Učitelé by měli barvy tužek střídat.
Vzpomínáte si? Učitelka právě rozdává písemky, zrovna na vás došla řada. Rychlý pohled na papír ve vaší ruce - kolik je tam červených škrtanců a poznámek? Učitelé, kteří chtějí, aby se jejich žáci dobře učili a neměli zbytečný stres z písemek, by měli používat k opravám a známkování jinou barvu než červenou. A nejen to, dokonce by měli barvy tužek střídat. Že je to zvláštní myšlenka? To asi ano, ale psycholog Andrew Elliot z Rochesterské univerzity tvrdí, že to je pravda.
Zakládá své přesvědčení na jedné ze svých studií. Předložil v nich se svými kolegy 282 americkým a německým žákům a studentům řadu písmenkových rébusů. Na každém formuláři s testem bylo vyplněné číslo účastníka, a to buď červenou, nebo černou barvou. Žáci dostali za úkol nejdřív zkontrolovat číslo v záhlaví, aby se ujistili, že souhlasí, a případně ho opravit. Výsledek byl zarážející: v těch testech, ve kterých bylo číslo účastníka vyplněno červenou tužkou, dosáhli žáci horších výsledků. Varianty, které se lišily jen tím, že číslo bylo černé nebo zelené, dopadly lépe. Podle Elliota očividně červená barva propisky vyvolala v žácích strach - a odvedla jejich pozornost od zadání. Možná, že na vině je zažitá zkušenost ze školy, kde je červená barva spojená s kritickými zásahy - s opravami. Nehledě na to, že ji používáme i jako varovnou barvu - třeba na dopravních značkách.