tisk-hlavicka

Zítra již může být pozdě

17.12.2004 Mgr. Zdeněk Simek, Yamaha, hudební škola 39 názorů

Aneb proč je důležité vést děti intenzivně k hudbě od nejranějšího věku?

Není to tak dlouho, co se věřilo, že právě narozené dítě nic nevnímá, nechápe a necítí. Opak je pravdou: již bezprostředně po narození mozek dítěte pracuje na plné obrátky. Jeho kapacita učit se novým věcem v prvních týdnech a měsících po narození je obdivuhodná. Co je však nejpodstatnější, tento stav netrvá "navěky".

Představme si dětský mozek jako docela zvláštní biologický počítač. Už ta nejmenší miminka disponují s výkonnými programy, jak porozumět světu.

Vše, co dítě vidí, slyší, čeho se dotýká a co cítí, ovlivňuje způsob, jakým je mozek budován.

Přehledně je to znázorněno na vývoji nervových synapsí:


(převzato s časopisu Instinkt č.14/III z 01.04.2004)

Z obrázku je patrné, že pro vývoj dítěte jsou nejdůležitější první roky po narození. Miminka se učí imitací. Napodobování je přiměje chovat se novým - nikoli geneticky stanoveným způsobem - tak, jak se chovají dospělí okolo. Mezi šestým a dvanáctým měsícem života se dítě soustřeďuje na to, jak jazyk jeho rodičů zní. V tomto období se rozhoduje, zda bude jeho rodnou řečí čeština, němčina, japonština, angličtina, francouzština, či čínština. Děti nejprve ovládnou zvuk své řeči a díky tomu se mohou učit slova snadněji.

Existují tzv. "časová okna", která jsou uvnitř úzce vymezenými časovými prostory, kam se ukládají nové vědomosti. Když čas vyprší, okno se přivře a nabízené informace už nemohou být více zpracovávány v původní možné kvalitě. Dobře víme, že pro většinu lidí je mnohem obtížnější učit se druhou řeč v pokročilejším věku, než tomu bylo v dětství. Naopak děti, které se druhý jazyk učí velmi brzy, mezi druhým a sedmým rokem života, mají v testech stejné výsledky jako rodilí mluvčí.

Z výše zmíněných důvodů je smysluplné a důležité, aby přišly děti již od šestého měsíce života různými způsoby do kontaktu s hudbou. Poslech hudby a pobrukování si písní vede k intenzivnímu propojení mozkových buněk. Univerzální software v dětském "biopočítači" ke zvládnutí jakéhokoli jazyka považuje hudbu též za řeč a podle toho jak intenzivně přijde dítě s hudbou do styku, si ji osvojí jako "druhou rodnou řeč".

Hudba a především hra na hudební nástroj je z řady důvodů pro rozvoj každé osobnosti nenahraditelná.

Optimálně podporuje děti v jejich kognitivním a sociálním vývoji. Obrovský význam však má seznámení dětí s hudbou v co nejranějším věku, což zaujímá klíčovou funkci pro celkový vývoj jejich osobnosti.

Nepromarněte šanci pro Vaše dítě! Dopřejte mu možnost, aby se s hudbou mohlo "sžívat" a aby právě otevřené "časové okno" bylo optimálně využito. Šance se neopakuje a vývoj nepočká...

S využitím článku Pavly Köpplové z časopisu Instinkt č. 14/III z 1. dubna 2004.

Chcete se zeptat, jak vést děti k hudbě? Poraďte se v naší poradně!

Názory k článku (39 názorů)
Ale jak přimět? Riana, 9-letý syn 17.12.2004 9:51
*Re: Ale jak přimět? Misa3 17.12.2004 12:15
**Vždyť vím! Riana 20.12.2004 10:28
*Re: Ale jak přimět? monika + 3 17.12.2004 19:23
*Re: Ale jak přimět? Emina 17.12.2004 19:53
**Přesně tak! Riana, syn 9let 20.12.2004 11:19
*Re: Ale jak přimět? Alicee 18.12.2004 4:33
**Re: Ale jak přimět? Líza 18.12.2004 7:30
***Re: Ale jak přimět? MirkaEyrová 18.12.2004 15:36
****Re: Ale jak přimět? MirkaEyrová 18.12.2004 15:39
****Re: Ale jak přimět? Líza 19.12.2004 20:25
***Re: Ale jak přimět? Beata, 2 holčičky 19.12.2004 23:33
****Jak se mi ZUŠ proměnila v galeje Daria+1 20.12.2004 9:12
***Taky dobré Riana 20.12.2004 11:27
Ja nevim... Eliska 19.12.2004 8:59
*Ja take ne :-)) Misa3 19.12.2004 13:4
Co když nemám hudební sluch? Markéta s ročním klukem 19.12.2004 20:37
*Re: Co když nemám hudební sluch? Iva (Aneta03, Radovan06) 20.12.2004 10:53
*Re: Co když nemám hudební sluch? Emina 20.12.2004 17:44
**Re: Co když nemám hudební sluch? x2 27.3.2005 0:39
hudba ano, ale nemusi to byt iba... Kukuk 19.12.2004 23:54
Hudební učení nemusí být mučení... Simča, dcery *1988 a 1997 20.12.2004 12:31
*Re: Hudební učení nemusí být mučení... Haluška 20.12.2004 13:37
**Re: Hudební učení nemusí být mučení.... Lida +2 20.12.2004 14:5
***Re: Hudební učení nemusí být mučen... Haluška 20.12.2004 15:22
****Re: Hudební učení nemusí být muč... Lida +2 20.12.2004 16:4
****Re: Hudební učení nemusí být muč... Lida +2 20.12.2004 17:32
*****Re: Hudební učení nemusí být m... Líza 20.12.2004 18:21
**Re: Hudební učení nemusí být mučení.... ...neviditelná... 20.12.2004 14:52
***Re: Hudební učení nemusí být mučen... Haluška 20.12.2004 15:15
****Re: Hudební učení nemusí být muč... ...neviditelná... 20.12.2004 15:32
****Re: Hudební učení nemusí být muč... Jitka 21.12.2004 3:20
*****Re: Hudební učení nemusí být m... Sarka, rocni syn 27.12.2004 23:20
K hudbě ... difo 20.12.2004 14:12
*Re: K hudbě ... Lucie, Amaia+Eneko+Julen 20.12.2004 19:24
Umelecky rozvijet dite Jazzmanka 20.12.2004 15:48
*Re: Umelecky rozvijet dite MirkaEyrová 20.12.2004 19:42
*Re: Umelecky rozvijet dite Misa3 21.12.2004 21:50
Hudba jinak aneb jak se dozvědět více... Michal 4.1.2005 16:31




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.