Boj o inkluzi lehce mentálně postižených dětí pokračuje. Učitelé i rodiče se i přesto nadále bojí, že plánovaná inkluze uškodí dětem.
Se zavedením inkluze na školách v ČR se původně počítalo již od letošního září. Plán ministerstva školství však vyvolal bouřlivou diskuzi ze strany pedagogů a některých rodičů, kteří měli obavy, jak jejich potomci tento přechod zvládnou. Ministerstvo školství nyní na konci ledna přichází s vyhláškou, která zavádí dvouleté přechodné období, díky kterému má být přechod pozvolnější. Na přípravu získají čas školy i pedagogicko-psychologická zařízení, která do září roku 2018 musí děti znovu diagnostikovat.
S hromadným začleňováním mentálně postižených dětí do běžných škol nesouhlasí také učitelé: „Rodiče, kteří přistoupili na to, že se jejich dítě bude vzdělávat v praktické škole, obvykle zjistili, že to byl krok správným směrem. Tyto děti najednou měly možnost zažívat ve škole úspěch. Pro nikoho není dobré, pokud je každý den vnímán jako nejhorší."
Ministryně školství však uvádí: "Dva roky odkladu neznamenají, že by ministerstvo od novinky, která je označována slovem inkluze, ustupovalo. Cílem je vše připravit tak, aby byl přechod těchto dětí v září 2018 bezproblémový".
V ČR žije asi 13 tisíc dětí s lehkým mentálním postižením. Mnozí z nich jsou dyslektici a dysgrafici, což může zpomalovat jejich výuku. I přes tyto obtíže je již nyní 3300 dětí začleněno do tříd na základních školách. Většina ostatních školáků s lehkou mentální poruchou navštěvuje některou ze 14 českých základních škol praktických, kde jim učitelé pomáhají, aby výuku zvládli i se svým omezením.
Cílem inkluze je začlenit do běžných kolektivů na základních školách děti s lehkým mentálním postižením, mimořádně nadané děti i školáky s dalšími omezeními. Výuka má být přizpůsobena jejich potřebám.
Se zvládnutím nejrůznějších potíží, odlišností či zdravotních omezení pomohou asistenti, ale také nové školní pomůcky.