Děti v předškolním věku mají málo času na spontánní neřízenou hru bez dospělých.
Děti v předškolním věku mají málo času na spontánní neřízenou hru bez dospělých.
Prohlásila to Eva Opravilová z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy na konferenci o přínosu vzdělávání v přírodě. Podle ní se také v řadě výzkumů ukázalo, že přemíra organizované hry dětem škodí a může vést k agresi, vývojovému opoždění i horší komunikaci. Proto je podle ní žádoucí občas na některé vzdělávací cíle rezignovat.
„Velmi do hry vstoupily aktivní vzdělávací strategie, nadměrná stimulace. Prakticky neexistuje prostor, kde by si děti mohly volně hrát bez dohledu dospělých,“ poznamenala Opravilová, která je také předsedkyní Asociace předškolního vzdělávání.
V souladu se zájmy dítěte podle Opravilové nemusejí být ani příliš ambiciózní vzdělávací strategie. Méně může znamenat více, hra by se měla uvolnit od neustálých snah o její didaktické využití.
Vzdělávacá efekt s volnou hrou sice nepřichází tak rychle jako s učením ze strany dospělých, ale je hlubší a trvalejší.
Těhotenství |
Dítě |