tisk-hlavicka

TOP 5 argumentačních faulů v diskusích o inkluzi

3.3.2016 Brůna Jiří Matěj 40 názorů

Vůbec se nedivím rodičům, kteří mají z inkluze obavy, zvláště v situaci, kdy se na ně v médiích valí takřka katastrofické vize.

Inkluze ve vzdělávání si i nadále udržuje pozici jednoho z nejdiskutovanějších a nejrozporuplněji přijímaných témat aktuálních týdnů a měsíců, a to nejen v kategorii školství a vzdělávání, nýbrž i celkově, což je jistě slušný výkon v ostré konkurenci uprchlické krize, elektronické evidence tržeb a dalších exponovaných otázek celospolečenského významu.

V této souvislosti musím říci, že se vůbec nedivím rodičům, kteří mají z inkluze obavy, zvláště v situaci, kdy se na ně v médiích valí takřka katastrofické vize, mnohdy přiživované částí odborné veřejnosti (přesněji řečeno, výhradně té části expertů, která se může cítit kvůli inkluzi ohrožena a zneuznána) i politiků (zná někdo lepší způsob jak zůstat u moci či se k ní případně dostat, než jít vstříc momentálním společenským náladám?). V diskusích týkajících se takzvané plošné inkluze padá opravdu velké množství nejrůznějších argumentů. Rozhodl jsem se vybrat a okomentovat pět z nich, které se těší velké popularitě:

1) "je to škodlivý (nebezpečný,…) experiment"

Vždycky jsem měl za to, že experiment nebo pokus se pojí s ověřením nějakého nového poznatku či hypotézy. Mluvit o inkluzivním vzdělávání jako o experimentu v roce 2016 je lehce opožděné. Tedy lehce. Asi ´jenom´ o pětadvacet let. Zhruba před oním čtvrtstoletím, kdy naše země byla ještě součástí Československa a o existenci internetu věděli možná tak na univerzitách a v technických výzkumných ústavech (pro dnešní děti úplný pravěk :-), jsem byl prvňáčkem na jedné sídlištní škole na okraji Prahy a již tehdy byla s námi ve třídě Vlaďka, dívka s kombinovaným postižením. Tehdy se o experimentu v českých podmínkách dalo jistě hovořit, nicméně v době, kdy po celé zemi existuje relativně velké množství škol, které koncept inkluze úspěšně převedly do praxe, již tento výraz opravdu adekvátní není.

2) "učitel se bude více věnovat integrovaným žákům na úkor těch normálních"

Učitel se nesmí věnovat žádnému žákovi, bez ohledu na to, zda jde o integrovaného žáka, či o žáka takzvaně standardního, více než jiným žákům. Každý žák má nárok na stejnou pozornost a podporu ze strany učitele. Samozřejmě, v praxi se těžko uhlídá, aby se každou vyučovací hodinu stejnou měrou a po všech stránkách dostalo na všechny žáky, ale pokud by cíleně učitel upřednostňoval zájem o vzdělávací potřeby jednoho žáka na úkor druhého, měl bych trochu pochybnost o jeho kompetentnosti. Z logiky věci vyplývá, že s integrovanými žáky je často opravdu více práce, nicméně proto je u inkluzivního vzdělávání klíčovým prvkem osoba asistenta. A jak si obecně s inkluzí poradí učitelé, kteří s ní dosud nemají zkušenost? Někteří lépe, někteří hůře. Kvalita učitelů je totiž různá. Stejně jako kvalita lékařů, řidičů, anebo instalatérů…

3) "integrované děti budou pomalejší, nebudou stačit tempu třídy"

Nemusí to být nutně pravidlem, přesto bych k tomu dodal: no a co? Jestli je tradiční vzdělávací systém něčím posedlý, tak je to neustálým srovnáváním a ´zprůměrováváním´. To vše doprovázeno věkovou homogenitou tříd, která je dalším z limitů stávajícího vzdělávacího systému. Podle různých výzkumů asi jenom 15-20 % lidí v populaci je schopno zhodnotit svůj talent a vlohy. Nemůže za to tak trochu i pojetí školy, rezignující na identifikaci a rozvoj talentu a snažící se všechny děti srovnat dle jedné laťky? Zkrátka, v něčem je konkrétní dítě pomalejší, v jiné činnosti zase naopak může inspirovat ostatní. Ale když už jsme u toho srovnávání: docela by mě také zajímalo, jak je tedy možné, že země s inkluzivními vzdělávacími systémy jsou dle mezinárodních srovnání výsledků ve vzdělávání na špičce, když podle kritiků integrovaní žáci třídu brzdí a stahují tak celkovou úroveň vzdělanosti dolů…

4) "integrované děti budou terčem/původcem šikany"

Jedním z přínosů konceptu inkluze je, že vede děti ke zdravému a přirozenému vnímání jinakosti, což je nejlepší možná prevence proti šikaně. Často se školám vyčítá, že nedokáží děti a studenty dostatečně připravit do života. Realisticky viděno, inkluzivní vzdělávání to sice samo o sobě takříkajíc nevytrhne, ale aspoň se děti už od prvního stupně díky němu naučí, že příslušníci národnostních menšin, fyzicky handicapovaní kamarádi, nebo třeba ti, kdož se jakkoliv vymykají inteligenčnímu průměru (mimořádně nadaní, vývojově mírně opožděnější) jsou mezi námi a není důvod se kontaktu s nimi bát či vnímat je skrze myšlenkové stereotypy. Ve třídě s integrovanými žáky logicky bude i více dospělých, což je také příznivý faktor z hlediska šance na včasné zachycení případných zárodků šikany.

5) "kvůli té inkluzi se roztrhá síť speciálního školství, kterou nám závidí všude v Evropě"

Kritici inkluze z řad speciálních pedagogů často argumentují propracovaností systému speciálních škol v ČR a špičkovými odborníky. Ponechme stranou jedno z mých oblíbených přísloví o tom, že každá liška svůj ocas chválí. Sám jsem totiž přesvědčen o tom, že ve speciálním školství je opravdu řada skvělých učitelů. A speciální školy od září nezanikají, jak také bývá někdy veřejnosti předhazováno. Dokonce věřím tomu, že v určitých jednotlivých případech dětí s lehkým mentálním postižením, o kterých se mluví v souvislosti s inkluzí asi nejčastěji, opravdu může být lepším řešením jejich setrvání ve speciální škole. Také inkluze někdy selže, a to zejména v případech, kdy nejsou splněny nezbytné předpoklady (metodická podpora, naplnění role učitele a asistenta v procesu, apod.). Jedno se však jeví poměrně zřetelně - moderní pedagogické poznatky, zkušenosti zahraničních vzdělávacích systémů i příklady dobré praxe českých inkluzivních škol na jedné straně se těžce nepotkávají s českým veřejným míněním na téma inkluze na straně druhé…

Názory k článku (40 názorů)
Inkluze jo, ale... withep 3.3.2016 8:53
*Re: Inkluze jo, ale... Pollyenka 4.3.2016 6:12
*Re: Inkluze jo, ale... Eržika. 4.3.2016 11:53
Reakce Lucie 3.3.2016 9:9
Obohacení kreditka 3.3.2016 9:27
*Re: Obohacení JMB 4.3.2016 17:38
To ja zase snůška keců Analfabeta 3.3.2016 9:40
*Re: To ja zase snůška keců Renka + 3 3.3.2016 10:40
**Re: To ja zase snůška keců Evžíček 3.3.2016 16:55
**Re: To ja zase snůška keců *Aida* 3.3.2016 21:46
***Re: To ja zase snůška keců Analfabeta 4.3.2016 9:21
**Re: To ja zase snůška keců Eržika. 4.3.2016 11:51
***Re: To ja zase snůška keců Analfabeta 4.3.2016 13:25
****Re: To ja zase snůška keců X__X 4.3.2016 14:9
*****Re: To ja zase snůška keců Analfabeta 4.3.2016 19:23
*****Re: To ja zase snůška keců wer 5.3.2016 2:15
Autor argumentační fauly sám předvádí Janek 4.3.2016 20:10
*Re: Autor argumentační fauly sám předv... Analfabeta 5.3.2016 18:20
**Re: Autor argumentační fauly sám pře... arsiela, 5.3.2016 20:37
***Re: Autor argumentační fauly sám p... Analfabeta 6.3.2016 10:51
Změnit celý systém školství - co nedokáž... Rha Mantakrea 5.3.2016 20:42
*Re: Změnit celý systém školství - co n... arsiela, 5.3.2016 20:55
**Re: Změnit celý systém školství - co... Rha Mantakrea 6.3.2016 7:58
***Re: Změnit celý systém školství - ... arsiela, 6.3.2016 9:5
****Re: Změnit celý systém školství ... wer 6.3.2016 15:59
*Re: Změnit celý systém školství - co n... nordica 5.3.2016 22:26
**Re: Změnit celý systém školství - co... Rha Mantakreka. 6.3.2016 9:4
***Re: Změnit celý systém školství - ... nordica 6.3.2016 13:48
***Re: Změnit celý systém školství - ... Tečka. 6.3.2016 18:9
*Re: Změnit celý systém školství - co n... Saina 6.3.2016 10:22
**Re: Změnit celý systém školství - co... Tečka. 6.3.2016 17:39
***Re: Změnit celý systém školství - ... Saina 6.3.2016 18:30
****Re: Změnit celý systém školství ... Tečka. 7.3.2016 16:16
*****Re: Změnit celý systém školstv... X__X 7.3.2016 18:22
***Re: Změnit celý systém školství - ... X__X 6.3.2016 19:17
*Re: Změnit celý systém školství - co n... Žubka 7.3.2016 7:0
**Re: Změnit celý systém školství - co... Hrozinka 7.3.2016 15:58
*Re: Změnit celý systém školství - co n... Andromeda 18.3.2016 17:7
prvně .kili. 7.3.2016 19:33
odpusťte neznalost Blanimour 8.3.2016 13:34




Článek se vztahuje k období asi

Podobné články


Další od autora Brůna Jiří Matěj >>


Vyhledávání článků podle věku

(C) 1999-2016 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Wellness Víkend   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.