Re: Pro Miladu o Romech
V mem okoli prevlada strach z Romu uz proto ze zrovna na chovance tohoto pana farare ma vetsina lidi neprilis dobre nazory, protoze vesele kradou. Pana farare nekolikrat okradli( jak deti, tak dospeli) mou matku okradli Romske deti cestou do kostela atd. Proste mam pocit, ze to pan farar nezvlada.
Na strane druhe, kdybych videla dite, jake Macaska popisuje, dite plne citu a jakehosi vrozeneho taktu, touhy po tom mit nekoho, kdo by ho mel rad...Proste nedokazala bych se na toto dite divat jako na Roma...Za Romy pokladam treba jecici skupinky kluku nebo divek v pubertalnim veku, ze kterych jde strach, dospelych, kteri se narvou do tramvaje obsadi vsechna vola mista...a zacnou na sebe porvavat...proste takove ty protivne projevy, ktere mame spojene se nazvem Romove...Ale je treba rozlisovat, upozornuji, ze jde skutecne o Olasske Romy, kteri jsou jako skupina nejmene prizpusobivi, ze jsou i jine skupiny Romu, ktere do spolecnosti bez problemu zapadaji. A hlavne jde o to, ze clovek tak bytostne dobry, jako je Maceska by vedel, ze pokud adosptuje problemove dite, muze tim ohrozit ostatni deti,ale take, ze take jeji vzor a vzor zbytku rodiny muze divence dat jeste vetsi schopnost rozlisovani mezi dobrem a zlem a stanoveni hranice mezi nimi.
Mam za to, ze Maceska se takto rozhodla a ze nikdo nema pravo jeji rozhodnuti kritizovat jen kdyby mel velmi obdobne zkusenosti a chtel by je zverejnit. Nazor typu: "Cikan, je proste Cikan..." se mi nelibi pro jeho nemoznost rozlisovat. Nelze to, ze nekdo je Rom nebo Cikan, pokladat ze jediny signifikantni znak, podle ktereho se na dotycneho bude vztahovat cela dalsi sestava projevu a znaku. Je to pitomost.
Je-li nekdo Rom, neznamena to nic, pokud je Rom ve skupine ostanich Romu a jako clen teto skupinky je postrachem celeho okoli, pak to o nem uz neco rika, ale rozhodne ne vse. Ale skutecne mi vadi, ze bychom na podklade jednoho jedineho znaku meli dotycneho proste nezamestnat, nebo mu v nicem neverit, nebo pri jeho vyskytu ve tride pozadovat, aby nase dite chodilo do jine tridy atd...Mam strach z rasizmu a jsem si vedoma, ze i muj strach z Romu je odrazem urciteho rasismu. Moc bych si prala byt jina, ale vzhledem k prostredi, ve kterem ziiju mezi Olasskymi Romy, se mi to nedari. Kamaradka mezi Romy bydli primo, v dome, ktery je nimi osidlen a ma kupodivu mnohem lepsi zkusenosti, neboji se jich a nedava jim automaticky podvedome najevo ze ji vadi, jak jsem zjistila, ze to delam ja, kdyz jsem ji sla navstivit...
Proste nemeli bychom se zastavovat jen nad chybami jinych, ale pouvazovat, jestli se na nich urcitym zpusobem nepodileme. Na jedne strane prehnadnym rasismem naruby, kde soudy nechvaji vyhrat Romy jen proto, aby se nejevili jako rasisticke a na strane druhe stitivym odtahovani od nekoho, kdo si sedne v tramvaji vedle nas a ma jinou barvu pleti. V obou pripadech dela vetsina z nas chybu, ale je tezke se jich zbavit.
Jinak strucne: velice fandim Macesce a NEVERIM, ze by dite ji vychovane mohlo byt problemove, nebo rekneme to otevrene zle. Preji obema jak Mascece ,tak Zuzance vse dobre a verim, ze se podari v Zuzancine dospelosti odstranit vetsinu prehrad mezi Romy a "neromy"...
A martinovi bych velice doporucila aby si zametl pred vlastni prahem a sebekriticky zauvazoval o tom, jestli by vedle nej mel vubec nejaky Rom sanci na to, aby se dostal z jeho negativniho posudku. Podle meho ne a prave v tom je nejvetsi chyba jeho "filosofie" A desi me i to, ze tu uz jednou byla, ze nezahrnovala jen Romy, ale i nektere druhy Slovanu, vsechny Zidy a lidi jakkoliv postizene. Diky bohu, ze se ldistvo dalo jinou cestou a je zle, ze tu jeste zustavaji lide, kteri se k teto "filosofii" byt nevedome vraceji.
Odpovědět