tisk-hlavicka

Omega 3 ženám chybí, pro matky i jejich děti jsou ale důležité

8.10.2018 Komerční s dělení

Určitě už jste o nich slyšeli, zvlášť pokud se vás týkalo či týká těhotenství a kojení.

Omega 3 nenasycené mastné kyseliny totiž představují důležité látky pro mozek, srdce a zrak, proto jsou velmi přínosné pro vývoj plodu i novorozence. Jediným způsobem, jak je v těhotenství předat dítěti, je skrze matku. V naší stravě přitom máme omega 3 kyselin nedostatek, na což upozorňují i studie.

Omega 3 je souhrnný název pro důležité nenasycené mastné kyseliny, z nichž nejvýznamnější jsou DHA a EPA (kyselina dokosahexaenová a eikosapentaenová). Obsahují je zejména tučné mořské ryby nebo mořské plody, kterých máme v našem běžném jídelníčku nedostatek.

Nedostatek omega 3

O tom, že česká populace nemá dostatek omega 3, není pochyb. Vždyť kolik lidí v Česku jí doporučované množství dvou porcí mořských ryb týdně? Pokud žena potřebuje tyto důležité látky předat i svému dítěti, nároky ještě rostou, naše tělo si přitom omega 3 neumí vyrobit samo a musí je přijímat právě ze stravy nebo potravinových doplňků.

Nedávná studie Státního zdravotního ústavu odhalila, že pouze každá druhá matka má v tuku mateřského mléka množství DHA odpovídající doporučením Světové zdravotnické organizace. Přitom právě z mateřského mléka se k dítěti dostávají omega 3 kyseliny důležité pro rozvoj jeho mozku a zraku. V prvním roce života jsou v mozku prioritní procesy vidění, cítění, pohybování se a učení řeči. Během tohoto období a v dalších letech se vytváří duševní, fyzická a emoční inteligence dítěte.

Kolik a kde omega 3 brát?

Světová zdravotnická organizace doporučuje denní dávku DHA pro kojící matky v rozmezí 350-450 mg. Přesné dávkování z běžné stravy budete denně těžko sledovat, byť tabulky s obsahy DHA v potravinách bohatých na omega 3 kyseliny na internetu najdete. Řešení nabízejí kvalitní doplňky stravy s přesně daným obsahem DHA a EPA. Na ten je ale potřeba se zaměřit, sledovat samotný údaj o obsahu rybího tuku není určující - záleží na jeho zpracování a čištění. A tak zatímco u některých přípravků budete muset jíst několik kapslí denně, u jiných bude stačit třeba jedna, nebo dvě.

Vyplatí se sledovat také formu EPA a DHA, protože se mohou lišit vstřebatelností. Dobře vstřebatelná je přírodě nejbližší triglyceridová forma, kterou obsahuje například Revital Rodinná Omega 3 od VITARu, tradičního českého výrobce vitaminových doplňků. A pokud si chcete dopřát pořádnou porci čerstvých ryb, pak se určitě zaměřte na ty z chladných vod. Mezi druhy s nejvyšším obsahem omega 3 kyselin patří losos, makrela, tuňák, sleď nebo sardinky.




Vyhledávání článků podle věku

(C) 1999-2018 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.