tisk-hlavicka

Stereotyp dobré školky

25.6.2007 Simona Hoskovcová Horáková Psychologie Dnes 74 názorů

Z dlouhodobého hlediska vnímám při nadměrném „konzumu“ kroužků riziko, že se dítě nenaučí trávit čas jen samo se sebou, volnou zábavou. Může tak být odsouzeno k potřebě zábavy poskytované zvnějšku.

Často mluvím s učitelkami mateřských škol, které hovoří někdy i trochu s lítostí o tom, jak vehementně rodiče vyžadují nabídku nejrůznějších kroužků. Rodiče jakoby přebrali nějaký stereotyp „dobré školky“ jako té školky, která nabízí hodně zájmových kroužků. Jen málo z rodičů se pak skutečně zamýšlí nad jejich potřebností. Svůj význam má i skupinový tlak - pokud je mé dítě jediné, které nikam nechodí, mohou se na mne ostatní matky dívat divně.

Naše předškolní výchova je přitom velmi pestře pojatá a v rámci dobře připraveného programu vystřídá dítě i v běžné školce aktivity hudební, výtvarné, tělovýchovné, naučné, rozvíjí si grafomotoriku a zbude mu i trocha času jen tak si pohrát, což má ostatně pro jeho vývoj zásadní význam. Rodiče si tyto kvality často neuvědomují a mají pocit, že v hudebním nebo výtvarném kroužku se dítě rozvine více. Naštěstí se podařilo aspoň vydat nařízení, které povoluje realizaci kroužků až v odpoledních hodinách.

Z pozice sociální psychologie je hlavním úkolem předškoláka jeho socializace. Pro experimentaci se sociálními rolemi, rozvoj sociální reaktivity, empatie a rozvoj sociální kontroly potřebuje dítě především volnou hru s druhými dětmi a moudrého dospělého průvodce. Učí se spolupráci, komunikaci, řešení konfliktů, začíná své výkony srovnávat s druhými dětmi. Tyto interakce jsou v rámci zájmového kroužku omezené a výrazně moderované jeho vedoucím.

Z dlouhodobého hlediska vnímám při nadměrném „konzumu“ kroužků riziko, že se dítě nenaučí trávit čas jen samo se sebou, volnou zábavou. Může tak být odsouzeno k potřebě zábavy poskytované zvnějšku. Když nebude mít prostředky nebo vůli zaopatřit si hodnotnou zábavu, snadno se uchýlí k nadměrnému sledování televize, v horším případě konzumu alkoholu nebo drog, které iluzi dobře stráveného času poskytnou. Pokud jsou ovšem děti ochuzené o vzory (což se bohužel stává poměrně často), mohou jim kroužky pomoci. Když doma vidí, že rodiče tráví volný čas u televize a pobaví se jen za asistence alkoholu, je snad lepší, když se naučí konzumovat organizovanou zábavu.

Děti, které mají dobré vzory a žádné kroužky v předškolním věku nenavštěvují, určitě o nic podstatného nepřicházejí - nevybavuji si žádné dítě, které by nějakým zásadním způsobem uplatňovalo to, co se v kroužku naučilo. Dítě takové zaměstnání spíše baví a může založit určitý pozitivní návyk, například si zvykne pravidelně cvičit.

Rodič stejně jako v mnoha jiných výchovných situacích balancuje na nejasné hraně mezi tím, co on vnímá pro dítě jako užitečné a co se líbí dítěti samotnému. Není od věci vyhovět dítěti, které hlásí, že ho kroužek nebaví, že nemá čas si pohrát a podobně. Zpravidla pomůže zdravý rozum. Dítě například chodí na flétnu. Pokud to má mít nějaký smysl, je třeba na flétnu denně cvičit. Dítě je zpruzené a cvičit nechce. Rodič je nutí, vkládá energii do vymýšlení motivačních strategií nebo se na to vykašle a dítě necvičí. Není to škoda času a peněz? Ostatně kolik z rodičů, kteří zapsali dítě na hudební nástroj, sami na nějaký hrají? Ubralo to jejich životu na kvalitě?

Pokud bych měla rodičům něco poradit, pak aby volili kroužky, které rozvíjejí dítě mnohostranně. Místo tenisu, který představuje jednostrannou zátěž a má význam jen pro budoucí profesionály, je lepší zvolit pohybové hry v Sokole. Bohužel celá řada rodičů zvolí právě tenis, protože jsou přesvědčeni o předurčenosti svého dítěte, případně si kompenzují přes dítě to, čeho sami v životě nedosáhli. Podobně spíše než zvolit hru na hudební nástroj je vhodnější kroužek hudební výchovy. K angličtině jednou týdně mám velmi skeptický postoj. Předškolní děti se jazyky učí snadno, ale musí s nimi být konfrontovány denně. Pokud si rodiče neudělají čas na denní procvičování, nemůžou počítat s nějakým efektem.

Na druhou stranu kroužky zaplňují dětem mezeru, která vznikla tím, že zvláště městské děti si nemají kde bezpečně hrát. Je také znát, že ve vesnických mateřských školách se kroužky nevyužívají v takové míře, jako ve městech, protože děti mají jiné možnosti vyžití.

Z vlastní zkušenosti se snažím o vyváženost - dcera chodí se školkou na plavání, protože jsem sama špatný plavec a neuměla bych ji naučit to, co umí z kurzu. Kromě toho chodí jednou týdně cvičit, protože tam chodí její kamarádky. Chtěla by chodit i na akvabely, krasobruslení a nevím co ještě, ale to jí vždy decentně vymluvím. Syn chodí dvakrát týdně na judo -ze sportů mi bojové umění přijde jako vhodná kombinace užitečnosti, zlepšení fyzičky a také zdroj určité etiky a v lepším případě i filozofie. Ale například přestal chodit do (z mého hlediska kvalitnějšího) klubu, protože jsme tam museli dojíždět a nezbýval mu čas na jiné věci. Tak chodí do průměrného klubu, do kterého ovšem může jít ze školy sám. Ve větší pohodě je on i já.

Autorka je psycholožka, věnuje se poradenství a vzdělávání učitelů a učitelek převážně mateřských škol.

Názory k článku (74 názorů)
SOUHLASÍM Audrey77 25.6.2007 10:5
Kroužky ano Kristýna, 2 děti 25.6.2007 10:16
*Re: Kroužky ano Míša, syn 4 roky 25.6.2007 14:3
*Re: Kroužky ano zuzkasim 25.6.2007 21:23
*Re: Kroužky ano Lucie, 2 děti 18.7.2007 14:2
Kroužky ano Kristýna, 2 děti 25.6.2007 10:17
*Re: Kroužky ano Agnes (1,5 dítěte) 25.6.2007 10:59
**Něco na tom bude MartinaV., dvě děti 25.6.2007 11:37
*Re: Kroužky ano Agnes (1,5 dítěte) 25.6.2007 10:59
**Asi jo.. Lizzie 25.6.2007 16:28
Ja ten clanek povazuji za pomerne drzy! Adda6a 25.6.2007 10:28
*Záleží na situaci 1.3Magráta13 25.6.2007 10:58
**Re: Záleží na situaci Radka-2 deti 27.6.2007 9:5
*Mě článek potěšil Radka + 2 25.6.2007 11:0
**Re: Mě článek potěšil DitaB 3.7.2007 0:4
*Ja ten clanek povazuji za ZDAŘILÝ Lenka 1.7.2007 21:45
Kdy tedy??? Insula 25.6.2007 11:26
*Re: Kdy tedy??? Silvana 25.6.2007 12:33
**Všeho moc škodí Hryzalka, 2 myši 25.6.2007 13:11
***Odstrašující Lizzie 25.6.2007 16:34
****Re: Odstrašující Lucka, 2 děti 26.6.2007 15:9
*****Re: Odstrašující DitaB 3.7.2007 0:9
Od kolika let kroužky babalon 25.6.2007 14:10
*Re: Od kolika let kroužky Markéta, syn 5 l. 25.6.2007 14:20
**Re: Od kolika let kroužky Veronika 25.6.2007 14:32
***:) Lizzie 25.6.2007 15:34
****Re: :) MarketaB 25.6.2007 18:53
*****Angličtina je potřebná. Lizzie 25.6.2007 19:10
*****Re: :) Veronika 25.6.2007 19:29
****Re: :) petra 26.6.2007 13:30
***Re: Od kolika let kroužky Agnes (1,5 dítěte) 25.6.2007 19:56
**Re: erudované angličtinářky Ifka 25.6.2007 21:2
**Re: Od kolika let kroužky Verka 2 děti 26.6.2007 7:7
***Super Lizzie 26.6.2007 7:17
****Re: Super Agnes (1,5 dítěte) 26.6.2007 9:46
*****Re: Super Lizzie 26.6.2007 10:17
******Re: Super Val 26.6.2007 11:20
*******Re: Angličtina na 1.stupni Ifka 26.6.2007 11:43
********Nekvalifikované Lizzie 26.6.2007 11:45
********Re: Angličtina na 1.stup... DitaB 3.7.2007 0:29
*******Re: Super Agnes (1,5 dítěte) 26.6.2007 13:20
*******Re: Super HelenaPa 27.6.2007 8:19
*******Re: Super Mitzi 30.6.2007 21:13
******Re: Super kaca 30.7.2007 15:44
*****Re: Super Verka 2 děti 26.6.2007 12:18
*****Re: Super Verka 2 děti 26.6.2007 12:26
*****Re: mateřština DitaB 3.7.2007 0:19
**Re: Záleží na tom, kdo učí Jíťa 26.6.2007 20:19
***Re: Záleží na tom, kdo učí DitaB 3.7.2007 0:35
***Re: Záleží na tom, kdo učí Bája, učitelka v MŠ 5.7.2007 10:9
*Re: angličtina Hanka, učitelka AJ 26.6.2007 12:33
**Co očekávat od angl. u předšk. dětí Zuzana, aprobace na německý jazyk na 1. st. ZŠ 26.6.2007 13:20
**Re: angličtina Bája, učitelka v MŠ 5.7.2007 10:15
venkovské děti? Vendy a dva kluci 25.6.2007 14:12
*Souhlas Lizzie 25.6.2007 15:24
**Re: Souhlas Agnes (1,5 dítěte) 25.6.2007 17:3
***:) Lizzie 25.6.2007 17:19
***Re: Souhlas Jana (Kačka 11/03+Matýsek8/05) 25.6.2007 21:2
*Souhlas Lizzie 25.6.2007 15:24
Kompromis Lizzie 25.6.2007 15:11
školka nejsopu jenom kroužky Veronika 25.6.2007 19:39
*Re: školka nejsopu jenom kroužky babi_ 25.6.2007 21:11
**Re: školka nejsou jenom kroužky veronika 26.6.2007 9:37
***Re: školka nejsou jenom kroužky petra 26.6.2007 13:38
****Díky ... Martina+píďata04 26.6.2007 14:7
*****hudebka Lucie, klouček 03, holčička 07 26.6.2007 16:20
******Re: hudebka Markéta, syn 5 l. 26.6.2007 16:35
******Re: hudebka Rebeka 26.6.2007 23:27
*******Re: hudebka blabla 27.6.2007 8:33
*******Re: hudebka blabla 27.6.2007 8:34
chudáci paní "učitelky" romana,jedna předškolačka 20.7.2007 20:8
Vše s rozumem Marcela , 1 dítě 6.10.2007 18:40
souhlasím Zuzana Koudelková, dvě dcery 3 a 1 rok 27.4.2008 11:44
Skvělá školka je v Kateřinkách Monika 7.1.2009 23:21




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.