tisk-hlavicka

Výcviky na Lince bezpečí nabízí jedinečnou příležitost jak pomoci dětem

15.4.2015 Mgr. Barbora Krčmářová Linka bezpečí

Máte zájem stát se konzultantem Linky bezpečí, nebo vás zajímá, čím vším musí budoucí konzultanti projít?

Manažerka počátečního vzdělávání Mgr. Barbora Krčmářová představuje, jak vypadá Všeobecný výcvik v telefonické krizové intervenci (TKI) Linky bezpečí a čím je unikátní. Máte-li zájem stát se konzultantem Linky bezpečí, nebo vás zajímá, čím vším musí budoucí konzultanti projít, aby se mohli stát součástí Linky bezpečí, pak je tento rozhovor určen právě vám.

Podle jakých kritérií jsou vybíráni budoucí konzultanti na Linku bezpečí a co musí splňovat, aby mohli nastoupit do Všeobecného výcviku v TKI?

Uchazeče o výcvik vybíráme na základě osobního pohovoru, jehož součástí je diagnostická část zaměřená na osobnostní rysy uchazeče a pohovor o motivaci. Vstupní požadavky jsou věk nad 20 let a středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Nevyžadujeme psychosociální zaměření, ale většina našich uchazečů jsou studenti nebo lidé, kteří mají nějaké vzdělání v humanitních či psychosociálních oblastech, ale není to naše podmínka.

Z jakých částí se Všeobecný výcvik v TKI skládá?

Všeobecný výcvik v TKI se skládá ze dvou částí. První část, která má 120 hodin, je tvo- řena teoreticko-praktickou výukou vedenou interaktivním výkladem. Obsahuje obecné zásady TKI, tematiku dospělé i dětské klientely linek důvěry. Součástí výcviku je i individuální zvládnutí samostudia dodané odborné literatury. Ve výcviku samotném se dbá na dostatek praktické výuky, tedy cvičného modelování hovorů. Druhou část (30 hodin) tvoří náslechy (přímá práce s klientem pod přímou supervizí) na pracovišti Linka bezpečí pod vedením speciálně vyškoleného pracovníka LB, tzv. asistenta náslechu.

Co jsou to náslechy a jak probíhají?

Náslechy se skládají z práce s reálným klientem, při které má po celou dobu hovoru frekventant k dispozici tzv. asistenta náslechu, který ho učí, jak prakticky s klienty pracovat. Je to nastavené tak, že na začátku vede hovory asistent náslechu a frekventant jen poslouchá a pak se to vymění. Výhoda této praktické části výcviku je ta, že frekventant během reálných hovorů nezůstane hned od začátku sám, ale je tam se zkušeným konzultantem. Navíc je možné si přizvat i intervizora (vedoucího směny - pozn. red.), takže si je frekventant jistější a je to pro něj méně nebezpečné i po psychické stránce, neboť má podporu a pokud si není jistý, může využít pomoci zkušenějších. Čímž se zamezí chybám a je to v neposlední řadě i bezpečné pro klienty.

Je potřeba se některým tématům, s nimiž se budoucí konzultanti budou setkávat, věnovat při výcviku více?

Nelze říci, že více, spíše je to o přístupu k některým tématům. Standardně je práce konzultanta nastavena podpůrně, nedirektivně, s hodně velkým prostorem pro klienta, kdy si může on sám rozhodnout, co bude dělat. Existují však témata, která vyžadují specifické vedení hovoru jako např. sebevražedné tendence. Při hovorech s člověkem, který je ohrožen na životě, nastávají momenty či fáze, jež vyžadují direktivní vedení. Tedy kdy konzultant musí klienta instruovat. Což je jiný styl, než s jakým se normálně pracuje.

Je možné, že by se někteří z konzultantů zaměřili pouze na konkrétní téma, které by pak na Lince řešili?

Nic takového nelze. Všichni konzultanti musí být schopni zvládat veškerá témata. Nejsou tedy žádní specialisté třeba na šikanu nebo rodinné vztahy. Jak je to s psychohygienou konzultantů? Ve výcviku je speciální blok zaměřený na psychohygienu. Zde se frekventanti učí, že vzhledem k psychické náročnosti této práce, je nutné dodržovat určité psychohygienické návyky. To znamená, že pokud se konzultant cítí být unavený po nějakém hovoru, má právo říci, že potřebuje pauzu. Když vede hovor a je mu ouzko, je nutné se sledovat a pak se o tom i bavit s ostatními, nedusit to v sobě a neodnášet si to domů. Jestliže vede dvouhodinový hovor se sebevrahem, tak si pak může půl hodiny odpočinout. Na směně, která má 6,5 hodiny, je max. po 4 hodinách povinná půlhodina pauzy, ale obecně platí, že po jakémkoli hovoru si může konzultant udělat malou přestávku.

Může na Lince bezpečí pracovat někdo, kdo již výcvik v TKI absolvoval jinde?

Může, ale vzhledem k tomu, že Linka bezpečí je oproti jiným linkám dosti specifická (nabízí své služby v nonstop provozu a je bezplatná), má obrovské množství klientů, z nichž je většina nezletilých, musí absolvovat Kurz pro Linku bezpečí. Prochází tak výběrovým řízením a pak nastupuje na výcvik pro Linku bezpečí, který probíhá paralelně s Všeobecným výcvikem v TKI, do něhož jsou zařazena témata, jež se týkají dětské problematiky - syndromu CAN, útěků z domova a sociálních zařízení, šikany atd., dále pak absolvuje dvoudenní modul Specifi ka LB a ještě náslechy. Samozřejmě pokud někdo projde výcvikem v TKI u nás, tak může své schopnosti uplatnit i jinde.

Rozhovor vedla: Mgr. Klára Stuchlá Libertová

Chcete se dozvědět více o Lince bezpečí nebo ji podpořit? Více informací najdete zde.
Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.