tisk-hlavicka

Batole i na kole? To se rýmuje

14.7.2014 Jitka Vrtalová Děti a my 2 názory

Je mnoho možností, jak s sebou na cesty brát i ty nejmenší děti…

Přívěsné vozíky pro kojence i ty starší

Pro ty nejmenší děti jsou vhodné přívěsné vozíky za kola. V nich se mohou přepravovat děti od několika týdnů věku. Pod ty mladší šesti měsíců se však doporučuje umístit speciální zpevňující vložku, která chrání jejich páteř. Tyto vozíky se u nás těší velké oblibě, bylo jich již prodáno 17 000. S tímto počtem je ČR třetí na pomyslném evropském žebříčku.

Vozík váží přibližně deset kilo a prakticky nemá vliv na stabilitu kola. Jen je třeba myslet na to, že s ním je kolo o něco delší a o dost širší. Netrénované cyklisty může překvapit v kopcích, s vozíkem totiž „potáhnou“ pěkných pár kilo navíc.

Cena jednomístného vozíku začíná zhruba na deseti tisících korun, jeho dvojmístná verze nestojí o moc více. Kromě vozíku jeho majitel získá v ceně také kočárek (stačí odpojit oj a přidat třetí kolečko vepředu) a kočárek na in-line bruslení (pro ten je určeno větší přední kolo). Dále lze dokoupit sety, které přemění vozík v saně pro běžkování, nebo popruhy pro tažení sedačky na pěších výletech. A když je potřeba za cykloturistikou dojet autem, dá se vozík složit a naložit do kufru auta. Dnes funguje i řada půjčoven, kde se dají vozíky půjčit na víkend nebo na delší období.

Rodiče, kteří chtějí zajistit maximální pohodlí svému dítěti při jízdě na hrbolatých lesních či polních cestách, dávají přednost odpruženým vozíkům. Takové vyrábí třeba kanadský výrobce Charriot, v Česku se prodává i americká značka Burley. Cena těchto vozíků je dvojnásobná, pohodlí dítěte ale podstatně větší.

Vozíky samozřejmě mají jistá konstrukční omezení. Například s vozíkem Croozer by se mělo jezdit maximálně 25 km/h a je třeba dávat pozor v zatáčkách. Tento vozík zvládne prakticky jakékoli podmínky, pouze jízda v lese přes kořeny nebude k dítěti dvakrát ohleduplná.

Ve vozíku může dítě klidně spát, hrát si nebo se jakkoliv jinak zabavit. S tím se dostáváme k velké výhodě – vozík uveze kromě dítěte také velké množství všelijakých nezbytností, které jsou potřeba třeba i na několikadenní cestu. S přívěsnými vozíky lze cestovat i na veliké vzdálenosti, včetně několikatýdenní cesty.

Při chystání se na výlet je třeba myslet na to, že dítě bude v uzavřeném prostoru, a tak bude ve větším teple než cyklista.

Není tedy třeba jej oblékat extrémně teple. I teplotu ve vozíku však lze regulovat – různými úpravami může proudit více či méně vzduchu, dokoupit lze i sluneční clonu.

Ani jízda v dešti dítěti nevadí, pláštěnka je obvykle standardní součástí výbavy vozíku.

Někteří rodiče se k vozíkům staví rezervovaně – říkají, že jsou nebezpečné.

Crash testy i zkušenosti lékařů však říkají, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější než v sedačce nebo na vlastním kole. Těžiště je totiž nízko a tak i při pádu cyklisty nehrozí zranění dítěte. Navíc je vozík opatřen vlaječkou a řidiči aut soupravu objíždí opatrněji, než když jede kolo se sedačkou. Snad jediné nebezpečí tedy je, že rodič dítě nemusí slyšet, když bude potomek něco potřebovat.

Sedačky jdou s dobou

Tradičně byly k přepravě dětí používány především cyklosedačky. Zapomeňte na minulost, doba pokročila a vývoj v oblasti sedaček byl rychlý. Nyní je cestování s nimi bezpečnější pro cyklistu i pro dítě a tím pádem i o mnoho příjemnější. Cyklosedačky nejsou vhodné pro cestování a slouží především pro krátké vyjížďky.

Příznivá je především jejich cena, tento doplněk se dá pořídit i za necelou tisícikorunu.

Značkové výrobky, které poskytují odpovídající kvalitu, stojí zhruba dvakrát tolik. Cena ale může vyšplhat až na 4 000 Kč. Tolik zhruba stojí špičková zadní sedačka Römer Jockey Komfort od německé firmy Römer, která se specializuje na dětské autosedačky.

Pokud se rozhodnete pro cyklosedačku, nabízí se nepřeberné množství typů a modifikací. Pro úplně nejmenší děti jsou určeny přední sedačky, pro ty starší pak sedačky, které se upevňují za cyklistu. Ty zadní se vyrábí ve dvou základních variantách, které se liší ve způsobu upevnění. Starší typ se umístí na nosič a pro potomka pak není moc pohodlná cesta po hrbolaté cestě. Navíc by nosič, není-li dostatečně pevný, nemusel vydržet váhu dítěte.

Naopak, pokud to nosič dovolí, lze na něj umístit i dvě sedačky za sebou. Druhým typem jsou moderní sedačky, jež se montují na sedlovou trubku a při jízdě pruží.

Pro větší pohodlí dítěte se hodí polohovací sedačka, ale dítě by v ní nemělo spát.

Spánek dítěte v sedačce je totiž nebezpečný pro něj i pro rodiče, který řídí kolo. Rozhodně není správné přivazovat hlavičku k zádové opěrce, jak to někteří (i když v dobré víře) dělají. Zkrátka, pokud je dítě ospalé, nejlepší pro něj i pro rodiče je udělat si zastávku. Dejte si zatím něco dobrého k jídlu a dopřejte své ratolesti klidný spánek bez rizika havárie.

Přední nebo zadní sedačku?

Přední i zadní sedačka mají své výhody i nevýhody. V zadní rodič na dítě dobře nevidí, v přední nemůže mít dítě dokonalou oporu zad a hlavy, aby řidič viděl na cestu.

U předních sedaček, které se připevňují na rám, může být problém s lanky k zadní brzdě, k přehazovačce a měniči. Jistá konstrukční specifika mohou ale zájemce o tento typ cestování překvapit i u zadní sedačky. Nejlepší zkrátka je vzít s sebou na nákup i kolo, na které se sedačka kupuje.

Prodejce pak poradí určitě lépe, než kdyby dával pouze obecné rady.

Celkově lze říci, že přední cyklosedačky jsou vhodné pro každodenní převážení malých dětí při cestách do školky nebo na nákup. Pro větší děti a delší cyklovýlety jsou mnohem vhodnější zadní sedačky, především pokud se jedná o dobře odpružené varianty, které se upevňují na rám.

Děti jako náklad

I u nás jsou již k vidění také nákladní kola, která bylo možné donedávna potkat jen v Holandsku nebo Dánsku. Jsou přirozeně dražší než jiné možnosti pro přepravu dětí, to je jedním z důvodů, které brání jejich masovému rozšíření na českých silnicích.

Jedná se o ideální volbu pro mladé maminky, neboť kromě dítěte odvezou třeba i velký týdenní nákup.

Pokud se pro ně rozhodnete, můžete vybírat z více typů. Poslední novinkou je pak tzv. cyklokočárek, což je mimochodem český patent. Nevýhodou však je, že na svižnější jízdu s tímto kolem může cyklista zapomenout. Nákladní kola se hodí obecně na cyklostezky či do města, kde nejsou velké kopce. I zde je problém v ceně, nejlevnější kočárky, které lze připojit před kolo, totiž stojí dvakrát více než cyklopřívěsy.

Plusem je, že cyklista stále vidí na své dítě, neboť je před ním.

S dětmi na dovolenou

Dětské přívěsné vozíky jsou dnes často k vidění také na Dunajské či Labské stezce, kde se dá strávit nezapomenutelná dovolená. Nejlepší podmínky pro dovolenou s dětmi nabízí sousední Rakousko. Delší úseky dálkových tras, na kterých se cyklista prakticky nepotká s automobilem, vznikají ale postupně i u nás.

Prvními vlaštovkami jsou například cyklostezky Ohře (bezpečný je úsek Cheb-Karlovy Vary) nebo cyklostezka Bečva, která cestou z Valašska až k soutoku s řekou Moravou nabízí 141 km chráněných cest v čisté a krásné přírodě.

Názory k článku (2 názorů)
Ten tatínek ve videu to trošku přehání, ... ...neviditelná... 17.7.2014 8:41
No to je hrůza Cimbur 18.7.2014 17:24




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.