tisk-hlavicka

Zkušenosti ze ScioŠkoly: Místo učitele průvodce, místo autority parťák. Jde to vůbec?

21.2.2019 Komerční sdělení

Učitele si většina z nás představí jako pedagoga stojícího před plnou třídou, který s dětmi probírá předepsanou látku a pak z ní zkouší. Tento model jsme v dětství zažili všichni a schovalo se za něj i čtení pod lavicí, šeptání s kamarádem nebo snění o jinak stráveném čase. Dneska ale řada alternativních škol toto zažité schéma bourá. Učitele střídají takzvaní průvodci, pasivní poslech aktivní zapojení do výuky. Bohaté zkušenosti s tím mají ScioŠkoly.

Na ScioŠkolách tradiční učitele vystřídali průvodci. A ti přenechávají hlavní roli ve vyučování dětem. Průvodce ale není jen nenápadný pozorovatel. Dětem nabízí příležitosti a vytváří pro ně i motivující a bezpečné prostředí. Díky tomu se děti dozví právě to, na co jsou připravené a v souvislostech.

A byť si děti částečně vybírají témata na projekty samy a samy na nich pracují, je na průvodce kladeno mnohem více nároků než na běžného pedagoga.

Průvodcům ve ScioŠkolách pomáhá i pyramida pozornosti

Průvodcem nemusí nutně být původní profesí pedagog. Často jsou to odborníci z různých profesí, které pracují s dětmi. Jako průvodci se navíc dále vzdělávají v respektující výchově a nových pedagogických směrech, jako je kupříkladu metoda profesora Hejného.

Zpětnou vazbu na svou práci pak dostávají od konzultantů z Týmu pro ScioŠkoly, kteří navštěvují jejich výuku. Především se ale řídí pyramidou pozornosti, podle které postupně naplňují potřeby od spodních pater nahoru.

Takto vypadá pyramida pozornosti, kterou se řídí průvodci a která je základem jejich přístupu k dětem.

  • Průvodci hlídají, aby se dodržovala dohodnutá pravidla, a to i za cenu zastavení výuky. Vytvářet bezpečné a stabilní prostředí se totiž z dlouhodobého hlediska vyplatí. Přináší do učení důvěru.
  • K základním hodnotám ScioŠkol patří autonomie, svoboda a odpovědnost. Kdykoliv to jde, mají děti prostor samy rozhodovat (pochopitelně úměrně možnostem svého věku). Svoboda, kterou získávají, je učí nést odpovědnost za vlastní rozhodnutí a žít vědomě.
  • Dává to smysl? Pro děti musí být vše smysluplné. A smyslem není míněno: "Protože když se to nenaučíš, dostaneš pětku!" Jen tak lze udržet bez odměn a trestů motivaci dítěte a jeho ochotu ke spolupráci.
  • Zpětná vazba, tak jak ji známe, není dětem třeba. Zvlášť když ji dává okolní svět sám. Věž, která spadne, byla evidentně málo stabilní. Zpětnou vazbu si dávají i děti navzájem, slyší ji od průvodců a učí se ji dávat i samy sobě. Sebereflexe a poznání vlastní hodnoty je pro život přece důležité!
  • Pokud se podaří naplnit všechny předcházející body, pak učení funguje samo a perfektně.

ScioŠkolu tvoříme společně

Škola, v níž neprobíhá silová hra autorit a děti se v ní jen pasivně nevezou, ale naopak ji spoluvytváří, přitahuje skvělé průvodce, zvídavé děti a otevřené rodiče. Chcete na vlastní oči vidět, jakou důvěru mají průvodci a probrat s nimi jejich zkušenosti? Přijďte se podívat některou z akcí pro veřejnost nebo si domluvte individuální schůzku. Naše dveře jsou vám otevřené a my se moc rádi potkáme.




Vyhledávání článků podle věku