tisk-hlavicka

Citové pouto dětí v náhradní rodinné péči

20.1.2010 Míla S. 27 názorů

Nedávno jsem se zúčastnila odborné konference s názvem Cesta do bezpečí.

Nedávno jsem se zúčastnila v Praze odborné konference amerického dětského psychologa a terapeuta Arthura Becker-Weidmana s názvem Cesta do bezpečí na téma citové pouto dítěte a rodiče, poruchy citových a sociálních vazeb a chování u dětí a možnosti psychoterapie.

Citové pouto (attachment) je obecný pojem, který označuje stav a kvalitu citových vazeb jedince. Vytváří se v prvních letech života. Je to výlučný vztah mezi dítětem a osobou, která o něj pečuje. Existují různé vzorce citových vazeb, které vykrystalizují do stavu mysli ve smyslu citového pouta přibližně ve třech až pěti letech života. Chování podmíněné citovým poutem představuje jakoukoli formu chování, které má za následek to, že si jedinec získá a zachová blízkost k určité preferované osobě. Dosažením bezpečné blízkosti se navozuje stav uvolnění, v němž člověk může fungovat.

Citová vazba je životně důležitá pro vytvoření základu zdravé osobnosti a je nezbytná pro:

  • dosažení úplného intelektuálního potenciálu

  • schopnost logického uvažování

  • rozvoj vědomí

  • schopnost zvládat stres a frustraci
  • dosažení soběstačnosti
  • rozvoj vztahů
  • schopnost zvládat strach a obavy
  • schopnost zvládat jakékoli vnímané ohrožení sebe sama

Jak se citové pouto vyvíjí?
Dítě vnímá svoji potřebu (hlad, bolest, …). Vysílá signály k pečující osobě, aby jeho potřebu naplnila. Pečující osoba reaguje na dítě způsobem, kterému dítě rozumí. Přitom dochází nejen ke splnění potřeby dítěte, ale i ke komunikaci pečující osoby s dítětem - dotykem, úsměvem, očním kontaktem, pohybem. Výsledkem je jak uspokojení a úleva dítěte, tak se zvyšuje důvěra dítěte k pečující osobě.

Tyto opakované cykly vytváření vazeb navozují důvěru:

  • důvěra, že svět je bezpečný
  • důvěra, že potřeby malého dítěte budou splněny
  • důvěra, že malé dítě může účinně ovlivňovat svět
  • důvěra v to, že rodič je spolehlivý a dobrý
  • důvěra, že dítě je dobré

Potom důvěra a vytvořené pouto se může přenášet i na ostatní.

Citové pouto se vytváří hned po porodu, kdy se dítě učí:

  • jak rychle rodiče reagují na jeho potřeby a jak dobře rodič poskytuje útěchu
  • jaké to je, nechat se uklidnit rodičem
  • zažívat radost s rodičem

Tolik přednáška.

A co se stane, když dítě nemá možnost vytvořit citové pouto? O citové deprivaci dětí způsobené pobytem v ústavním zařízení psal ve svých knihách profesor Matějček. V jeho knížkách jsem hledala podporu, když jsem tápala ve výchově našich přijatých dětí.

Do naší rodiny přicházely děti ve věku 1,5 - 2,5 roku, jedno bylo čtyřleté. Všechny strávily začátek svého života v kojeneckém ústavu. Děti k nám přicházely s různou mírou citové deprivace. To podle toho, jak dlouho pobývaly v ústavu. Ty rozdíly byly již patrné u dítěte, které k nám přišlo v 1,5 roce a jinak si na naši rodinu zvykalo dítě, které k nám přišlo ve 2,5 roce. Mnohem déle nám trvalo, než došlo ke vzájemnému soužití. Mnohem hůř se s životem v ústavu vyrovnávaly děti, které mají nějaký handicap (mentální retardace, autismus, lehká mozková dysfunkce). Tyto děti se už v dětském kolektivu projevovaly odlišně, chovaly se nestandardně. O to obtížněji si získávaly pozornost personálu a tím se jejich citová deprivace ještě více prohlubovala. Máme také přijaté děti, u kterých by nikdo nepoznal, že strávily začátek života v ústavu. Zřejmě i v tom ústavu si díky svému vzhledu a chování dokázaly najít „svého“ člověka.

Citově deprivované dítě, které od narození pobývalo v ústavu a ne u matky, reaguje na podněty náhradního rodiče pro nás nezvyklým způsobem. Ono však za to nemůže, protože to jinak neumí. Dobu, kdy se tomu mělo přirozeně naučit, takové dítě trávilo v kojeneckém ústavu. Vysílalo různé signály v podobě zvuků, úsměvů a gest k personálu kojeneckého ústavu. Při vší snaze personálu tyto podněty zachytit, reakce okolí v mnohých dětech vyvolávalo zmatek. Pokaždé přišla jiná sestra, každá měla jiný úsměv, jinou melodii hlasu, jinak voněla a brala do náručí. Avšak hračky, které mělo dítě v postýlce, byly stále stejné a stejně se chovaly. Také vlastní prstíčky chutnaly v pusince vždy stejně a kolébáním vlastním tělem si mohlo určovat svůj vlastní rytmus. Takto se pak dítě autisticky uzavírá do svého vlastního světa, o kterém je přesvědčeno, že tam mu bude dobře a bude mu lépe rozumět. K tomu, aby jeho svět byl pro něj čitelný, začne do něj zavádět svoje rituály. Předměty a rituály v něm vytvářejí jistotu, zatímco lidé kolem něj v něm působí chaos a uvádějí jej do nejistoty.

Takové dítě samo o sobě nezná cestu, jak ze svého světa vystoupit. To my mu musíme podat pomocnou ruku k tomu, aby to dokázalo. Celé je to především o postoji, který k přijatému dítěti vyjadřujeme: přijímám tě takového, jaký jsi, i se svými zvláštnostmi a odlišnostmi. To je pro nás cesta, jak pomoci citově deprivovanému dítěti, kterého přijímáme do náhradní rodinné péče. Neodsoudit ho za jeho chování, ale dát mu najevo svoje pochopení. I když některé věci z jeho světa sami nedokážeme pochopit, snažíme se dát dítěti najevo, že jsme s ním. Já tomu říkám, že musíme nejdříve do jeho světa vstoupit, v tom světě s dítětem pobýt, a až dítě získá naši důvěru, pak ho vzít za ruku a vyvést ho z jeho světa. Teprve pak mu začít ukazovat náš svět, jak by ho měl poznávat a učil se v něm žít.

Dítě potřebuje emočně stálé prostředí. To je úkol pro náhradní rodiče. Krůček po krůčku učit přijaté dítě věcem, které pro jiné děti jsou tak samozřejmé. Citově deprivované dítě si mnohdy neuvědomuje své potřeby a neumí si o ně přijatelným způsobem říci. Pak se chová nevhodně. Musíme se učit poznávat potřeby dítěte, naučit dítě tyto potřeby pojmenovat a vhodným způsobem si o ně požádat. Učíme dítě komunikaci nejen hlasem, ale i gesty a očima. Tolik přijatých dětí má problém s očním kontaktem a soustředěním. Právě proto, že mnohé přijaté děti mají problém se soustředit a zaměřit se na věci podstatné, je vhodné přijatému dítěti po přijetí domů vytvořit vhodné prostředí. Alespoň zpočátku na určitý čas odstranit z našeho nového společného života věci a události, které by odváděly dítěti pozornost. S miminkem z porodnice také nevyrážíme na různé společenské akce. A to mělo miminko celých devět měsíců čas na to, aby si v bříšku zvyklo na maminku, na hlasy kolem a rytmus jejího těla. Proto je vhodné s nově přijatým dítětem také určitou dobu strávit doma jen v nejužším kruhu rodiny. Dítě si nejprve zvyká na nové rodiče, a pak by mělo přijít na řadu seznámení s ostatními členy rodiny. Tímto postupným seznamováním učíme dítě jisté hiearchii vztahů v příbuzenstvu a dalším sociálním vztahům.

Názory k článku (27 názorů)
Takový těžký start Dalila, kluk 4r + holčička 7m 20.1.2010 10:44
*Re: Takový těžký start Etraska 20.1.2010 16:19
*Re: Takový těžký start macek 21.1.2010 9:31
*Re: Takový těžký start ivate 23.1.2010 21:25
Dlouhé průtahy Hilly. 20.1.2010 11:54
*Re: Dlouhé průtahy maceška 20.1.2010 20:11
**Re: Dlouhé průtahy Hilly. 20.1.2010 22:55
**Re: Dlouhé průtahy sarlota18 24.1.2010 20:48
Citové pouto Tatramelka+3 20.1.2010 15:14
Taky jsem na konferenci byla :-) Jana + 4 20.1.2010 18:28
Díky, Mílo, maceška 20.1.2010 20:55
Přijetí do rodiny Tatramelka+3 20.1.2010 21:23
*Re: Přijetí do rodiny helena 20.1.2010 22:36
*Re: Přijetí do rodiny Jana + 4 21.1.2010 7:14
*Re: Přijetí do rodiny Tatramelka+3 21.1.2010 13:0
*Re: Přijetí do rodiny maja 21.1.2010 13:34
**Re: Přijetí do rodiny Tatramelka+3 21.1.2010 13:43
***Re: Přijetí do rodiny maceška 21.1.2010 16:21
****Re: Přijetí do rodiny maja 21.1.2010 21:24
*****Re: Přijetí do rodiny maceška 22.1.2010 7:24
****Re: Přijetí do rodiny Hanka 75 27.1.2010 22:12
*****Re: Přijetí do rodiny Hanka 75 27.1.2010 22:15
******Re: Přijetí do rodiny Míla S.(6 dětí v NRP) 5.2.2010 12:16
***Re: Přijetí do rodiny Míla S.(6 dětí v NRP) 21.1.2010 16:53
vzpomínám na nás Macek a Hani 21.1.2010 9:26
*Re: vzpomínám na nás Míla S.(6 dětí v NRP) 21.1.2010 16:59
Citová deprivace Pettt 25.3.2010 4:38




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.