tisk-hlavicka

Přirozená výchova dětí - oč jde?

6.1.2012 Veronika Posar, RC Andílek 130 názorů

A kam za ní v Praze? Nejčastějí mýty o pedagogice Montessori.

Něco málo o zakladatelce Montessori metody…

Maria Montessori byla ženou na svou dobu mimořádně vzdělanou, jako první v Itálii promovala jako lékařka a prolomila pravidlo, dle kterého směli medicínu studovat pouze muži. Po studiích pracovala jako asistentka na psychiatrické klinice v Římě, kde přišla na myšlenku, že i děti s duševními poruchami se dají vychovávat. Vytvořila tzv. modelovou školu pro 22 dětí, sama ji řídila a experimentálně ověřovala svůj výukový materiál, který dle potřeb dětí neustále upravovala. S praktickou péčí o děti s postižením se seznamovala také v zahraničí, studovala odborné práce psychiatrů a speciálních pedagogů. Nakonec došla k závěru, že její zkušenosti a metody práce s postiženými dětmi by přece mohly mít ještě větší úspěch u dětí zdravých, a tak vznikl v roce 1907 první Dům dětí "Casa dei bambini", kde chlapci a dívky ve věku od 3 do 7 let pracovali v místnosti s různými předměty, které jim byly volně k dispozici. Děti jevily o činnosti veliký zájem a byly při práci i hře klidné a soustředěné.

Association Montessori Internationale - odkaz Marie Montessori

Se svým synem Mariem založila Mezinárodní Montessori společnost - Association Montessori Internationale (AMI), která dodnes funguje a sídlí v Amsterodamu, stráží odkaz Montessori a vzdělává učitele. AMI má také pobočku v Čechách - Pro rodinu, o.p.s., které založilo Rodinné centrum Andílek a školku s prvky Montessori, je oficiálním AMI výcvikovým střediskem v ČR.

A mají vlastně o Montessotri pedagogiku rodiče zájem?

Dnešní rodiče jsou mnohem informovanější a aktivnější. Díky mateřským a rodinným centrům se scházejí s jinými rodiči a zjišťují, co by mohlo být pro jejich dítě dobré a co by jejich představám o vzdělání a výchově mohlo vyhovovat, a tak si čím dál častěji nacházejí cestu k Montessori metodě. Nejspíš hlavně díky tomu, že Montessori systém vychází z přirozenosti dítěte, rodiče dospívají k závěru, že jde o systém správný a efektivní. Jde vlastně o "přirozenou výchovu."

Pedagogika Montessori má ale i své odpůrce…

Ano, někteří ji i zatracují a tvrdí, že nemůže fungovat. A též mezi lidmi panují obecně mylné představy o cílech i prostředcích Montessori pedagogiky. Kolují různé předsudky. Ale ty jsou všude kolem nás a asi se nedá zabránit tomu, aby vznikaly. Neodmítejme ale věci dřív, než je prozkoumáme. A naopak -než něčemu uvěříme, snažme se poznat skutečnost. Rodiče se stále více a více snaží o samostatné uplatňování filozofie Marie Montessori také v domácím prostředí.

Jakým způsobem pomáhá Rodinné centrum Andílek a školka s prvky Montessori rodičům pracovat s pedagogikou Montessori v domácím prostředí?

Výchovu a vzdělávání prostřednictvím Montessori pedagogiky šíříme v Rodinném centru Andílek v Praze. Kdo se chce o Montessori pedagogice dozvědět více, může nás navštívit právě v tam. Realizujeme MŠMT akreditovaný Kurz základní znalosti Montessori pedagogiky, ve kterém rodiče, učitelé MŠ, lektoři a další zájemci, během tří víkendů, získají základní znalost, ze které pak mohou vycházet při výchově dětí či práci s dětmi na profesní úrovni. Kurz začíná v únoru. V nabídce také máme MŠMT akreditovaný rekvalifikační kurz přímo pro lektory a lektorky mateřských center, kteří by chtěli ve svých kurzech zakomponovat Montessori pedagogiku. Ten také začíná v únoru 2012.

Zájemci, kteří by se o kurzech chtěli dozvědět více se mohou informovat na www.rcandilek.cz v aktualitách.

Koncem ledna 2012 proběhne také zápis do Andílkovy školky s prvky Montessori. Zájemci se mohou již nyní informovat na emailu: miroslava.vlckova@rcandilek.cz.

Nejčastějí mýty o pedagogice Montessori

Mýtus č.1: "Montessori je nejlepší alternativní výchovně vzdělávací systém."

Někteří lidé, kteří se věnují výchově dětí touto metodou, si možná myslí, že je to jediná možná cesta vzdělávání dětí. Také si myslí, že Montessori pedagogika je dokonalá. Ano, jde o velice dobrou vzdělávací metodu, ale každý rodič a pedagog se musí svobodně rozhodnout, jak bude k výchově dětí přistupovat. Měl by mít možnost rozhodnout se, co je pro něj a děti nejlepší, kterou cestou chce jít. Vybere-li si Montessori, má obrovské možnosti. Jestliže ne, nic se neděje. Existuje množství jiných cest. Kvalita se vždy pozná dle výsledku.

Mýtus č.2: "Děti v Montesori třídách si dělají, co chtějí."

Svoboda je jedním z klíčových principů a pojmů v Motessori pedagogice. Neznamená ale, že si člověk může dělat co chce. Svoboda panující v Montessori třídách je svoboda založená na pravidlech a hranicích, které všichni, děti i dospělí, mají respektovat. Tyto pravidla vznikají společně, děti jsou tedy jejich spolutvůrci, pravidla jsou jejich vzájemná dohoda, jak se chovat, aby nám bylo společně dobře.

Jde o svobodu, která děti učí nést odpovědnost za svoje činy. Děti se učí samostatně rozhodovat podle možností, které jsou jim dány k dispozici, a tím formují svoji osobnost.

Mýtus č.3: "Učitelé jsou přísní, vážní, málo citliví a málo milující."

Učitelé v Montessori třídách se s snaží k dětem chovat s respektem a úctou. To, že děti neoslovují sluníčka nebo berušky, nýbrž prostě křestními jmény, neznamená, že by děti neměli rádi. V Montessori třídách se mezi učitelem a dítětem vytvářejí respektující vztahy. Důležité místo má empatická komunikace bez posuzování, odsuzování a hodnocení. Zkušenost je nesdělitelná, proto je potřebné, aby dítě samo poznalo chyby a mělo možnost je napravit. Tím se stává nezávislým člověkem na autoritě dospělého, získává pocit, že je jedinečnou a svobodnou bytostí. Neexistuje hlubší důkaz lásky než respekt vůči našim dětem. Láska spočívá v přijetí. Milovat dítě znamená přijmout je takové jaké skutečně je, s jeho chybami i prohrami a být schopný mu pomoci, když nás k tomu samo vyzve nebo když vidíme, že si samo neví rady.

Mýtus č.4: "Děti v Montessori třídách jsou příliš individualistické a nejsou schopné sociální interakce."

Je pravda, že Marie Montessori ve svých principech respektovala samostatnost a individualitu dítěte. Individuální svoboda je potřebná k formováni charakteru, myšlení, citů a vůle. Maria Montessori ale také přikládala velký význam sociální interakci mezi dětmi. Dítě vykonává činnost, kterou si svobodně vybralo velmi soustředěně, nenechá se nikým a ničím vyrušovat. Dochází k tzv. polarizaci pozornosti. Avšak po procitnutí z velkého soustředění, začne dítě velmi intenzivně pozorovat svoje okolí a projevovat zájem o svoje vrstevníky, chce si povídat o tom, co dělalo, co se naučilo. Když se chce někdo zapojit, začít spolupracovat s kamarádem, jediné, co je potřeba udělat, je požádat o dovolení. Bez zbytečných hádek a bez toho, abychom si věci vzájemně brali či bez toho, aniž bychom druhým vnucovali komunikaci s námi. Děti se učí zacházet s věcmi opatrně, nosit je v obou rukách a pracovat bez zbytečného hluku tak, aby nerušily ostatní. Skrze hezké zacházení s věcmi se učí hezky zacházet s lidmi i sebou samým.

V Montessori třídách se často využívá projektové vyučování, při kterém je vzájemná kooperace nezbytná. Pokud by si děti z předešlé práce s Montessori pomůckami neodnesly vzájemný respekt a toleranci k ostatním, těžko by nějaký společný projekt mohl vzniknout a fungovat.

Mýtus č.5: "Montessori pedagogika je náboženství."

Marie Montessori byla katolička, což se projevovalo i v její práci. Víře v Boha přikládala velký význam. To však neznamená, že všichni, kteří se chtějí věnovat Montessori pedagogice, musí být nábožensky založení. Maria Montessori respektovala náboženskou svobodu druhého člověka. I zde platí princip volby - každý se může rozhodnout, jestli půjde cestou víry nebo jinou cestou.

Mýtus č.6: "Montessori je drahé."

Na prvním místě stojí respektování principů výchovy a ztotožnění se s filozofií systému. A pomůcky? Je pravda, že originální pomůcky od světových výrobců jsou drahé, ale dají se různě nahradit a třeba doma je vůbec nepotřebujeme. V každé domácnosti se najdou misky, džbánky, lžíce, krabičky s různými uzávěry, fazole, kaštany, voda… I s tím si děti vystačí. Mohou přesýpat, přemísťovat, šroubovat, přelévat. Na nácvik zapínání knoflíků nepotřebujeme drahý zapínací rám. Stačí pyžamová košilka a můžeme začít. A kdo již má tyto, jak jim Montessori metoda říká - aktivity praktického života - za sebou, může si hodně pomůcek vyrobit sám. Děti s tím rády pomůžou.

Mýtus č.7: "V Montessori existuje jen málo příležitostí pro tvořivý rozvoj dětí."

V Montessori pedagogice stojí na prvním místě práce s didaktickým materiálem, ale tvořivá činnost zabírá neméně důležité místo. Děti v Montessori třídách si tvoří prostředí, ve kterém žijí. Kdo chce pracovat, pracuje, kdo chce vystřihovat, vystřihuje. Děti mají volně k dispozici nůžky, lepidla, barvy a různý materiál potřebný k vyrábění. Každí ví, jak všechny tyto věci používat - správně, bezpečně a tak, abychom zbytečně neplýtvali.

(Přehled sestavila Veronika Posar)

Více informací lze najít na:

www.rcandilek.cz
http://www.montessoricr.cz
http://www.montessori.cz

Názory k článku (130 názorů)
Není montessori jako montessori Hilly. 6.1.2012 9:42
*Není Montessori jako Montessori Hilly. 6.1.2012 9:46
**Re: Není Montessori jako Montessori DaVinci 6.1.2012 10:50
***Re: Není Montessori jako Montessor... Vladka a Mishell 6.1.2012 13:56
***Re: Není Montessori jako Montessor... Hilly. 6.1.2012 14:13
****Re: Není Montessori jako Montess... DaVinci 6.1.2012 14:30
*****Re: Není Montessori jako Monte... Hilly. 6.1.2012 14:58
******Re: Není Montessori jako Mon... DaVinci 6.1.2012 17:18
**Re: Není Montessori jako Montessori Hana 6.1.2012 14:18
***Re: Není Montessori jako Montessor... Muna 6.1.2012 18:16
****Re: Není Montessori jako Montess... Markéta, kluci 10 a 3 6.1.2012 20:47
*****Re: Není Montessori jako Monte... kreditka 6.1.2012 20:57
*****Re: Není Montessori jako Monte... Barbuschka 6.1.2012 21:18
******Re: Není Montessori jako Mon... Muna 6.1.2012 22:23
******Re: Není Montessori jako Mon... Pawlla 7.1.2012 8:14
*******Re: Není Montessori jako M... LindaN 7.1.2012 8:49
********Re: Není Montessori jako... MiliP 7.1.2012 8:54
*********Re: Není Montessori ja... LindaN 7.1.2012 9:8
**********Re: Není Montessori ... MiliP 7.1.2012 9:15
***********Re: Není Montessor... LindaN 7.1.2012 9:31
************Re: Není Montess... MiliP 7.1.2012 9:47
*************Re: Není Monte... Markéta, kluci 10 a 3 7.1.2012 10:13
**************Re: Není Mon... MiliP 7.1.2012 10:20
*************Re: Není Monte... LindaN 7.1.2012 10:14
**************Re: Není Mon... MiliP 7.1.2012 10:23
***************Re: Není M... LindaN 7.1.2012 10:33
****************Re: Není... MiliP 7.1.2012 10:37
*****************Re: Ne... LindaN 7.1.2012 18:20
******************Re: N... Hanka 21.1.2012 14:29
*****************Re: Ne... LindaN 7.1.2012 18:43
******************Re: N... MiliP 7.1.2012 19:4
*******************Re: N... LindaN 7.1.2012 19:39
********************Re: N... KamiŠ+2 7.1.2012 19:43
*********************Re: N... LindaN 7.1.2012 19:47
**********************Re: N... MiliP 7.1.2012 19:55
****************Re: Není... MiliP 7.1.2012 10:41
************Re: Není Montess... RONJA, DCERA LOUPEŽNÍKA 10.1.2012 13:53
*******Re: Není Montessori jako M... Barbuschka 7.1.2012 15:30
********Re: Není Montessori jako... Pawlla 7.1.2012 15:52
*********Re: Není Montessori ja... LindaN 7.1.2012 18:28
*******Re: Není Montessori jako M... kreditka 7.1.2012 17:47
******Re: Není Montessori jako Mon... Markéta, kluci 10 a 3 7.1.2012 9:23
*******Re: Není Montessori jako M... Markéta, kluci 10 a 3 7.1.2012 9:33
********Re: Není Montessori jako... LindaN 7.1.2012 9:47
*********Re: Není Montessori ja... MiliP 7.1.2012 10:1
********Re: Není Montessori jako... MiliP 7.1.2012 9:57
*********Re: Není Montessori ja... Markéta, kluci 10 a 4 7.1.2012 10:3
**********Re: Není Montessori ... MiliP 7.1.2012 10:10
***********Re: Není Montessor... Markéta, kluci 10 a 3 7.1.2012 10:14
************Re: Není Montess... MiliP 7.1.2012 10:24
*************Re: Není Monte... Markéta, kluci 10 a 3 7.1.2012 10:45
**************Re: Není Mon... MiliP 7.1.2012 10:55
*****Re: Není Montessori jako Monte... LindaN 7.1.2012 8:51
*****Re: Není Montessori jako Monte... LindaN 7.1.2012 8:54
****Re: Není Montessori jako Montess... Helena,tři děti a šest vnoučat 9.7.2013 13:32
montes. myska 6.1.2012 12:18
*Re: montes. LindaN 6.1.2012 13:9
**Re: montes. Vladka a Mishell 6.1.2012 14:8
***Re: montes. 8.5Yettynkaa12 6.1.2012 16:6
****Re: montes. LindaN 6.1.2012 17:29
*****Re: montes. MiliP 7.1.2012 9:1
******Re: montes. LindaN 7.1.2012 9:11
******Re: montes. LindaN 7.1.2012 9:14
*******Re: montes. MiliP 7.1.2012 9:22
********Re: montes. LindaN 7.1.2012 9:36
*********Re: montes. MiliP 7.1.2012 9:52
********Re: montes. LindaN 7.1.2012 9:36
********Re: montes. LindaN 7.1.2012 9:42
*********Re: montes. MiliP 7.1.2012 9:53
**********Re: montes. KamiŠ+2 7.1.2012 18:53
***********Re: montes. MiliP 7.1.2012 19:14
************Re: montes. KamiŠ+2 7.1.2012 19:39
*************Re: montes. LindaN 7.1.2012 19:45
**************Re: montes. MiliP 7.1.2012 19:50
***********Re: montes. LindaN 7.1.2012 19:30
************Re: montes. MiliP 7.1.2012 19:47
*************Re: montes. Evina_K 7.1.2012 20:24
**************Re: montes. KamiŠ+2 7.1.2012 20:26
*************Re: montes. LindaN 7.1.2012 20:56
**************Re: montes. KamiŠ+2 7.1.2012 21:0
***************Re: montes... LindaN 7.1.2012 21:17
***********Re: montes. LindaN 7.1.2012 19:34
************Re: montes. KamiŠ+2 7.1.2012 19:41
*************Re: montes. LindaN 7.1.2012 21:11
**************Re: montes. KamiŠ+2 7.1.2012 21:20
***************Re: montes... LindaN 7.1.2012 21:39
***************Re: montes... LindaN 7.1.2012 21:42
***********Re: montes. 8.5Yettynkaa12 8.1.2012 18:53
************Re: montes. LindaN 8.1.2012 21:45
*************Re: montes. Rigmor 10.1.2012 21:23
******Re: montes. LindaN 7.1.2012 9:24
Reklama?? kreditka 6.1.2012 15:54
*Re: Reklama?? Barbuschka 6.1.2012 21:9
*Re: Reklama?? mamakami 9.1.2012 8:37
Ne Evina_K 7.1.2012 20:22
*Re: Ne kreditka 7.1.2012 21:40
Jaké máte zkušenosti se spoluprací s rod... XY 8.1.2012 12:7
*Re: Jaké máte zkušenosti se spoluprací... DitaB 8.1.2012 13:28
**Re: Jaké máte zkušenosti se spolupra... XY 8.1.2012 13:57
***Re: Jaké máte zkušenosti se spolup... LindaN 8.1.2012 18:47
****Re: Jaké máte zkušenosti se spol... XY 8.1.2012 19:11
*****Re: Jaké máte zkušenosti se sp... LindaN 8.1.2012 19:52
******Re: Jaké máte zkušenosti se ... DasaH 8.1.2012 20:7
*******Re: Jaké máte zkušenosti s... LindaN 8.1.2012 21:2
******Re: Jaké máte zkušenosti se ... Pawlla 9.1.2012 6:42
****Re: Jaké máte zkušenosti se spol... Pawlla 9.1.2012 6:54
Odpoved pro LinduN DasaH 8.1.2012 13:51
*Re: Odpoved pro LinduN 8.5Yettynkaa12 8.1.2012 18:58
*konkrétní důsledky 8.5Yettynkaa12 8.1.2012 19:13
**Re: konkrétní důsledky XY 8.1.2012 19:19
*Re: Odpoved pro LinduN LindaN 8.1.2012 19:43
**Re: Odpoved pro LinduN DasaH 8.1.2012 20:2
***Re: Odpoved pro LinduN LindaN 8.1.2012 21:22
*Re: Odpoved pro LinduN Pawlla 9.1.2012 6:51
Nevidím rozdíl... arlette 9.1.2012 10:29
z Monte..jen něco Myss 9.1.2012 12:57
*Re: z Monte..jen něco KamiŠ+2 9.1.2012 13:28
*Re: z Monte..jen něco Jája 9.1.2012 14:21
**Re: z Monte..jen něco DasaH 9.1.2012 17:22
***Re: z Monte..jen něco Pawlla 9.1.2012 18:53
****Re: z Monte..jen něco DasaH 9.1.2012 19:21
*****Re: z Monte..jen něco Pawlla 10.1.2012 5:39
******Re: z Monte..jen něco Klára 10.1.2012 9:6
aby to nedopadlo jako ta naše demokracie Myss 9.1.2012 15:22
*Re: aby to nedopadlo jako ta naše demo... DasaH 9.1.2012 17:24
**Re: aby to nedopadlo jako ta naše de... DasaH 9.1.2012 17:26
***Re: aby to nedopadlo jako ta naše ... Markéta 9.1.2012 17:52
****Re: aby to nedopadlo jako ta naš... DasaH 9.1.2012 19:19
*****Re: aby to nedopadlo jako ta n... Markéta 9.1.2012 21:43
**Re: aby to nedopadlo jako ta naše de... Klara 9.1.2012 22:48




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.