Učitele si většina z nás představí jako pedagoga stojícího před plnou třídou, který s dětmi probírá předepsanou látku a pak z ní zkouší. Tento model jsme v dětství zažili všichni a schovalo se za něj i čtení pod lavicí, šeptání s kamarádem nebo snění o jinak stráveném čase. Dneska ale řada alternativních škol toto zažité schéma bourá. Učitele střídají takzvaní průvodci, pasivní poslech aktivní zapojení do výuky. Bohaté zkušenosti s tím mají ScioŠkoly.
Na ScioŠkolách tradiční učitele vystřídali průvodci. A ti přenechávají hlavní roli ve vyučování dětem. Průvodce ale není jen nenápadný pozorovatel. Dětem nabízí příležitosti a vytváří pro ně i motivující a bezpečné prostředí. Díky tomu se děti dozví právě to, na co jsou připravené a v souvislostech.
A byť si děti částečně vybírají témata na projekty samy a samy na nich pracují, je na průvodce kladeno mnohem více nároků než na běžného pedagoga.
Průvodcem nemusí nutně být původní profesí pedagog. Často jsou to odborníci z různých profesí, které pracují s dětmi. Jako průvodci se navíc dále vzdělávají v respektující výchově a nových pedagogických směrech, jako je kupříkladu metoda profesora Hejného.
Zpětnou vazbu na svou práci pak dostávají od konzultantů z Týmu pro ScioŠkoly, kteří navštěvují jejich výuku. Především se ale řídí pyramidou pozornosti, podle které postupně naplňují potřeby od spodních pater nahoru.
Škola, v níž neprobíhá silová hra autorit a děti se v ní jen pasivně nevezou, ale naopak ji spoluvytváří, přitahuje skvělé průvodce, zvídavé děti a otevřené rodiče. Chcete na vlastní oči vidět, jakou důvěru mají průvodci a probrat s nimi jejich zkušenosti? Přijďte se podívat některou z akcí pro veřejnost nebo si domluvte individuální schůzku. Naše dveře jsou vám otevřené a my se moc rádi potkáme.