| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názor k článku Příčiny školní nekázně

20.6.2005 21:43:25 Luděk Janouch

Proč roste násilí, roztěkanost, nervozita či nuda ve škole

Jako dlouholetý pedagog sleduji i tuto specifickou oblast. Nebudu se podrobněji pouštět do teorií a hypotéz, nakonec snad každý má o problematice "povědomí" a něco již bylo napsáno i na těchto stránkách. Takže spíše v bodech, jak mi dovoluje poznání a zkušenosti (nejen v pedagogice):
1. přesto, že většina učitelů téměř vše negativní ve výchovněš-vzdělávacím procesu žáků (studentů) svádí na rodiče, musím se jich přiměřeně zastat. Vedou mě k tomu skutečnosti, které dále uvedu.,
2. rodiče jsou takoví, jací obvykle byli jejich rodiče či prarodiče (až na výjimky), což je předurčeno z malé části geneticky, z větší pak jejich postavením v rodině, když oni byli dětmi a "puberťáky". Své způsobuje i absence "dobrého příkladu" vychovatele a učitele či nedostatek kvalitní odborné literatury a třeba i "dobrý" server pedagogické oblasti. Opět hlavním přímým faktorem, který stále ještě tajím, je tzv. fenomén doby (stavu společnosti - civilizace a z něj vyplývající vědomý či povědomý pocit ohrožení, zpravidla oprávněný.,
3. mezi velmi důležitý faktor tedy patří - politicko-společenská situace nejen u nás, která, jak trpce zjišťujeme upřednostňuje reprezentací politiků a odpovědných odborníků (včetně třeba lékařů), jednoduchost, bezduchý konzum, "všespasitelný trh a konkurenci" všude a vždy, tedy moc peněz nad lidmi a především duchovními hodnotami. Stále častěji vidíme rozprodej či vykrádání materiálního bohatství, duchovních statků či ekonomického potenciálu zemí a degradaci člověka - na levnou pracovní sílu a voliče "té správné strany či hnutí, pod tlakem reklamy a povrchní propagace hesel a slibů". Téměř vše je dovoleno a problémy se řeší tradičním způsobem - potlačování symptomů a důsledků (aby to nebylo vidět, nebolelo to či jakoby neexistovalo), každý se má postarat sám o sebe, ale v nesystémovém a nesolidárním, nekoncepčním prostředí a životních podmínkách, a podstata problému uniká.

Prosazují se hlavně ti, kteří mají peníze, pracují s penězi (v trhu) či mají nad jinými jinou moc je ovládat. Z psychologického hlediska lze říci, že zpravidla tito "odpovědní" jedinci (skupiny) tvoří lidi s neuspokojovanými potřebami a zájmy,(láska, uplatnění se...), frustracemi z absence rozumu, vyšších emocí či sobeckými jedinci, kteří se dokáží prosadit (bez komplexní tvůrčí energie) pouze ovládáním druhých. Podobné jedince vidíme i ve třídách - "největší frajeři, ale ve skutečnosti neuvěřitelně mnoho potřebují lásku a porozumění, šanci od svých blízkých, kamarádů a společnosti. Kdo jim, tedy i těm, co se o "své přežití" perou s jinými, aniž by to přirozená situace vyžadovala, pomůže od podstaty?
Ekologie zkoumá vlastně všechny faktory, které na základě "resonancí", tedy i koloběhu elementárních a vyšších částic - látek - energií - hmoty všude kolem nás vyvolávají rovnováhu, stabilitu, přežití. Převedeno do pedagogické praxe je třeba se také zmínit o
4. stále nehodnotnější potravě (neekologické, málo biologicky hodnotné, s obsahem škodlivin či aditiv tzv."E" a pod., i přes propagaci firemních odborníků, že jejich výrobek je zdravý) a špatné celkové životosprávě. Patří sem již globální degradace všech ekosystémů, a konečně
5. buněčná a stále častější genetická oslabení, která vychází hlavně ze zmíněného, po generace s rostoucí degradací oslabení za snad trvalého pocitu strachu a stresu.

Řešení? Pozorný čtenář jistě pochopí...

Jen nezapomínejme na : člověk je tvor společenský, podíl solidarity s druhými (rozumová - emoční - sociální - enviromentální inteligence) není neslušný či zakázaný výraz, ale zcela přirozeně fungující systém u všech společenských druhů organizmů.,
solidarita však nemůže nahrazovat funkční koncepční systém, kdy se stát, složen z "kvalitních jedinců" stará o obory a odvětví a solidarita příspěvků je míněna (z ekologického pohledu) jkako nadstandart.

Upozornění pro případné"zakomplexované" jedince, jež budou chtít reagovat na příspěvek způsobem nařčení, že jde o blábol či levicovou propagaci s patřičným neslušným zázemím, nechť napíší argumenty, za kterými oni sami stojí. Tak se dá vést demokratická diskuse.
Informace pro vás ostatní - co Vy na to, lze to řešit?
Odpovědět
Názory k článku (15 názorů)
diky Katka,3dospivajici synove 18.10.2001 13:47
*Re: diky Mirka 18.10.2001 19:24
**Re: diky sally 18.10.2001 19:47
***Sally,... Dana 25.11.2004 20:3
**Z pohledu učitelky Majka 19.5.2005 15:57
***Re: Z pohledu učitelky Klára 21.5.2006 9:47
****Re: Z pohledu učitelky janaa 24.5.2010 10:23
**Re: diky dakisek 16.12.2006 19:4
Proč roste násilí, roztěkanost, nervozit... Luděk Janouch 20.6.2005 21:43
*odezva na článek Luďka Janoucha - nero... Marek 3.7.2005 22:22
*Re: Proč roste násilí, roztěkanost, ne... Marketa  28.9.2007 23:2
**Re: Proč roste násilí, roztěkanost, ... Pepa Bláha 25.11.2008 9:25
Luděk Luděk 28.7.2005 11:10
příčiny školní nekázně.. Vaja 4.2.2007 9:22
Dotazník Bára Žitná 2.11.2013 20:57

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.