tisk-hlavicka

Co dělat, když dítě málo mluví

7.7.2005 Zina Hánová Děti a my 61 názorů

Pokud se u dítěte nevyvíjí řeč tak, jak rodiče očekávají, jsou velmi znepokojeni a opoždění těžko nesou. Kdy jsou důvody k obavám a co mohou dělat?

Většina dětí se naučí mluvit mezi prvním a čtvrtým rokem. Děje se to zpravidla „jen tak“ – rodiče si ani neuvědomují, co dělali, aby to své dítě naučili. Mluvit včas znamená říkat v 1. roce slova, ve 2. roce věty, a ve 3. roce mluvit hojně a srozumitelně, i když jistě s nezralou výslovností a řadou gramatických zvláštností.Toto schéma je hrubě orientační, i při normálním vývoji řeči se děti v rychlosti nástupu řeči hodně liší.

Pokud se řeč u dítěte nevyvíjí tak, jak by rodina čekala, je především třeba zjistit, zda dobře slyší. Pokud není jistota, že slyší stejně tiché zvuky jako ostatní lidé, je lépe se vypravit k odborníkovi. Nemusí jít hned o trvalou vadu sluchu, stačí dlouhodobě zalehlá ouška v důsledku rýmy a vývoj řeči se opožďuje. Je-li jisté, že má dítě sluch v pořádku, je užitečné zjišťovat, čemu všemu rozumí. Pokud ochotně ukazuje, kde má kolínka, ouška, jazyk, vlásky, ukáže řadu obrázků v knížce, přinese požadované předměty, pak máme jistotu, že nejen slyší, ale i rozumí.

Rozumí, ale nemluví

Je řada dětí, které rozumějí hodně, ale i ve třech letech mluví málo. Rodiče dítěte, které mluví významně méně než vrstevníci, opoždění řeči často špatně nesou. O jeho příčinách se v některých rodinách raději ani neuvažuje. Opoždění řeči bývá vysvětlováno například tak, že dítě je líné, pohodlné nebo že nemá zapotřebí mluvit. Často se říká, že nemluví, protože má přece svoji hlavu. Toto vysvětlení bývá překážkou na cestě ke zlepšení, protože mít svou hlavu je hodnoceno jako dobré a nutit dítě k mluvení by znamenalo zpochybnit jeho jedinečnost. Zkušenost z ambulance nás však učí, že problém je v tom, že řeč dítěte zatím nedozrála, takže víc a zřetelněji mluvit nemůže.

Dříve se tradovalo, že děti je třeba k řeči stimulovat. Toto doporučení často vede k tomu, že rodiče se úporně snaží na dítě hodně mluvit a dostávají se tak společně s ním do slepé uličky. Čím víc totiž mluví rodič, tím menší prostor zůstává dítěti. Díky zkušenosti z videozáznamů interakce mezi rodiči a dětmi dnes můžeme říci, že dítě nejsilněji „stimuluje“ k řeči to, když rodiče aktivně reagují na jeho pokusy o komunikaci. Dítě, které netrpí těžkou vadu zraku nebo hybnosti, si dostatek podnětů k mluvení opatří samo. Víc potřebuje pozitivně naladěný, naslouchající protějšek.

Pozitivní zpětná vazba

Někteří rodiče čekají, že dítě začne mluvit tak, že po nich bude opakovat. Když se to neděje, bývají zklamaní a znejistění. Děti se ve schopnosti a ochotě opakovat slyšená slova hodně liší, toto období nepřichází u všech stejně a také různě dlouho trvá. Chceme-li, aby po nás opakovaly, musíme nejprve silně nasytit tuto potřebu u dětí – opakovat po nich. U nejmenších dětí to dělají matky intuitivně, opakují dětské broukání, žvatlání a jiné jimi vydávané zvuky. Intuitivně komunikační pokusy dítěte opakováním zesilují a začínají je přibližovat artikulovaným zvukům mateřského jazyka. Dítěti se tak dostává potvrzení, že jeho řečové pokusy mají smysl – jsou slyšeny, rodiče je přijali. Tyto zvuky mají význam a dítě napříště zkusí něco podobného znovu. Říkáme, že rodiče dítěti poskytují pozitivní zevní zpětnou vazbu.

V té pozitivní zpětné vazbě je klíč k otvírání dětské řeči, s nímž pracují zkušení profesionálové a odborníci. Nejlepší nicméně bývá, když tento klíč vezmou do ruky sami rodiče. Nejenže znají své dítě nejlépe ze všech lidí na světě, ale také s ním tráví nejvíc času a mají společné zážitky, a tedy důvod k mluvení. Fakt, že když důležitá osoba ocení nějaké chování, lidé poté toto chování napodobují, je koneckonců známo laikům i odborníkům. A nemusí ani jít o fontánu oslavných výkřiků a obdivného chválení, jak se někteří rodiče domnívají. Dítěti často stačí rodičovské přikývnutí, radostné slůvko áno, ták, príma a podobně. Jde zas a znovu o pozitivní přijetí dětské snahy. Navíc si dítě silněji zapamatuje to, co se ozvalo. Na dítě působí opakování se souhlasem, s naladěnou intonací. Když vzápětí rodič dodá jazykově správný tvar řečeného, dělá v tu chvíli pro vývoj řeči svého potomka to podstatné.

Názory k článku (59 názorů)
Jsou mu 2 roky a nemluví verca, 2 děti 7.7.2005 9:41
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Xantipa 7.7.2005 9:55
**Re: Jsou mu 2 roky a nemluví verca, 2 děti 7.7.2005 12:20
***Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Xantipa 7.7.2005 23:43
**Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Hermina 7.7.2005 12:22
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Petra KH 7.7.2005 10:4
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví jindra 7.7.2005 10:59
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Alena, Hani 3 roky 7.7.2005 11:29
**Re: Jsou mu 2 roky a nemluví kosina,kluci 10 let a 3,5 roku 7.7.2005 11:47
***Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Mirka 26.3.2008 17:44
****Re: Jsou mu 2 roky a nemluví veverka11 29.3.2008 22:31
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Štěpánka 7.7.2005 21:35
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Sarka, dcera 9 let 8.7.2005 8:38
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví Zuzana+ 2 vnoučata 11.7.2005 8:14
*Re: Jsou mu 2 roky a nemluví vosona 14.7.2008 14:44
Děkuji, všem za odpoveď verca, 2 děti 7.7.2005 12:32
*Re: Děkuji, všem za odpoveď Alice+Ada99+Máta02 7.7.2005 12:50
*Re: Děkuji, všem za odpoveď Hanka, Tomík 23 měsíců 7.7.2005 12:58
*Re: Děkuji, všem za odpoveď Elka 7.7.2005 16:0
*Re: Děkuji, všem za odpoveď Eva, syn 2 roky 7.7.2005 20:11
**Re: Děkuji, všem za odpoveď Renata 7.7.2005 21:46
***Re: Děkuji, všem za odpoveď Jana, dcera, syn 7.7.2005 23:48
****Re: Děkuji, všem za odpoveď ... 8.7.2005 6:31
*****Re: Děkuji, všem za odpoveď ZuziP 8.7.2005 7:59
******Re: bezejmenný pisatel Xantipa 8.7.2005 9:9
***Re: Děkuji, všem za odpoveď JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 8.7.2005 9:42
****Perlička z logopedie Naja 8.7.2005 10:33
**Re: Děkuji, všem za odpoveď janina 8.11.2007 14:39
*Re: Děkuji, všem za odpoveď vlaďka, dcera 10, syn 2 22.7.2005 22:33
Taky zkušenost mayya 8.7.2005 10:25
to znam jitka( hanicka 5 let, simon 2r. ) 10.7.2005 9:14
*Dcera umí jen EEE Irena, syn 3, dcera 1,5 roku 12.7.2005 13:25
Podobná zkušenost Dana + Filípek 11.3.2003 11.7.2005 0:1
*Re: Podobná zkušenost Eliska 11.7.2005 0:42
*Re: Podobná zkušenost Karin a Verunka 12.7.2005 17:12
*Re: Podobná zkušenost Muflonka 13.7.2005 23:33
Mně jde hlava kolem Zuzka 11.7.2005 10:22
*Re: Mně jde hlava kolem Bajca, Adam 21.m. 11.7.2005 14:18
*Re: Mně jde hlava kolem markéta 12.7.2005 8:34
mě sice mluví, Linda,dcerka 3 roky 15.7.2005 14:32
*Re: mě sice mluví, Jana 18.7.2005 16:56
Není třeba mít strach Daniela 21.7.2005 14:29
*Re: Není třeba mít strach jana 22.7.2005 0:16
**Re: Není třeba mít strach Daniela 22.7.2005 6:57
Ahojky. Renca, 2 deti - 4 a 2roky 22.7.2005 1:47
*Re: Ahojky. Daniela 22.7.2005 7:0
**Re: Ahojky. kosina,kluci 10 let a 3,5 roku 22.7.2005 14:36
já už tedy mam pořádný strach Johana, kluk 3,5 25.7.2005 12:42
*Re: já už tedy mam pořádný strach Alice, Rudeček 4 roky 9.8.2005 20:37
**Re: já už tedy mam pořádný strach Zuzka, Petřík 2.5 roku 10.3.2006 15:1
***také nemluví, má podrostlý jazýček Iva a Jiříček 28měsíců 10.6.2006 14:45
****Re: také nemluví, má podrostlý j... MarkétaP + 4 dcerky 10.6.2006 16:2
****Re: také nemluví, má podrostlý j... MirkaEyrová 10.6.2006 16:33
*****Re: také nemluví, má podrostlý... Iva a Jiříček 28měsíců 10.6.2006 22:56
******Re: také nemluví, má podrost... Mia 14.8.2006 2:57
*******Re: také nemluví, má podro... sally 14.8.2006 7:6
*jsou mu dva a nemluvi pavlina-kluk 2roky 7.8.2008 23:57
*jsou mu 2 a nemluvi pavlina-kluk 2roky 7.8.2008 23:58
Nerozpráva Juraj 24.2.2007 17:10




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.