tisk-hlavicka

Na co zdravotní pojišťovny zapomněly

Pacienti či rodiče postižených a dlouhodobě hospitalizovaných dětí si opakovaně stěžují na nedostatečnou komunikaci ze strany zdravotníků. A jak to vidí zdravotníci?

Na podzim mě postihl úraz páteře a navíc choroba s následnou operací, a tak – na rozdíl od předchozích 25 let, kdy jsem z lůžkových zdravotnických zařízení navštívila pouze dvě porodnice – jsem si v krátkém období čtyř měsíců užila tři zhruba desetidenní hospitalizace. Načerpala jsem při nich zkušenosti z obou pólů oné pomyslné škály, kterou poměřujeme chování zdravotníků k nám, pacientům (či klientům) – od chování profesionálního, ale i prostě lidského, kterému se nedalo nic vytknout a ve mně jakožto pacientovi vyvolalo příjemný pocit bezpečí, až po dosti alarmující nezájem.

Při nedobrovolném sbírání těchto zkušeností jsem velmi myslela na rodiče dětí s postižením či dětí těžce nemocných a dlouhodobě hospitalizovaných, pro které se neustálý kontakt s odborníky a pobyt na lůžkových odděleních nemocnic stává najednou – většinou zčista jasna – tvrdou realitou jejich dnů, týdnů, měsíců a let. A pokud s nimi odborníci nekomunikují vstřícně, jsou jejich starosti nejméně dvojnásobné.

Pacient se má ptát

„Pacient se má ptát, rodič nemocného dítěte se má ptát a lékař mu má odpovědět pravdivě, fundovaně a srozumitelně,“ říká MUDr. Svatopluk Smutný z 1. chirurgické kliniky FN Motol. „Toto pravidlo ale v našich nemocnicích často naráží na provozní podmínky. Když jsem navštívil švýcarské, německé či rakouské nemocnice, byl dopoledne na každém oddělení lékař – i když třeba ten nejmladší – který psal propouštěcí zprávy, zařizoval vyšetření a byl k dispozici i pacientům, kteří se chtějí ptát. V českých nemocnicích takový lékař „navíc“ není. Naši lékaři se po ranní vizitě na oddělení rozprchnou na speciální vyšetřovny, učit mediky, na operační sály a přijdou odpoledne, ale taky někdy až večer. Pokud se pacient chce třeba zeptat mě, vždy se snažím odpovědět pravdivě a srozumitelně, ale mohu přijít ze sálu také v půl sedmé večer, jsem hladový, unavený, takže se mu sice odpovědět pokusím, ale protože také mám své fyzické limity, udělám to možná stručněji, než by očekával, a možná ani ne tak, jak situace vyžaduje,“ přiznává S. Smutný.

Jedním z problémů brzdících komunikaci mezi lékaři a pacienty či rodiči malých pacientů je fakt, že náš pojišťovenský systém vůbec nepředpokládá, že by se pacienti ptali… „Pokud pomineme úhradu za edukační pohovor trvající asi 15 minut, tak rozhovor s pacientem pojišťovny nijak neodměňují – například u vizity pojišťovny vůbec nepředpokládají, že bychom s pacienty mluvili,“ uvádí S. Smutný.

Pravdivě a otevřeně

Jako další problém váznutí komunikace vidí například to, že někteří zvláště mladší lékaři s menšími zkušenostmi cítí určitý stud, že ještě do problematiky tak důkladně nepronikli, neumějí to přiznat, a to ovlivňuje jejich chování k pacientům. Na druhou stranu mi jedna maminka, jejíž dcerka trpí spinální muskulární atrofií, což je těžká degenerativní dědičná choroba s infaustní prognózou, vyprávěla, jak se při první návštěvě mladý lékař přiznal, že se s touto diagnózou ještě nesetkal. Navrhl jí, aby s dcerou přišla znovu za tři týdny a on se mezitím připraví. „A tohle beru! To mě nadchlo – řekla jsem si, že ,je dobrej‘. Nemlžil, hloupě se nevyptával a příště už opravdu věděl. A tím, že jednal úplně na rovinu, se u mě vůbec neshodil, naopak. Jsem velmi spokojená a mám pocit, že moje dítě je v dobrých rukou,“ ocenila jeho přístup.

Podobný názor má i S. Smutný. „Mladý kolega z tohoto příběhu, který uměl říct ,nezlobte se, já to nevím, ale zjistím si co nejvíce dostupných informací‘, je na nejlepší cestě stát se výborným doktorem, ale už nyní je dobrým člověkem,“ říká. „Myslím, že pochvala a důvěra té maminky je plně na místě. Bohužel náš současný systém, který je založený na tom udělat co nejvíc výkonů za co nejkratší čas, vyšetřit, ošetřit a poslat zpátky domů co nejvíc pacientů bez ohledu na to, zda se chtějí ptát, takovému lékaři vůbec není nakloněný – a to je velká chyba.

Názory k článku (46 názorů)
Komunikace je velmi důležitá. Kač. ♀ + ♂ 14.7.2005 12:17
Tak nevim Toranoko 15.7.2005 10:21
* Taky nevim Misa3 15.7.2005 14:19
**Na co jeste zdravotni pojistovny zap... Lucka 15.7.2005 16:13
***Re: Na co jeste zdravotni pojistov... Líza 15.7.2005 18:10
****Buďme soudní Jan, 40 roků 17.7.2005 12:19
*****Re: Buďme soudní Martheen+4 17.7.2005 22:38
******Re: Buďme soudní maceška 18.7.2005 7:14
*******Re: Buďme soudní maceška 18.7.2005 7:16
******** Re: Buďme soudní anizek 18.7.2005 9:54
*********Re: Re: Buďme soudní Alča a 2-letá Alička 18.7.2005 13:34
**********Re: Re: Buďme soud... Jan, 40 roků 19.7.2005 0:3
***********Pro debatu na tohl... Olina, vždycky něco plácnu 19.7.2005 7:23
*********** Re: Buďme soudní anizek 19.7.2005 13:19
*****Re: Buďme soudní Petra 9.9.2005 14:19
****Re: Na co jeste zdravotni pojist... Ivana 18.7.2005 10:45
*****nohy Kudátko+3 18.7.2005 12:48
****Re: Na co jeste zdravotni pojist... Marie,2 deti 19.7.2005 11:30
*****Re: Na co jeste zdravotni poji... Líza 19.7.2005 13:51
*****Re: Na co jeste zdravotni poji... Lída+2 19.7.2005 15:10
*****Re: Na co jeste zdravotni poji... Lída+2 19.7.2005 15:10
*****Re: Na co jeste zdravotni poji... Líza 19.7.2005 17:42
******Re: Na co jeste zdravotni po... Lucka 21.7.2005 11:39
*******Re: Na co jeste zdravotni ... Líza 21.7.2005 11:55
********Re: Na co jeste zdravotn... Lucka 21.7.2005 12:25
*********Re: Na co jeste zdravo... Laura 21.7.2005 13:1
**********Re: Na co jeste zdra... anizek 21.7.2005 13:39
*********Re: Na co jeste zdravo... Věra 21.7.2005 16:27
**********Re: Na co jeste zdra... Věra 21.7.2005 16:32
***********Re: Na co jeste zd... Líza 21.7.2005 16:35
************Re: Re:: Na co j... Věra 21.7.2005 16:41
*************Re: Re:: Na co... Líza 21.7.2005 16:45
************Re: Re:: Na co j... Věra 21.7.2005 17:36
*************Re: Re:: Na co... Monika. 21.7.2005 22:9
**********Re: Na co jeste zdra... Martina 22.7.2005 10:15
***********Re: Na co jeste zd... Martina 22.7.2005 10:40
************Re: Na co jeste ... Líza 22.7.2005 11:0
*****Re: Na co jeste zdravotni poji... Eva, Marek 4 roky 20.7.2005 0:1
******Re: Na co jeste zdravotni po... Líza 20.7.2005 6:28
*******Re: Na co jeste zdravotni ... Eva 20.7.2005 13:34
******Evo, Laura 20.7.2005 8:4
******Re: Na co jeste zdravotni po... anizek 20.7.2005 10:7
**Re: Taky nevim Toranoko 20.7.2005 17:7
***Re: Taky nevim eva s šuškou 21.7.2005 10:33
Čekala jsem Herulinka 23.7.2005 17:12
být lidským vždy a všude smutna 21.3.2009 23:56




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.