tisk-hlavicka

Kdy začít s výukou cizích jazyků?

31.1.2007 Jaroslav Šturma Psychologie Dnes 76 názorů

Mysl dítěte je otevřena osvojování řeči zejména v útlém věku.

Rozhodující je období prvých tří let, popřípadě předškolní období, kdy se řeč dále zdokonaluje i po stránce skladebné a formální. Právem mluvíme o raném dětství jako o senzitivním období pro rozvoj řeči. Vlastně by se slušelo zahrnout do něho i období před narozením, kdy dítě vnímá matčin hlas, jeho melodii i zvuk a je tím senzibilizováno pro lidskou řeč tak, že jeho mozek na ni reaguje po narození „s predilekcí“, s přednostní zálibou, srovnámeli ji s jinými zvuky podobné fyzikální charakteristiky. Tady už se ale zároveň ukazuje, že řeč se rozvíjí na křídlech vztahu.

Tou hybnou silou jejího rozvoje je osobní vztah, který zapojuje poznání i city. Je to intenzivní vztah zprvu k jedné klíčové osobě (zpravidla jí bývá matka), podporovaný, doplňovaný a rozšiřovaný intenzivním vztahem k malému okruhu nejbližších osob. To je pravý význam pojmu mateřština - je to řeč, jíž hovoří klíčové osoby vztahu. Není-li klíčová osoba k dispozici (nejčastěji to bývá matka), pak se dítě mluvit ani nenaučí. Svědčí o tom například pradávná zkušenost zachycená v kronice Salimbeneho ze 13. století. Vypráví se v ní o tom, jak král Friedrich Barbarossa ve snaze vyzkoumat, která řeč lidstva je původní, nechal vzít nemluvňata matkám a svěřil je chůvám, jež se mohly starat leda o jejich fyzické blaho. Nesměly však na děti mluvit. To dítě, jež to ve vývoji řeči dotáhlo nejdál, se naučilo říkat „be-be“, což je akkabsky (starý jazyk z Kavkazu) chléb, takže Friedrich usoudil, že nejstarší řečí lidstva je právě tento jazyk. Nakonec však všechny děti zemřely, neboť „nemohly žít,“ jak říká kronikář „bez láskyplného přimlouvání a zpěvu ukolébavek svých chův.“

V rámci tohoto konceptu si lze představit, že hovoří-li na malé dítě dvě klíčové osoby odlišné mateřštiny v přirozeném prostředí (v rodině) každá svým jazykem, je zdravé dítě schopné si osvojit jako mateřštinu, resp. „otcovštinu“ jazyky oba. Podmínkou ale je, že řeč je „nesena“, přenášena vztahem, že se její předávání děje v atmosféře „totální komunikace“, zahrnující nejen řeč, ale i zrak, dotek, pohyb, sdílení vzájemnosti a především společnou radost a potěšení. Toto platí prakticky pro celý předškolní věk. V době po čtvrtém roce si u disponovaných dětí lze představit, že jsou v mateřské škole formou doplňkové činnosti (skupinové hry) uváděny do dalšího jazyka se zapojením obrázků, pohybu, rytmu, melodie a zajímavé činnosti.

Zde se však setkáváme s jistým paradoxem. Na jedné straně vzrůstá tendence rozšiřovat co nejdřív znalosti dětí, včetně výuky jazyků, zvyšovat jejich výkonnost, na druhé straně narůstá počet dětí, jejichž rodiče žádají o odklad školní docházky (až čtvrtina), a roste počet dětí, které ještě v první třídě nevyslovují správně všechny hlásky (až čtvrtina). Jsem tedy rozhodně pro to věnovat předškolní věk upevnění a podpoře rozvoje mateřské řeči. Vše ostatní může být leda doplňkem.

Ve škole je podle mého názoru u disponovaných dětí možné od středního školního věku (řekněme od třetí třídy) přidat druhý jazyk, opět ale s tím, že didaktika výuky je přizpůsobena názornému myšlení dětí. Děti s nerovnoměrným vývojem s relativními slabinami ve vývoji slovně pojmového myšlení stejně jako děti se specifickými poruchami učení by předčasným vystavením přílišným nárokům spjatým s výukou druhého jazyka mohly být přetíženy a neurotizovány. Druhý stupeň základní školy by pak mohl zahrnovat základy (konverzační) druhého cizího jazyka pro všechny děti a pro děti s předpoklady postupně i výuku eventuálního třetího jazyka. Nesmíme zapomínat na to, že existují různé typy nadání a že to je tak dobře. Prvým a zásadním úkolem je zprostředkovat našim dětem - a tento proces začíná v rodině a pokračuje ve škole - náležité osvojení mateřského jazyka v ústní i písemné podobě (včetně pravopisu, jehož úroveň i u vysokoškolských studentů hovořících anglicky je někdy překvapivě nízká) a teprve dalším v kruhu rostoucích nároků socializace a komunikace je osvojení dalšího resp. dalších jazyků.

Názory k článku (76 názorů)
Je to je teorie Kami 31.1.2007 7:50
*Fridrich Barbarossa versus Fridrich II... Martina 31.1.2007 14:40
*Re: Je to je teorie Margita 31.1.2007 18:41
*Re: Je to je teorie Lenka 5.2.2007 22:52
Výslovnost Lenka 31.1.2007 9:14
*Re: Výslovnost Katka 31.1.2007 9:25
**Re: Výslovnost mm802 31.1.2007 10:49
**Re: Výslovnost kiri 31.1.2007 18:44
*Re: Výslovnost Dana 31.1.2007 18:46
**Re: Výslovnost Lenka 1.2.2007 9:58
***Re: Výslovnost Dana 1.2.2007 13:23
**Re: Výslovnost kačka 2.2.2007 17:40
*Re: Výslovnost Jana, 1 holčika 4.2.2007 18:24
**Re: Výslovnost elvira7 15.2.2012 23:41
Skolka caira (Vojta1/03,Mates11/04) 31.1.2007 10:2
*Re: Skolka Kami 31.1.2007 10:31
**Re: Skolka Kami 31.1.2007 10:32
*Re: Skolka jana 31.1.2007 10:35
**Re: Skolka ronniev 2.2.2007 14:30
***anglické knihy petra 6.2.2007 16:9
*s výukou co nejdříve zuza14 31.1.2007 10:46
*Re: Skolka Sylvie 31.1.2007 12:35
**Re: Skolka caira (Vojta1/03,Mates11/04) 31.1.2007 13:8
**Re: Skolka Meluzína 31.1.2007 20:51
***Re: Skolka Pavla 1.2.2007 10:48
**Re: Skolka Petra 2.2.2007 9:43
**Re: Skolka Markéta, 2 malé děti 5.2.2007 8:58
*anglicke skolky divabara 31.1.2007 15:2
**Re: anglicke skolky caira (Vojta1/03,Mates11/04) 31.1.2007 17:51
Mate nekdo podobnou zkusenost? Lenka, syn 2,5 roku 31.1.2007 10:14
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Katka 31.1.2007 10:55
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Kamila 31.1.2007 10:59
**KDY ZACIT???? Vladka, KUBA 2mesice 1.2.2007 16:19
***Re: KDY ZACIT???? BellaDonna 2.2.2007 9:30
***Re: KDY ZACIT???? Kolia 4.2.2007 20:41
****Re: KDY ZACIT???? M. 8.2.2007 13:26
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Jenofefa (dcera 03.06) 31.1.2007 14:17
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Ada, dcera 2 r 31.1.2007 14:30
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? L+2 31.1.2007 18:43
**Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Dana 31.1.2007 18:58
***Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? MarkétaP + 4 dcerky 31.1.2007 19:22
****Re: Mate nekdo podobnou zkusenos... Dana 31.1.2007 19:26
*****Re: Mate nekdo podobnou zkusen... Zuzana + kluk04 + holka06 1.2.2007 8:15
******Re: Mate nekdo podobnou zkus... Dana 1.2.2007 13:25
***Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Ridwen 1.2.2007 10:0
**Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? klára 5.2.2007 13:32
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? vb 31.1.2007 20:24
**Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Bogdanka 2.2.2007 7:18
***Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? petrush 22.2.2007 21:12
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Bogdanka 2.2.2007 7:32
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? Kolia 4.2.2007 20:45
*Mame doma tri jazyky;-) Petanda + Neo (10.9.05) 5.2.2007 8:39
*Re: Mate nekdo podobnou zkusenost? sona 10.3.2007 22:21
Angličtina pro nejmenší metty, 3 kluci 31.1.2007 11:3
*Re: Angličtina pro nejmenší Martina, Dita 1,5 31.1.2007 11:51
**Re: Angličtina pro nejmenší jalinka 31.1.2007 12:10
**www.wattsenglish.com Marek 1.4.2007 21:38
**www.wattsenglish.com Marek 1.4.2007 21:39
paradox? mag 31.1.2007 14:52
*Re: paradox? Yuki 00,03,07 31.1.2007 15:47
**Re: paradox? Hanka 31.1.2007 18:5
***Re: paradox? JankaP 31.1.2007 18:20
****Re: paradox? Peťa 31.1.2007 22:1
***Re: paradox? ronniev 2.2.2007 14:47
**Re: paradox? ...neviditelná... 1.2.2007 0:0
***Re: paradox? Ajlili. 1.2.2007 7:27
***Re: paradox? Ajlili. 1.2.2007 7:27
****Není to paradox Kami 1.2.2007 7:44
*Re: paradox? Lucka 2.2.2007 15:18
**Nebojte se ani 3 jazyku. Miluska z USA 7.2.2007 2:14
Kdy začít s výukou cizího jazyka Martina Horská,dvě děti 12.2.2007 11:7
*Re: Kdy začít s výukou cizího jazyka Alice 20.2.2007 19:0
Jazykové školky Brno Rosťa 14.7.2007 23:16
vyuka cizich jazyku od narozeni Andrea, dcera 5 let 1.5.2008 19:40
Angličtina pro děti hravě Andrea, syn dva a půl roku 2.6.2011 12:8
Aj Marcelka 1.7.2011 14:7




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.