti nejsou zvyklé se díval na kolmice jako na různoběžky, tak je to strašně mate.

Spíš bývá opačný problém - jak žijeme v "praoúhlém" světě, tak děti zasklívají ty různoběžky. Prostě řeknou, že znají rovnoběžky a kolmice.

Stejně tak si děti dost často nesou spoustu stereotypů - když se nakreslí čtvrec postavený na špičku, tak je to pro ně kosočtverec ~t~
 Okolík 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 19:14:40)
Tak to jedokonce na nějaké učebnici matematiky, na obálce ...
 Rigel 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 20:46:37)
Ten kosočtverec - čtverec na špičce - určitě nebude rozšířený jen mezi dětmi :) zítra udělám v práci průzkum ~;)
 ivaxx 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:32:41)
Na každém z obrázků je alespoň jedna dvojice různoběžek. To bych poslala učitelce v komentáři.
Jo, také jsem viděla, bohužel, podobné testy u svých dětí...
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 15:38:53)
Za tohle učitelka nemůže, je to test SCIO.
 Lída+4 


Re: Řešení matematické úlohy 

(15.4.2021 8:16:49)
A neskutečně blbě zadanej. Chtít mi někdo podle toho známkovat dítě, budu se hádat do krve.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(15.4.2021 8:18:16)
Mám dojem, že to byl jen domácí úkol, nic dramatického. Ale být to v písemce, tak taky pěním.
 Delete 


Re: Řešení matematické úlohy 

(15.4.2021 8:48:08)
Je to jen online procvičování, kterých vzniklo za účelem podpory distanční výuky hafo.

Ostatní úlohy v tom samém procvičovacím bloku jsou naprosto v pohodě.
 Dobra1 


Re: Řešení matematické úlohy 

(14.4.2021 19:29:56)
Za mě B - nejsou tu přímky, ale pouze polopřímky.
 Roya 


Re: Řešení matematické úlohy 

(15.4.2021 7:43:35)
Je to B, protože na tom obrázku jsou jenom polopřímky, žádné přímky.
 Bouřka 


Re: Řešení matematické úlohy 

(15.4.2021 7:53:14)
Odpověď už známe a polopřímky to nejsou, ty musí mít ve školním podání vyznačený počáteční bod, samotné protnutí nestačí, všechny různoběžky se někde protnou. Vlastně je třeba mít ty body dva, jinak se těžko definuje. To, že není zakreslené pokračování přímky za bod protnutí s jinou přímkou, ještě neznamená, že tam ta přímka neexistuje. Laicky bych řekla, že přímky tak nějak abstraktně existujou samy o sobě, zatímco polopřímky vznikají vědomou volbou bodů.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.