tisk-hlavicka

Důležitější než osobnost učitele? Metody výuky

3.8.2011 Barbara Hansen Čechová Rodina a škola 38 názorů

Proč je tak těžké interaktivní metody na některých školách prosadit?

V květnovém vydání prestižního vědeckého časopisu Science vyšel článek věnující se výjimečně také pedagogice. Uvádí zde studii, která jednoznačně dokazuje, že metody aktivního učení jsou daleko účinnější ve smyslu vstřebání učiva než výklad a jiné pasivní metody výuky. Proč je tak těžké interaktivní metody na některých školách prosadit?

Pokud pochybujete, zda jsou metody aktivního učení efektivnější než výklad, máte zde potvrzení od vědců té nejvyšší kategorie. Jeden z nejsledovanějších vědeckých časopisů, Science, v květnu tohoto roku vytiskl studii, která popisuje výsledky dvou reprezentativních skupin vysokoškolských studentů fyziky (v každé bylo 270 studentů). Jedni chodili po dobu jednoho roku na klasické přednášky z kvantové fyziky, které formou výkladu vedl jeden z nejoblíbenějších učitelů katedry. Ve studentských hodnoceních se vždy pohyboval na nejvyšší příčce. Druhou skupinu vedli zcela nezkušení mladíci, kteří ale prošli rozsáhlým tréninkem v metodách aktivního učení, založeného na konstruktivismu a nových výsledcích výzkumu mozku. Ve svých hodinách používali heuristické metody (vedli své studenty k tomu, aby si sami objevovali určité fyzikální zákonitosti), nechali je diskutovat, vyjadřovat svůj názor a dávali jim zpětnou vazbu. Výsledek byl zcela přesvědčivý. To, že na přednáškách měl oblíbený profesor oproti druhé skupině daleko menší docházku, příliš nepřekvapí. Ohromující byly výsledky testů na konci roku. Ukázalo se, že studenti, kteří chodili na „interaktivní“ výuku, dosáhli dvojnásobně lepších výsledků. Kromě toho v této skupině většina studentů uvedla, že je předmětem nadšena, zatímco v kontrolní skupině to byla necelá čtvrtina. Z toho výzkumníci dovozují, že důležitější než osobnost učitele mohou být metody, které používá.

Proč stále vede výklad?

Na českých vysokých školách, ale i na mnohých gymnáziích tradiční metody stále převažují. Jak dokládá článek v časopisu Science, je tento trend pozorován i na amerických univerzitách, zvláště přírodovědného zaměření. Důvodem může být, že pasivní metody výuky jsou pro některé učitele sázkou na jistotu a cítí se při jejich užívání bezpečněji. Při výkladu je centrem pozornosti pedagog, což mu umožňuje „zazářit“, být díky kvalitnímu přednesu, zajímavému vyprávění či volbě slovní zásoby považován za dobrého či dokonce vynikajícího. V článku autoři popisují, že častým argumentem amerických profesorů je, že studenti ve skutečnosti tyto aktivní metody nemají rádi a odmítají je jako ztrátu času. V dotaznících, které byly při průzkumu používány, se ale ukázal naprostý opak. Devadesát procent studentů uvedlo, že je výuka velmi bavila, a zbývající jen bavila.

Je pravda, že interaktivní metody zaberou více času a probere se jakoby méně látky (zato ji mají žáci hlouběji osvojenou).

Při užívání aktivních metod učení se role pedagoga mění. Stává se zprostředkovatelem učení. Z odborníka na předmět se stává odborníkem na proces učení se. Může se radovat nikoli ze své jazykové pohotovosti a hbitosti při vybroušených výkladech, ale ze způsobu, jakým umí třídu nejrůznějších individualit dovést k dobrým studijním výsledkům. Těžko říci, co je těžší. Každopádně je to něco jiného, možná úplně jiná profese. Někdejší kurikulární reforma změnu zdejším školám neuměla pořádně prodat. Co by mohlo přesvědčit více než výsledky prestižních výzkumů?

Názory k článku (38 názorů)
Důležitější než osobnost učitele? Metody... kili 3.8.2011 9:0
Zajímavé, Renata 3.8.2011 9:11
Titulek je absolutní nesmysl Binturongg 3.8.2011 11:0
*Re: Titulek je absolutní nesmysl Miri30 3.8.2011 12:48
*Re: Titulek je absolutní nesmysl arantxa 3.8.2011 13:18
**Re: Titulek je absolutní nesmysl Pavla 10.8.2011 22:40
***Re: Titulek je absolutní nesmysl Pavla 10.8.2011 22:42
*Re: Titulek je absolutní nesmysl Pawlla 4.8.2011 8:18
"Je pravda, že interaktivní metody ... Miri30 3.8.2011 12:47
*Re: "Je pravda, že interaktivní m... martin martin 6.8.2011 21:46
**Re: "Je pravda, že interaktivní... štěpánkaa 7.8.2011 19:28
Ani učitel, ani metody, ale žák Kouba 3.8.2011 13:37
*Re: Ani učitel, ani metody, ale žák Tante Ema 3.8.2011 15:17
**Re: Ani učitel, ani metody, ale žák Kouba 3.8.2011 19:12
***Re: Ani učitel, ani metody, ale žá... Němcová Božena 3.8.2011 19:25
***Re: Ani učitel, ani metody, ale žá... Tante Ema 3.8.2011 20:25
mám jinou zkušenost štěpánkaa 3.8.2011 15:49
*Re: mám jinou zkušenost Tante Ema 3.8.2011 16:26
**Re: mám jinou zkušenost štěpánkaa 3.8.2011 17:21
***Re: mám jinou zkušenost Tante Ema 3.8.2011 20:33
***Re: mám jinou zkušenost Pawlla 4.8.2011 8:26
****Re: mám jinou zkušenost Binturongg 4.8.2011 8:58
****Re: mám jinou zkušenost štěpánkaa 7.8.2011 19:30
*****Re: mám jinou zkušenost Pawlla 8.8.2011 8:39
**Re: mám jinou zkušenost angrešt 4.8.2011 15:51
***Re: mám jinou zkušenost Kudla2 5.8.2011 18:56
***Re: mám jinou zkušenost štěpánkaa 7.8.2011 19:29
**Re: mám jinou zkušenost Pavla 10.8.2011 22:51
***Re: mám jinou zkušenost Bruni 12.8.2011 14:31
***Re: mám jinou zkušenost Evka 17.8.2011 19:37
*Re: mám jinou zkušenost Němcová Božena 3.8.2011 17:51
**Re: mám jinou zkušenost štěpánkaa 3.8.2011 19:44
***Re: mám jinou zkušenost maja 3.8.2011 20:36
****Re: mám jinou zkušenost Tante Ema 3.8.2011 21:0
*****Re: mám jinou zkušenost Kudla2 5.8.2011 18:56
****Re: mám jinou zkušenost štěpánkaa 7.8.2011 19:26
*Re: mám jinou zkušenost Mbee +2 7.8.2011 0:48
Dobré, ale jak na to? Klara79 7.8.2011 21:31




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.