tisk-hlavicka

Naše děti jsou pod vlivem. Pod vlivem reklamy.

20.11.2007 B. Čechová Rodina a škola 71 názorů

My dospělí většinou dokážeme odhalit triky reklamy a inzerce, děti ale ne. Potřebují se o manipulativních kejklích médií dozvědět co nejdříve.

Mediální gramotnost je v poslední době stále častěji vyhledávaným oborem, a to nejen proto, že byla zařazena jako průřezové téma do Rámcových vzdělávacích programů. Děti sledují televizi průměrně 14 hodin týdně, u rodin s nižším příjmem až 15,5 hodiny. Třetina dětí ve věku od osmi do jedenácti let pak říká, že se většinou na televizi dívá sama.

Jak se mění důvěřivost

Děti jsou stále více bombardováni reklamou, zvláště skrze televizi. Měli bychom proto vědět, jak na ně reklama působí, a pomoci jim reklamní cíl odhalit a pochopit. Rozlišit televizní program od reklamy jsou děti schopny už v předškolním věku. Většinou odborníků je přijímán fakt, že od věku šesti sedmi let jsou děti schopny chápat, že za reklamou stojí obchodní zájmy nějaké společnosti. Nicméně většinou mladí diváci odpovídají, že účelem reklamy je přinášení informací a rádi sledují, kdy se objeví reklama na jejich oblíbenou značku. Mezi devátým až desátým rokem se pak u dětí většinou poprvé projevuje skeptičnost a nedůvěra vůči reklamě. Poprvé od dětí můžeme slyšet výroky jako „hamburger ve skutečnosti nevypadá tak jako v reklamě“, nebo „reklama vždycky lže“. To ovšem neznamená, že nejsou reklamou ovlivněny. Pokud se týká dalších vlivů reklamy, jako je například propagace zboží v místě prodeje, sponzorství nebo internetové průzkumy, jsou si děti vlivu reklamy daleko méně vědomy. A jak je to s důvěrou k médiím obecně? Více než tři čtvrtiny žáků ve věku od dvanácti do patnácti let si myslí, že zprávy v televizi jsou vždy pravdivé. Jedna třetina stejně starých žáků říká, že reality show v televizi jsou pravdivé, i když zároveň dvacet procent z nich říká, že reality show nejsou nikdy pravdivé.

Co s tím

K mediální výchově se v poslední době vyrojilo mnoho projektů (např. Média tvořivě společnosti AISIS), metodik, učebnic, internetových kurzů. Základem většiny aktivit, které se v mediální výchově používají, je práce s analýzou mediálních obsahů a předávání informací o tom, jak média a reklama fungují. Žáci se musejí naučit rozlišovat mezi kvalitou jednotlivých zdrojů, porovnávat informace, kriticky vnímat reklamní sdělení. Dobrou součástí jsou kreativní části výuky, kdy si žáci sami vyzkoušejí práci novinářů či marketingových odborníků. Sami se pokusí psát články a rozlišovat, do jakého média se hodí a pro koho jsou určeny. Vyzkoušejí si udělat svou vlastní reklamní kampaň a nahlédnou do nástrojů, které se v reklamě používají. Mohou se např. pokusit udělat novou image školní jídelně nebo propagovat svou vánoční besídku.

Vytvořeno s použitím článku Boxed in by television? z Times Educational Supplement (11. 05. 07)

Základní záchranná síť vůči reklamní pasti (rady pro učitele)
Společně se třídou sledujte vybranou reklamní kampaň a analyzujte:
  • na koho cílí jakou používá hudbu
  • jaké používá obrázky jak manipuluje s jazykem
  • práci kamery a střihu

Já a média

  • Nechte žáky, aby si po dobu jednoho týdne vedli „mediální deník“. U každého pořadu ať si zapíší, jak dlouho jej sledovali a co se z pořadu dozvěděli či naučili. Poté společně deník procházejte a diskutujte, které pořady jsou užitečné a zábavné zároveň.
  • Pokud žáci sledují nějaký seriál pravidelně a znají všechny postavy a příběh, požádejte je, aby se pokusili odhadnout, co se stane na konci celého seriálu. Uhodli?

Názory k článku (71 názorů)
Trochu více pozornosti Anadar 20.11.2007 9:59
*Re: Trochu více pozornosti suzann 20.11.2007 10:24
*Re: Trochu více pozornosti Lizzie 20.11.2007 10:36
**Re: Trochu více pozornosti Milada. 20.11.2007 10:57
***Re: Trochu více pozornosti Marami 20.11.2007 12:39
****Re: Trochu více pozornosti Stáňa a dva kluci 20.11.2007 13:32
***Re: Trochu více pozornosti Vaclavka 20.11.2007 14:13
****Re: Trochu více pozornosti Milada. 20.11.2007 14:22
*****Re: Trochu více pozornosti Rani 20.11.2007 16:47
******Re: Trochu více pozornosti Milada. 20.11.2007 19:18
*****Re: Trochu více pozornosti MSteflova 20.11.2007 18:30
******Re: Trochu více pozornosti Milada. 20.11.2007 19:19
*******Re: Trochu více pozornosti MSteflova 21.11.2007 20:47
*****Re: Trochu více pozornosti Eva 21.11.2007 9:26
******Re: Trochu více pozornosti Milada. 22.11.2007 10:29
*****Re: Trochu více pozornosti Jirka Sirka 21.11.2007 9:31
******Re: Trochu více pozornosti Milada. 22.11.2007 10:26
*******Zaměstnej ji Jirko!!! Rani 22.11.2007 16:45
********Re: Zaměstnej ji Jirko!!... Milada. 22.11.2007 23:0
***Re: Trochu více pozornosti Lizzie 20.11.2007 17:19
****Re: Trochu více pozornosti Milada. 20.11.2007 19:19
*****Re: Trochu více pozornosti Lizzie 21.11.2007 18:55
******Re: Trochu více pozornosti Lizzie 21.11.2007 18:59
*******Re: Trochu více pozornosti Milada. 22.11.2007 10:24
********Re: Trochu více pozornos... Lizzie 22.11.2007 12:2
*Re: Trochu více pozornosti Jiřina+Honzík 4 roky 21.11.2007 14:8
Reklama Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 20.11.2007 12:36
*Re: Reklama suzann 21.11.2007 7:16
koník co řehtá :-)))))))))) kveta19 20.11.2007 14:37
*Re: koník co řehtá :-)))))))))) Jana, Terezka 5/03, Miška 1/06 20.11.2007 18:3
Díky za článek... MM, 2 kluci 20.11.2007 14:54
*Lék proti reklamě Markéta 20.11.2007 15:19
stiznost do CT macyna 20.11.2007 15:37
*Re: stiznost do CT Jane 20.11.2007 16:45
**Re: stiznost do CT Sova 20.11.2007 18:1
***Re: stiznost do CT Jarma (dvě děti) 20.11.2007 20:13
***Re: stiznost do CT severanka 20.11.2007 23:46
***Re: stiznost do CT Jana (Kačka 11/03+Matýsek8/05) 21.11.2007 8:48
**Reklama není zábava Petr 20.11.2007 20:31
**Re: stiznost do CT annah-2 22.11.2007 14:13
*Re: stiznost do CT Kateřina, 2 děti 5 a 6 let 20.11.2007 17:50
**Re: stiznost do CT suzann 21.11.2007 7:24
*Re: stiznost do CT babalon 20.11.2007 17:55
*Re: stiznost do CT Romana 20.11.2007 18:30
**Re: stiznost do CT M,Christina+Dean 20.11.2007 21:52
***Re: stiznost do CT Evelyn1968,2děti 20.11.2007 22:39
****Re: Televize Ála 22.11.2007 13:51
*****Re: Televize Markéta, syn 5 l. 22.11.2007 18:45
******Re: Televize Ála 22.11.2007 19:4
*****Re: Televize pořád - kupte bez... Helinečka 29.11.2007 10:54
**Souhlasila bych s tebou... Katka,kluci 5 a 8 21.11.2007 9:18
*Re: stiznost do CT Michaela+Nina 2/05 27.11.2007 3:45
Bindeez Radka + 2 20.11.2007 18:47
*Reklama zen 20.11.2007 21:8
*Reklama zen 20.11.2007 21:8
**Omezení reklamy má strana 4 vize Heidi 20.11.2007 21:14
***Srovnani ceska- italska televize Petra, Chiara 26.11.2007 13:44
**Re: Reklama suzann 21.11.2007 7:29
***Re: Reklama Jane 21.11.2007 8:49
****Re: Reklama kveta19 21.11.2007 19:42
*****Re: Reklama Jane 22.11.2007 8:59
*Re: Bindeez Bulik 21.11.2007 19:47
Kdyby jen děti... Petrajda 21.11.2007 23:32
*Re: Kdyby jen děti...--reklama na jidl... kveta19 22.11.2007 8:9
**Re: Kdyby jen děti...--reklama na ji... Petrajda 22.11.2007 15:14
***Re: Kdyby jen děti...--reklama na ... kveta19 22.11.2007 17:6
****Re: Kdyby jen děti...--reklama n... Evelyn1968,2děti 26.11.2007 0:42
*****Re: Kdyby jen děti...--reklama... kveta19 26.11.2007 11:25
Veřejnoprávní televize Repulsion 23.11.2007 12:5
*Re: Veřejnoprávní televize Michaela+Nina 2/05 27.11.2007 4:56
Simpsons Pavel Ká 28.11.2007 14:9




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Fotky podle věku

Poslední fotky z emailového průvodce rodičovstvím.

ValinkaKubaADÉLKAADELINKAmiláček ADELINKAADÉLKA☺VikiBříško

Emailový průvodce rodičovstvím je zdarma pro všechny rodiče od početí do 6 let věku.

Přihlásit k odběru

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.

Zajimavé odkazy:
   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.