tisk-hlavicka

Proč dělat učení složité?

19.3.2014 Ing. Martin Dokoupil 50 názorů

Myslím si, že už jenom to, že musíme cca 3 - 4 roky na ZŠ biflovat pravopisné jevy, vyjmenovaná slova a jiné, podle mne zbytečnosti, ubírá částečně energii k učení

Dovolte mi, abych se úvodem představil, jmenuji se Ing. Martin Dokoupil, jsem zahradnický inženýr, pěstuji bonsaje, amatérsky sbírám zkameněliny a zabývám se také netradiční jazykovědou. Z mého oboru mi v odborných časopisech vycházejí články a publikoval jsem také brožuru o jazykovědě, kterou je možno si vypůjčit v každé vědecké knihovně v ČR a SR. Dostalo se mi v knihovně do rukou několik výtisků časopisu Rodina a škola, a protože se zabývám netradiční jazykovědou a chtěl bych vám napsat, že mne řada vašich článků oslovila. Myslím si, že už jenom to, že musíme cca 3 - 4 roky na ZŠ biflovat pravopisné jevy, vyjmenovaná slova a jiné, podle mne zbytečnosti, ubírá částečně energii k učení, ale i trochu místa v našem mozku. Kdybychom např. psali abecedu ve "fonetickém" pořadí atd., zrušili "i" a "y" a psali foneticky (trochu dle slovinského vzoru), uvolnilo by se více času na učení jiných věcí a obecně bychom měli v mozku více místa (jiné jazyky, tělovýchova atd.). ČJ jsem uvedl jen jako příklad.

Pochváleni budiž Sumerové za vynález tabulek, je dobré mít pro všechno svůj systematický šuplíček - pořadí abeced, pádů, ale i dalších věcí, by mělo být řazeno co nejlogičtěji a v systémech. Chronologické řazení pádů, odpovídá až na výjimky (vokativy) shodě ve sloupcích, zároveň se tak zlepší i naučitelnost, budiž to do budoucna určitě plus.

Chemické prvky řadíme do Periodické tabulky prvků. Pády seřadit v tomto pořadí: 1 – nominativ - N, 5 – vokativ -V (!), 4 – akuzativ - A, 2 – genitiv - G, 6 – lokativ - L, 3 – dativ - D, 7 – instrumentál - I, 8 – ablativ – Ab, (9 - direktiv – Dir). Některé pády jsou tím pádem ve sloupci shodné (!) a více to kopíruje vývoj pádů. Podrobnosti viz má publikace. Protože mimo svoji rodnou řeč (češtinu-slovenštinu), mluvím taky anglicky, rusky, trochu německy, esperantem a znám zahradnickou latinu. Seřadil jsem v tomto duchu i některé abecedy. Například abecedy se dají seřadit i takto a jsou i snáze zapamatovatelné, což jsem si ověřil u syna a předškoláků.

Ελληνικθ: Ι ι, Τ υ, Ε ε, Η η, Α α, Ο ο, Ω ω, Μ μ, Ν ν, Ρ ρ, Λ λ, Π π, Β β, Σ τ, Δ δ, Θ ι, Κ κ, Γ γ, Ζ ζ, Φ φ, ΢ ς, Χ χ, Ψ ψ, Ξ ξ

Для русского языка: И и, Ы ы, Э э, А а, О о, У у, М м, Н н, Р р, Л л, Й й, П п, Б б, Т т, Д д, К к, Г г, Ц ц, Ч ч, Ф ф, В в, С с, З з, Ш ш, Ж ж, Х х, Е е, Я я, Ё ì, Ю ю, Щ щ, Ь ь, Ъ ъ Pro češtinu: I i, Í í, Y y, Ý ý, E e, É é, A a, Á á, O o, Ó ó, U u, Ú ú ů, M m, N n, Ň p, R r, L l, J j, P p, B b, T t, D d, Ť ť, Ď ď, K k, G g, C c, Dz dz, Č f, Dž dž, F f, V v, W w, S v, Z z, Š š, Ž ž, Ř t, Ch ch, H h, Ě ë, Q q, X x

For English): I i, (Ee ee), Y y, E e, A a, (Æ æ), O o, U u, (Oo oo), M m, N n, R r, L l, J j, P p, B b, T t, D d, Th th, (Dh dh), K k, G g, C c, Ch ch, F f, V v, W w, S s, Z z, Sh sh, (Zh zh), (Kh kh), H h, Q q, X x

Für D. Deutsch): I i, Y y, Ü ü, E e, A a, Ö ö, O o, U u, M m, N n, R r, L l, J j, P p, B b, T t, D d, K k, G g, C c, Z z, Tsch tsch, Dz dz, Dzch dzch, F f, V v, W w, S v, ß β, Sch vch, Zch zch, Ch ch, H h, Q q, X x



Ideální by samozřejmě bylo, kdybychom se nemuseli učit tolik cizích jazyků, i když si myslím, že umět anglicky, německy a alespoň základy z ruštiny, je spolu s počítačovou gramotností dnes považováno za "základní" vzdělání. Myslím si, že by si celá zeměkoule vystačila s esperantem, jakožto logickým jazykem, který se dá všude odvodit a nejsou v něm výjimky, má nesrovnatelně větší vyjadřovací schopnost než jazyky přirozené. To, že neužíváme jeden neutrální logický a snadno naučitelný jazyk, může být i příčina krize v Evropské unii, obrovské náklady na tlumočení, překlady atd. a vlastně chybí nějaký komunikační "standard", i když se nám snaží vnutit nelogickou angličtinu. Sám tyto jazyky trochu ovládám, ale když vidím moje děti, jak se musí šprtat s nechutí ta zbytečná kvanta informací, vzpomenu si vždy na nás a na to, jak bylo nám v jejich letech.

Mé knihy (téma jazykověda ale i jiná témata) je možno si půjčit v jakékoli vědecké knihovně (!!!), jsem autorem programu klávesník k přepisu azbuky a jiných abeced latinkou, kde jsem využil tyto principy a mám spousty jiných aktivit mimo své zaměstnání.

Budu se těšit na reakce k tomuto článku.

Názory k článku (50 názorů)
syntax není zbytečnost, nekázanka 19.3.2014 9:16
ach jo Nikaia+08+10 19.3.2014 11:13
Esperanto katka+synek2007 19.3.2014 12:49
*Re: Esperanto Benyam 19.3.2014 13:9
*Re: Esperanto Jarek 20.3.2014 14:36
**Re: Esperanto Markéta 21.3.2014 8:20
Tak tohle je regulérní pseudověda :) Benyam 19.3.2014 13:3
"Ševče, drž se svého kopyta..... " Bohunka 19.3.2014 13:47
*Re: CisloPi 19.3.2014 20:27
zahradnik lenka 19.3.2014 13:56
*Re: zahradnik nordica 19.3.2014 15:40
Zjednodušit mateřský jazyk? Zdeňka Zdenina 19.3.2014 16:39
zajímavá řešení Petr 19.3.2014 17:6
*Re: zajímavá řešení Monika 19.3.2014 17:22
**šprtání? - Re: zajímavá řešení Petr 19.3.2014 17:34
***hirajáma hirajáma - znalosti fuč :... Petr 19.3.2014 17:42
****Re: hirajáma hirajáma - znalosti... Monika 19.3.2014 18:41
***Re: šprtání? - Re: zajímavá řešení Dana, dvě děti 21.3.2014 22:1
*Re: zajímavá řešení Bohunka 19.3.2014 17:26
*Re: zajímavá řešení nordica 19.3.2014 17:45
*Re: zajímavá řešení Markéta 19.3.2014 20:43
Po "i" následuje "y"... Petr 19.3.2014 17:23
*Re: Po "i" následuje "y... nordica 19.3.2014 17:49
**Re: Po "i" následuje "... Petr 19.3.2014 18:4
*Re: Po "i" následuje "y... .Katka 19.3.2014 18:2
**Re: Po "i" následuje "... Petr 19.3.2014 18:8
***Co chtěl autor říct? Petr 19.3.2014 18:14
****Re: Co chtěl autor říct? ALL 19.3.2014 19:41
****Re: Co chtěl autor říct? x x 20.3.2014 9:9
*Re: Po "i" následuje "y... Líza 20.3.2014 10:29
degradace zjednodušováním X nová pravidl... Petr 19.3.2014 17:59
*Comenia je nesklonné nekázanka 20.3.2014 7:56
*Re: degradace zjednodušováním X nová p... Dana, dvě děti 21.3.2014 22:7
Já bych řekla... x x 20.3.2014 9:6
Učení není zbytečnost Zdena 20.3.2014 10:19
:) Líza 20.3.2014 10:25
zrnko pravdy Gladya, bývalá dasa, 20.3.2014 11:49
*Re: zrnko pravdy Petr 20.3.2014 12:51
Hlava se naplní? Roya 20.3.2014 12:22
*Re: Hlava se naplní? Bohunka 20.3.2014 18:8
**Re: Hlava se naplní? Lída+4 20.3.2014 19:52
ů - ú Petr 20.3.2014 13:2
*Re: ů - ú Cimbur 24.3.2014 8:29
Podle autora by to snad mělo vypadat tak... Petr 20.3.2014 13:28
zjednodušováním k nejjednoduššímu Rose,2růžičky,1kvítek-01,07,12 20.3.2014 13:32
*po staru !!!!!! - Re: zjednodušováním ... Petr 20.3.2014 13:40
vraťte se k bonsajím a zkamenělinám a ne... Hana Salvétová 22.3.2014 22:28
milý pane, Helena, tři dospělé děti 24.3.2014 0:6
NESOUHLASÍM Lybicka + dva kluci 24.3.2014 8:8
*Re: NESOUHLASÍM Mikli 24.3.2014 8:37




Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.